به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۲۵۱۸۴۴

خوراکی‌های مفید و مضر برای ریه

خوراکی‌های مفید و مضر برای ریه
گروه علمی: ریه‌های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری‌های عفونی و یا آلودگی هوا، ملتهب شوند. این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می‌دهد.با این حال انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود. در مقابل، برخی مواد غذایی نیز هستند که مصرف آن‌ها در طولانی‌مدت، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود.

این غذاهای مضر شامل: 
گوشت‌های فرآوری‌شده
مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند.

مصرف بیش از حد الکل
نوشیدن زیاد الکل برای کبد و ریه‌ها مضر است. سولفیت‌های موجود در الکل می‌توانند علائم آسم را بدتر کنند و اتانول الکل، سلول‌های ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر الکل را زیاد بنوشید، بیشتر ممکن است به ذات‌الریه مبتلا شوید.

 نوشیدنی‌های دارای قند و نمک
به ریه‌های خود لطف کنید و نوشیدنی‌های حاوی قند را جایگزین آب نکنید. یک مطالعه نشان داده بزرگسالانی که بیش از ۵ نوشیدنی شیرین در روز می‌نوشند، در معرض ابتلا به برونشیت مداوم و آسم هستند. همچنین افرادی که بیش از حد نمک می‌خورند، بیشتر از سایرین دچار برونشیت طولانی‌مدت و آسم می‌شوند.
غذاهای مفید برای بدن چه غذاهایی هستند؟

 غذا‌های پر فیبر
تحقیقات نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند. از غذا‌های غنی از فیبر می‌توان به اسپاگتی گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی اشاره کرد.

 قهوه
نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید است. کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شوند.

غلات کامل
غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر و کینوا نه تنها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، بلکه منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسید‌های چرب ضروری محسوب می‌شوند که برای سلامت ریه ضروری هستند. غلات تصفیه‌شده، مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد. خوردن گوجه‌فرنگی و محصولات آن مانند آب گوجه‌فرنگی در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، احتمال مرگ را کاهش دهد.
برچسب ها: ریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها