به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۲۵۱۷۸۸

بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ از زبان یک متخصص چاپ و بسته بندی!

گروه کسب و کار: بسته بندی مواد غذایی سهم بسیار مهم و زیادی در برندینگ و میزان فروش شرکت های تولیدی ایفا می کند و بر همین اساس لازم است که با شرکت های حرفه ای در زمینه بسته بندی و حتی طراحی و چاپ همکاری داشته باشند.
مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر در این زمینه با بیش از 10 سال سابقه پیشگام و بسیار موفق ظاهر شده است.

شرکت بسته بندی مواد غذایی آریا هنر
چرا یادگیری اصول بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است؟
در ابتدا باید به این بپردازیم اصلا چرا یادگیری اصول بسته بندی مواد غذایی مهم است؟! یادگیری این اصول نه تنها برای محافظت کامل از مواد غذایی بلکه برای بازاریابی صحیح و بی نقص هم ضروری است. به همین دلیل شاهد هستیم که برخلاف گذشته، کارخانجات تولید مواد غذایی، خرده فروشان و شرکت های طراحی و خدمات دهنده بسته بندی محصولات، ارتباط کاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند تا طراحی و بسته بندی محصولات با سلیقه مشتریان، هماهنگی بیشتری داشته باشد.
حتی رعایت اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی از آنجایی ارزش و اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرد که طبق تحقیقات گسترده در زمینه بازاریابی و میزان رضایت مشتریان و عوامل افزایش دهنده خرید آن ها متوجه شدند که اگر اصول بسته بندی مواد غذایی به خوبی رعایت شده باشد، روی جلب نگاه و توجه مشتریان، راحتی آنها، اطلاع رسانی و برندسازی و نرخ فروش محصولات به شدت تأثیر می گذارد.

چرا بسته بندی مواد غذایی به شکل حرفه ای بسیار مهم است؟
بسته بندی مواد غذایی به شکل اصولی و حرفه ای از سایر صنایع دیگر بسیار مهم است. بخشی از آن به دلیل ماهیت مواد غذایی مثل فسادپذیری و غیره و بخشی از آن هم به دلیل تقاضای زیاد نسبت به خرید آنها از کل اقشار جامعه است. لذا برخلاف برخی محصولات، هم باید خود مواد غذایی و هم بسته بندی آنها سلیقه های گوناگون را پوشش دهد.
در طراحی و بسته بندی حرفه ای مواد غذایی چندین هدف دنبال می شود که برخی از آنها عبارتند از:
•    حفاظت در برابر آسیب ناشی از حمل و نقل و توزیع
•    نگهداری از محصول برای جلوگیری از تغییرات شیمیایی، بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی و حتی فساد در آنها
•    انتقال اطلاعاتی در مورد محصول، شرایط نگهداری و مصرف، مواد تشکیل دهنده
•    بسته بندی به شکلی که استفاده و حمل و نقل آن راحت باشد
•    جذاب کردن فرم، سایز، رنگ و نوع مواد غذایی برای فروش بیشتر از طریق بسته بندی و به عبارتی انجام تبلیغات هوشمندانه و مشتری پسند
•    کمک به حفظ تازگی محصولات و افزایش عمر کالا در قفسه فروشگاه (Shelf-life)

با توجه به اهدافی که برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد، متوجه هستید که چرا شرکت های بزرگ تولیدی دنیا با شرکت های حرفه ای در زمینه طراحی و ساخت بسته بندی مناسب برای مواد غذایی قرارداد می بندند. بسته بندی مواد غذایی اگر حرفه ای انجام نشود هیچ کدام از اهداف فوق محقق نخواهند شد و در نهایت شکست شرکت تولیدی را در بازار رقابت به همراه خواهد داشت.

طراحی چاپ جعبه مواد غذایی توسط آریا هنربسته بندی مواد غذایی اگر از ویژگی های لازم برخوردار نباشد باعث شکست خوردن شرکت های تولیدی می گردد
 
بسته بندی مواد غذایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
بسته بندی مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی در جذب مشتری، میزان فروش و درآمدزایی و سایر فاکتورها ایفا می کند که در عنوان قبلی صحبت کردیم. اما برای اینکه شرکت ها به اهداف خودشان برسند لازم است که ویژگی‌های زیر در بسته بندی آنها رعایت شده باشد:
•    مناسب برای محصول: بسته بندی حرفه ای مواد غذایی به نوعی گفته می شود که بسته به نوع محصول، مدت زمان ماندگاری تا فروش و مصرف، مقدار و سایر فاکتورها طراحی شده باشد. این ویژگی برای محصولات غذایی که حالت مایع یا نیمه مایع دارند بسیار مهم است.
•    شکل مناسب: بازار فروش مواد غذایی پر از مواد غذایی با بسته بندی های مستطیلی، مکعبی، استوانه ای، کروی شکل و غیره است. با اینکه شکل بسته بندی تضمین کننده افزایش فروش محصول نیست ولی اگر به شکل حرفه ای طراحی شده باشد قطعا می تواند به نماد برند شما تبدیل شود. مثل سس قرمز با شکل خرس قرمز که نماد برند شرکت تولیدی شده است پس باید بسته بندی مواد غذایی دارای چنین ویژگی مهمی باشد.
•    دستورالعمل استفاده و اطلاعات کلی محصول: بسته بندی محصول باید طوری باشد که کلیه اطلاعات از قبیل مواد تشکیل دهنده، نحوه و شرایط نگهداری، نحوه مصرف، شرکت سازنده و آدرس شرکت، تاریخ تولید و انقضاء و غیره کاملا مشخص باشند. طبق گزارش FSSAI شرکت هایی که چنین بسته بندی هایی دارند اعتمادسازی بهتری با مشتری برقرار می کنند و فروش بیشتری هم دارند.
•    رنگ مناسب: بسته بندی مواد غذایی باید رنگ مناسبی هم داشته باشد. این رنگ هم باید با نوع محصول تطابق داشته باشد و هم رنگ برند را مخدوش نکند. به عنوان مثال چای با طعم دارچین بسته بندی قهوه ای داشته باشد و در عین حال بخشی از رنگ بندی محصول نیز به رنگ های بکار رفته در لوگو و نماد برند تعلق داشته باشد تا برندسازی به مشکل نخورد.
•    تصاویر: اولین چیزی که مشتریان هنگام نگاه به بسته بندی دریافت می کنند، تصاویر و پس از آن رنگ و در نهایت کلمات و عبارات است. به همین دلیل بسته بندی های مواد غذایی باید تصاویر ساده و واضح و کاملا بیانگر نوع محصول داخل بسته بندی باشند. مثل بسته بندی پودر کیک توت فرنگی با عکس کیک توت فرنگی آماده شده. در این موارد حتی برخی شرکت ها افراد مسلط به عکاسی صنعتی استخدام می کنند تا از تصاویر حرفه ای و بی نقص و البته با کیفیت استفاده کنند.
•    جنس بسته بندی: یکی از نکات بسیار مهم در بسته بندی مواد غذایی توجه به جنس بسته بندی است. به عنوان مثال مواد غذایی مثل گوشت و غیره باید از بسته بندی پلاستیک شفاف و همراه با سلفون استفاده کرد تا تازگی و سالم بودن محصول مشخص باشد. یا مثلا برای کمپوت، تن ماهی و غیره باید از بسته بندی آلومینیومی که ضد میکروب و قارچ هستند استفاده نمود در عین حال که در برابر ضربه نیز مقاوم است و غیره.
•    امنیت و ماندگاری: در بسته بندی مواد غذایی باید به این نکته توجه کرد که ممکن است محصول صادراتی باشد یا چندین ساعت طول بکشد تا وارد مسیر حمل و نقلی و سپس به فروشگاه برسد. سپس در فروشگاه نیز تا فروش رفتن و استفاده زمان می برد پس باید امنیت کامل برای محتوای غذایی خود فراهم کند و ماندگاری بالایی داشته باشد.
•    حمل و نقل و استفاده راحت: بسته بندی مواد غذایی باید استفاده و حمل و نقل راحت ایجاد کنند. مثل بسته بندی ماست که دسته دار است یا بسته بندی روغن که به خوبی به فرم دست قرار می‌گیرد و غیره.
بسته بندی مواد غذایی آریا هنربسته بندی مواد غذایی باید رنگ مناسب، تصاویر عالی و توضیحات شفاف و کاملی داشته باشد.
 
مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر، انتخاب هوشمندانه کارخانجات تولیدی برای بسته بندی مواد غذایی
مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر با بیش از 10 سال سابقه در زمینه طراحی، چاپ و بسته بندی مواد غذایی و همچنین خدمات عکاسی صنعتی برای محصولات توانسته بهترین خدمات را با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه ارائه کند. رضایت بالای مشتریان نویدبخش کیفیت بالای کار و حرفه ای بودن این مجموعه در زمینه بسته بندی مواد غذایی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و قیمت ها می توانید از مشاوره رایگان همکاران فروش ما استفاده کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها