به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۲۵۱۹۴۲
سود بورس پیشخور شده است

التهاب بورسی در حافظ، اعتراض در سعادت‌آباد

التهاب بورسی در حافظ، اعتراض در سعادت‌آباد
گروه اقتصادی: بورس به دست‌انداز افتاده است و حالا یکی یکی پله‌هایی را که با شتاب صعود کرده بود، برمی‌گردد. ریزش شدید شاخص بورس در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این برخی کارشناسان آن را با عنوان «ترکیدن حباب بورس» پیش‌بینی کرده بودند؛ اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان، آنها را «حبابیون» لقب داده و ادعای آنها را غیرکارشناسی می‌دانستند.حالا اما شاخص کل بورس که تا مرداد امسال از 2 میلیون واحد عبور کرده بود به ابتدای کانال یک میلیون واحد سقوط کرده و ارزش دارایی بسیاری از سهامداران را به نصف و کمتر رسانده است.سهامداران عصبانی این روزها مدام جلوی مجلس و ساختمان بورس تجمع می‌کنند و خواهان پاسخگویی در قبال سرمایه از دست رفته‌شان می‌شوند و البته مسئولان و متولیان هم یک پاسخ مشخص دارند و آن اینکه سهامداران خودشان ریسک بازار را پذیرفته‌اند. ریسکی که البته به عقیده برخی کارشناسان ریسک بزرگی است و با سیاست‌های نادرست به مردم تحمیل شده است.

تجمع سهامداران مقابل تالار سعادت‌‌آباد
تالار سعادت‌آباد دیروز هم با تجمع سهامداران عصبانی مواجه بود و علی صحرایی، رئیس بورس تهران که در حلقه محافظانش در جمع سهامداران حاضر شده بود، به دلیل ازدحام و تنش بالای جمعیت نتوانست برای آنها سخنرانی کند.در جریان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با بیش از ۳ درصد افت به سطح یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحدی نزول کرد. ارزش کل معاملات خرد هم کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان بود. در جریان معاملات روز دوشنبه 29 دی شاخص کل هم‌وزن هم معادل ۱٫۷۸ درصد افت کرد و ارزش معاملات دیروز بورس فقط ۴ هزار میلیارد تومان گزارش شد و ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس تنها ۴ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که کمترین ارزش معاملات از ۱۸ آبان امسال بود.ریزش شدید شاخص بورس تا ابتدای کانال یک میلیون واحد در شرایطی رخ می‌دهد که برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که رشد غیرمنطقی ارزش سهام شرکت‌های بورسی به عاقبت ناخوشایندی منتهی می‌شود.آنها اعتقاد داشتند در شرایطی که رشد اقتصاد کشور منفی گزارش شده است، چگونه ممکن است که رشد ارزش سهام شرکت‌های ایرانی حتی از رشد ارزش برندهای جهانی سبقت بگیرد.این دسته از کارشناسان به رکورد رشد بورس ونزوئلا در سال‌های اخیر اشاره کرده و معتقد بودند که دولت باید جلوی این روند غیرمنطقی بورس را بگیرد چرا که اگر این اتفاق نیافتد و حباب بورس بترکد جلب اعتماد به بازار سرمایه دیگر به سادگی ممکن نخواهد بود و جمعیت زیادی مالباخته معترض بر جای می‌ماند.

سود بورس پیشخور شده است
در همین زمینه احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصاد، در کانال تلگرامی خود نمایی از وضعیت بازارهای مالی ایران در دوره زمانی سه ساله ترسیم کرده و نوشته است: «از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ ارزش جاری بازار سرمایه ۱۳۵۰ درصد رشد کرده است. در همین حال بهای دلار در بازار آزاد ۵۰۰ درصد، قیمت مسکن تهران ۴۴۰ درصد و حجم نقدینگی ۱۰۰ درصد رشد داشته است.با این حساب ارزش جاری بورس چند برابر دلار و مسکن و حتی نقدینگی رشد داشته است.»کارشناسانی که معتقدند رشد ارزش سهام شرکت‌های بورسی از منطق درستی پیروی نکرده است، می‌گویند که سود بورس پیشخور شده است و سهامداران بازار نباید تا مدت‌ها دنبال سودهای آنچنانی باشند.
در مقابل گروه دیگری از کارشناسان همچنان وضعیت بورس را هیجانی و ناشی از رفتار توده‌ای و غیراصولی سهامداران در صف‌های خرید و فروش می‌دانند و هنوز امیدوارند که وضعیت عادی به بازار سرمایه برگردد.
علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در این باره به ایرنا گفته است که روند فعلی بازار عجیب به نظر می‌رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده‌ها افت می‌کرد.او توضیح داده است: افت بازار و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است و تا چند وقت گذشته، بخشی از ریسک‌های موجود در بازار مربوط به تحولات سیاست خارجی و از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم می‌کرد، اما اکنون ریسک این مسائل در بازار از بین رفته است.

.برخی کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که محدوده یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۶۰ هزار واحد شاخص کل، محدوده مهمی است و احتمالا فشار فروش در این محدوده کاهش پیدا می‌کندکدیور البته تاکید دارد که احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان، بازار سرمایه را هم مانند سایر بازارها تحت‌تاثیر قرار داده و برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن منابع بلوکه شده و کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس اتفاقی مثبت تلقی شود و فقط برای تعدادی از شرکت‌ها تاثیر منفی خواهد داشت.برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم عقیده دارند که محدوده یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۶۰ هزار واحد شاخص کل، محدوده مهمی است و احتمالا فشار فروش در این محدوده کاهش پیدا کند.
مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفته است که به دلیل جو هیجانی حاکم بر بازار سهام پیش‌بینی‌ها محقق نمی‌شود و فعلا نمی‌توان تحلیل دقیقی از آینده بازار ارائه داد اما به نظر می‌رسد که با واقعی شدن انتظارات در سایر بازارها مانند طلا و ارز بازار سرمایه هم به آرامش برسد و صف‌های فروش جمع ‌شود و فشار فروش از هفته آینده کاهش داشته باشد.در مجموع اینکه کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که دیگر دوره سودهای طلایی بازار سرمایه گذشته است و سهامداران نباید انتظار جهش‌های سریع شاخص کل بورس را داشته باشند. در مقابل بسیاری از سهامداران هم که با فروش دارایی‌های خود، پولشان را به سودای سودهای طلایی به بورس آورده‌اند حالا شاهد ذوب شدن دارایی‌شان هستند و به نظر می‌رسد که برای رسیدن به اصل پول خود باید ماه‌ها صبر کنند. این در حالی است که رشد تورم و قیمت انواع کالا باعث می‌شود که حتی در صورت بازگشت اصل پول زیان پنهان به سهامداران تحمیل شود. اتفاقی که موجب شده است نمایندگان مجلس فرهاد دژپسند را بابت آن به پاسخگویی در ساختمان بهارستان احضار کنند و باید دید که در آینده برنامه‌ای برای بازگرداندن وضعیت عادی به بورس طراحی می‌شود یا خیر؟
مرجع : روزنامه توسعه ایرانی
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها