به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۵۱۶۲۷

چگونه حس امیدواری را در خود پرورش دهیم؟

چگونه حس امیدواری را در خود پرورش دهیم؟
گروه جامعه: همه‌گیری ویروس کرونا با تلاطم‌های سیاسی و سردرگمی‌های بسیار همراه شده و بسیاری از ما را تحت فشار قرار داده است. مردم با وقایع ناگواری همچون بیماری، مرگ و از دست دادن شغل‌شان روبه‌رو شده‌اند که این موضوعات جزو مسائل جدایی‌ناپذیر و ناخوشایند زندگی ما شده است. اکنون بهترین زمان صحبت در مورد امید و بهبود شرایط روحی است چراکه امیدواری یکی از مهم‌ترین حقایق زندگی به شمار می‌رود. قبل از هر چیز توضیح مختصری درباره امید بدهیم. چارلز اسنایدر نویسنده کتاب «روانشناسی امید» در تعریف امید می‌گوید: «امید تمایل به داشتن اهداف مطلوب و رسیدن به این اهداف است و به طور کلی در مورد چگونگی برنامه‌ریزی و اقدام برای رسیدن به خواسته‌هایمان است.» او معتقد است که امیدواری در زندگی می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی از جمله سلامت، کار و حتی تحصیل اثر بگذارد. ‌شواهد گواهی می‌دهد که باور به توانایی فرد برای دستیابی به اهداف مورد نظر بسیار مهم‌تر از نحوه دستیابی به آن اهداف است. در این مقاله پنج راهکار اساسی برای افزایش امید آورده شده است.
 
۱- با هدف‌گذاری آغاز کنید
آدم‌های امیدوار آرزو نمی‌کنند بلکه اول تصور و سپس عمل می‌کنند. اهداف خود را تعیین می‌کنند و برنامه‌ریزی مشخصی انجام می‌دهند؛ به توانایی خود برای دستیابی به نتایج ایمان دارند؛ با شرایط سازگارند و متوجه‌اند که مسیر پیش رویشان با موانع و شکست‌ها همراه است؛ قادرند موانع را پیش‌بینی و مسیرهای درست را انتخاب کنند. این افراد از شکست نمی‌هراسند و به خود اطمینان دارند که می‌توانند اوضاع را بهتر کنند.

۲- ذهن خود را مدیریت کنید
 افراد امیدوار در دنیای مملو از اطلاعات لزوماً به دنبال مفاهیم مثبت نیستند و توجه کمتری به مفاهیم غم‌انگیز و پیام‌های منفی می‌کنند و تمرکز خود را به مسائل مربوط به هدف خود معطوف می‌دارند. این افراد علاوه بر شباهت، تفاوت‌هایی نیز با افراد خوش‌بین دارند. افراد خوش‌بین همیشه به دنبال مفاهیم و موضوعات و اشخاص مثبت هستند و از هر موضوع منفی دوری می‌جویند.

۳- سردرگمی‌هایتان را مهار کنید 
بسیاری از محققان بر این عقیده‌اند که افراد نیاز دارند تا برای افزایش امیدواری احتمال موفقیت را در خودشان ببینند و به آن دست پیدا کنند. تحقیقات نشان داده که بسیاری از سردرگمی‌های زندگی می‌تواند به افراد کمک کند تا در شرایط سخت به امیدواری برسند. به طور کلی آینده‌ای که در موردش نامطمئن هستیم بسیاری از احتمالات را در خود جای داده است و این نبود اطمینان دلیلی برای رخوت نیست بلکه دلیلی برای امیدواری است.

۴- با دیگران در ارتباط باشید و تنها نمانید
حفظ امید در این دوران کاری مشکل است. ارتباط با دیگران بسیار اهمیت دارد و پایداری امید تا حدی به حفظ روابط با افراد دیگر وابسته است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای ایجاد تحولات اجتماعی، روابط و جامعه تلاش می‌کنند نسبت به افراد منزوی امیدوارترند. تبادل تجربه‌ها و اطلاعات، آسان گرفتن کارها، کمک کردن دیگران به ما و رهایی از حس تنهایی و احساس ارزشمندی بیشتر از دیگر مزایای ارتباط با دیگران است.

۵- به شواهد توجه کنید
افزایش امید و پایداری آن مستلزم این است که ما شواهدی از زندگی خودمان، تاریخ و جهان را جمع‌آوری کنیم و بیاموزیم که از این شواهد در راستای تحقق اهداف و برنامه‌ریزی برای آینده خود بهره بریم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها