به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۲۵۱۵۹۷

استفاده از سلول‌ بنیادی جسد برای درمان نابینایی

استفاده از سلول‌ بنیادی جسد برای درمان نابینایی
گروه علمی: محققان در مطالعه‌ای که گامی در جهت درمان اختلال عملکردی است که باعث نابینایی 200 میلیون نفر در سراسر جهان شده است، از سلول‌های بنیادی شبکیه انسان‌های فوت شده برای درمان نابینایی در میمون‌ها استفاده کردند.به گزارش ایسنا، اختلال عملکردی که باعث نابینایی می‌شود و 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، به لطف یک تحقیق تجربی و بررسی همتا شده، مراحل اولیه و آزمایشی را در درمان نابینایی پشت سر گذاشته است.طبق مطالعه‌ای که بخشی از یک همکاری بین‌المللی بین دانشکده پزشکی "Icahn" در موسسه "مونت سینای"، موسسه زیست شناسی سلول‌های مولکولی، موسسه تحقیقات چشم سنگاپور، دانشگاه ملی سنگاپور و کلینیک چشم "Sulzbach" است، سلول‌های شبکیه گرفته شده از سلول‌های بنیادی چشم جسدها در پیوند روی چشم میمون‌ها زنده ماندند.اختلال در "عملکرد اپیتلیوم رنگدانه شبکیه"(RPE) باعث کوری یا نابینایی می‌شود و 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. "RPE" لایه‌ای از سلول‌های رنگدانه در شبکیه چشم است که برای حفظ بینایی ما ضروری است.محققان به منظور بازگرداندن جمعیت سلول‌ها و بهبود اختلال عملکرد آنها، سلول‌های بنیادی شبکیه اهدایی را از چشم جسد افراد بزرگسال استخراج کردند. سپس آنها را به سلول‌های "RPE" تبدیل کرده و به چشم میمون‌ها پیوند زدند.
 
در نهایت مشاهده شد که سلول‌های "RPE" پیوند زده شده به چشم میمون‌ها حداقل به مدت سه ماه بدون عوارض جانبی مانند حمله سیستم ایمنی یا حساسیت به نور زنده ماندند و با چشم میمون ها به خوبی ادغام شدند.
علاوه بر این، سلول‌های "RPE" مشتق شده از سلول‌های بنیادی تا حدی عملکرد "RPE" اصلی میمون را بر عهده گرفتند و مشخص شد که این ماده می‌تواند به جذب نور و آب در چشم کمک کند.محققان می گویند شاید مهمتر از همه این باشد که این سلول‌های پیوندی هیچ زخمی در شبکیه میمون ها ایجاد نکردند.دکتر "تیموتی بلنکینسوپ" محقق اصلی این مطالعه اظهار داشت: ما نشان داده‌ایم که RPE مشتق شده از جسد انسان حداقل تا حدی عملکرد را در "لکه زرد" یا ماکولای یک پستاندار غیر انسانی جایگزین می‌کند. سلول‌های مشتق شده از جسد انسانی می‌توانند با ایمنی در زیر شبکیه پیوند داده شده و جایگزین عملکرد میزبان شوند. بنابراین ممکن است منبع امیدوار کننده‌ای برای نجات نابینایی در بیماران مبتلا به بیماری‌های شبکیه باشد.لکه زرد یا ماکولا(Macula)  بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت را به نور دارد و موجب دید مستقیم و واضح می‌شود. لکه زرد برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که RPE اهداکننده انسان بزرگسال برای پیوند ایمن است و به آزمایشات بالینی انسانی برای درمان بیماری‌های شبکیه کمک می کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها