به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۵۱۶۵۰

فرانسه: ایران در حال تقویت ظرفیت هسته‌ای است

فرانسه: ایران در حال تقویت ظرفیت هسته‌ای است
گروه سیاسی:  وزیر خارجه فرانسه گفت: ایران درمسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.
ژان ایو لودریان در مصاحبه با نشریه ژورنال دومانش گفت: دولت ترامپ سیاست آنچه که کارزار فشار حداکثری خواند٬ در قبال ایران اتخاذ کرد. تنها نتیجه این راهبرد٬ افزایش تهدید و خطر بود.
وی  تصریح کرد: این می‌بایست متوقف شود، چرا که، این را واضح می‌گویم، ایران در مسیر بکارگیری ظرفیت و توانمندی سلاح هسته‌ای قرار دارد.
وزیر خارجه فرانسه در ادامه این مصاحبه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال آینده، اظهار داشت، باید به ایرانی‌ها گفت که دیگر بس است و ایران و ایالات متحده را به برجام بازگرداند.ژان ایو لودریان در ادامه گفت: بازگشت هردو طرف به برجام کافی نخواهد بود.وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: مذاکرات سختی می‌بایست درباره برنامه توسعه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در کشورهای همسایه و منطقه صورت گیرد.
ایران اخیرا اعلام کرده است که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را در تاسیسات فردو از سر گرفته و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است. ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های گسترده واشینگتن، از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.
در آستانه روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقیمانده ایران باز کرد. یکی از اهداف اصلی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران در سال ۱۳۹۴، این بود فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی به مدت حداقل یک سال برساند. در چارچوب این توافق ایران پذیرفت برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های علیه این کشور لغو شد.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند، اکنون ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر یک سال رسانده است.
این در حالی است که ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می کند.
همچنین فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کردند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۲۴ دی تایید کرد، جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.
بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره برجام
دولت‌های سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای درباره اعلام آمادگی ایران برای تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند.تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کردند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس عمیقاً از اعلامیه ایران مبنی بر آماده شدن برای تولید فلز اورانیوم نگران هستیم و خواستار بازگشت تهران به تعهدات برجامی شدند. ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از فلز اورانیوم ندارد. تولید فلز اورانیوم دلالت‌های نظامی بالقوه‌ای دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال به تولید فلز اورانیوم یا انجام تحقیق و توسعه درباره فلزشناسی اورانیوم دست نزند.سه کشور اروپایی عضو برجام در ادامه افزودند: ما شدیداً از ایران می‌خواهیم که این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد.
پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس اتمی در بیانیه‌ای گفت: «رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی  به کشورهای عضو آژانس درباره تحولات اخیر مربوط به برنامه‌های ایران برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از هدف اعلامی جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران، اطلاع رسانی کرد».
 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها