کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه سازی یاد بگیرم؟

27 دی 1399 ساعت 12:16

گروه فرهنگ و هنر: بسیاری از ما با شنیدن صدای موسیقی و سازهای مختلف، رویای نواختن آن ساز را در ذهن خود مرور می‌کنیم. یادگیری و نواختن ساز یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی آن به آن بپردازد.


بسیاری افراد دوست دارند که نواختن یک ساز را به صورت حرفه ای یاد بگیرند، اما نمی دانند از کجا شروع کنند؟ برای انتخاب یک موسیقی لازم است که با انواع سازها و میزان بودجه هر ساز آشنا شوید. شاید انتخاب ساز و نواختن آن برای بزرگسان در نگاه اول آسان تر به نظر برسد؛ اما این تفکری اشتباه است. بسیاری از هنرمندان مطرح در ایران و جهان نواختن ساز را از سنین کودکی آغاز کرده اند و با تمرین و تکرار مستمر پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند. اما فراموش نکنید که شروع به یادگیری ساز هیچوقت دیر نیست و در صورت تمرین و تکرار در هر سنی موفق خواهید شد. برای یادگیری و تسلط برای هر سازی باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید یک نوازنده حرفه ای شوید و در گروه‌های بزرگ و مطرح در دنیا و ایران ساز بنوازید، نیاز به تمرین در مدت زمان بسیار طولانی دارید. در بین کلیه سازهای که در ایران آموزش داده می‌شود، آموزش گیتار، آموزش سه تار و... رسیدن به سطح یک نوازنده معمولی مدت زمان کمتری نیاز خواهد بود. هر چند تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای یا سطح متوسط بستگی به میزان علاقه و میزان تمرینات فرد دارد. موسیقی‌ها به سبک‌های کلی: موسیقی راک، موسیقی سنتی، موسیقی پاپ تقسیم می‌شود. سازها به طور کلی به دو دسته سازهای غربی و سازهای سنتی ایرانی تقسیم می‌گردد.

کلیه سازهای غربی و سازهای ایرانی در آموزشگاه‌های سراسر ایران آموزش داده می‌شود. یکی از سازهایی که معمولا از سنین کم کودکان و نوجوانان می‌توانند آن را یاد بگیرند، ساز کیبورد یا پیانو است. این ساز جزء سازهای انعطاف پذیر است که با استفاده از صفحه کلیدهای الکترونیکی می‌توانید طیف گسترده ای از صداها و آهنگ‌ها را بنوازید.
بسیاری افراد عقیده دارند که برای انتخاب ساز و شروع یادگیری، رفتن به یک فروشگاه موسیقی و دیدن و در دست گرفتن آن ساز است. برای انتخاب نوع ساز لازم است که عوامل مختلفی مثل: میزان بودجه در دسترس، میزان فضای لازم برای تمرین، خصوصیت شخصیتی هر فرد و علایق آن، قابلیت حمل و نقل آسان و... در نظر گرفته شود.
پس از کمی وارد شدن تخصصی تر به دنیای موسیقی، واژه‌های تخصصی مانند سازهای زهی وجود دارد. گیتار، بانجو، یوکلله و... جزء سازهای زهی هستند که در آن‌ها بٌعد کلاسیک موسیقی کمتر است. این سازها اخیر مورد توجه و محبوبیت افراد زیادی قرار گرفته است. ساز گیتار نیز به دو دسته گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک (گیتار باس، گیتار الکتریک) تقسیم می‌شود. یادگیری ساز گیتار کلاسیک برای اجرای موسیقی به صورت تک نوازی مناسب تر است. گیتار کلاسیک به صورت استاندارد 6 سیم دارد. با یادگیری گیتار، تمرکز، حافظه، و احساسات فرد تقویت می‌شود. معمولا کسانی که ساز گیتار را برای یادگیری انتخاب می‌کنند، در مقایسه با افراد دیگر، هم برای افراد درون گرا و مستقل و هم برای افراد با شخصیت‌های برون گرا و اجتماعی یک ساز مناسب است.

در صورتی که علاقه به یادگیری سازهای ملی و سنتی ایران دارید، تعداد سازهای زیادی وجود دارد که در آموزشگاه‌های مختلف تدریس می‌شود. یکی از سازهای سنتی مطرح در ایران که علاقه مندان زیادی دارد، سنتور است. این ساز در بسیاری از کشورهای دنیا مانند یونان، انگلیس، آلمان، مجارستان، چین، بلاروس و سوئیس آموزش داده می‌شود. سنتور یک ساز زهی مضرابی است و برای نواختن آن از دو مضراب استفاده می‌شود. نوازندگان معتبر و معروف در ایران که سنتور می‌نوازند، فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار، اردوان کامکار، نادر سینکی و... می‌باشند. برای شروع آموزش سنتور مربیان مبانی یادگیری را به دو صورت تئوری و سٌلفژ آغاز می‌کنند. برای یادگیری بهتر این ساز پیشنهاد می‌شود که موسیقی‌های سنتی که در آن‌ها سنتور نواخته می‌شود، گوش کنید. مدت زمان یادگیری این ساز برای افراد در سنین مختلف، مدت زمان‌های متفاوتی است و بسته به میزان تکرار و تمرین و علاقه فرد می‌باشد. به طور متوسط مدت زمان یادگیری سنتور و رسیدن به سطح متوسط حدود 8 الی 9 ماه تخمین زده می‌شود. بسیاری از نوازندگان ساز سنتور عقیده دارند برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای حداقل 5 الی 6 سال زمان نیاز است. در استان تهران نیز یکی از بهترین آموزشگاه‌هایی که به آموزش انواع سازهای غربی و سنتی از جمله سنتور و آموزش گیتار می‌پردازد، آموزشگاه موسیقی مهر ورزان است. این آموزشگاه موسیقی در ولیعصر قرار دارد و دارای مجوز رسمی از اداره ارشاد اسلامی است و با بهره گیری از برترین مربیان انواع سازها را به هنر آموزان آموزش می‌دهد.
 


کد مطلب: 251494

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/251494/سازی-یاد-بگیرم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir