به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۲۵۱۵۵۰

شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی در صیاد

شرایط رفع سوءاثر از چک برگشتی در صیاد
گروه اقتصادی: یک هفته از اختیاری شدن ثبت و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد می‌گذرد که در این میان شرایط رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی اعلام شده است.در راستای اجرای قانون جدید چک، ثبت و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از ۲۰ دی فعال شده است و چک‌های جدید طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جدید در بازار توزیع می‌شوند که از این زمان به بعد ثبت و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد اجباری خواهد شد.
در این میان، در صورت داشتن چک برگشتی چگونه در سامانه صیاد از چک برگشتی خود رفع اثر کنید که طبق اعلام بانک مرکزی، رفع سوءاثر از چک برگشتی در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، صرفاً در صورت تحقق یکی از شرایط زیر امکان‌پذیر است:
الف) واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک و ارائه درخواست مسدودی این وجه. در این صورت حساب مشتری صادر کننده چک به میزان کسری چک برگشت‌خورده مسدود شده و بلافاصله رفع سوء اثر صورت می‌پذیرد. بانک نیز موظف است واریز مبلغ را ظرف مدت سه روز به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد از جمله مکاتبه به اطلاع دارنده چک برساند.
ب) ارائه لاشه چک به بانک محال‌علیه.
ج) ارائه رضایت‌نامه رسمی (تنظیم‌شده در دفاتر اسناد رسمی) از دارنده چک یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک.
د) ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک.
ه) ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک.
ح) سپری شدن مدت سه‌سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت، مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده.
همچنین طبق قانون جدید چک، اعمال محرومیت‌ها برای صادرکنندگان چک برگشتی همچون عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد همان بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی و ممنوعیت صدور دسته‌چک جدید در سامانه صیاد الزامی است.
برچسب ها: چک برگشتی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها