کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انواع فایل‌های گرافیکی و کاربرد آنها

30 دی 1399 ساعت 9:22

گروه علم و فناوری: این مقاله به سعی و کوشش تیم تحقیق و طراحی گرافیک سایت پاویسا به آدرس https://pavisa.ir تهیه شده و باعث افتخار خواهد اگر نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


تفاوت تصاویر برداری و پیکسلی
اکثر افراد با اصطلاح پیکسل از طریق دوربین‌های دیجیتال و تصاویر اسکنر آشنا شده اند. در تصاویر پیکسلی، کوچکترین واحد هر تصویر یک مربع رنگی کوچک است که به آن پیکسل می‌گویند. به هر یک از این واحدها، مقدار رنگ خاصی اختصاص داده شده است و این مربع‌های کوچک در کنار هم به صورت شبکه ای مرتب شده اند و به همین خاطر به آنها تصاویر شطرنجی هم گفته می‌شود.
ویژگی اصلی برای توصیف یک تصویر پیکسلی، تعداد واحدها یا پیکسل‌ها و عمق رنگ آنهاست. تعداد پیکسل‌ها در واقع تعیین کننده طول و عرض تصویر نیز هستند. کیفیت و میزان حافظه مورد نیاز برای ذخیره سازی اینگونه تصاویر هم باز به تعداد پیکسل‌ها بستگی دارد. این وابستگی متقابل بین کیفیت تصویر و تعداد پیکسل‌ها به این معنی است که نمی توان گرافیک پیکسل را بدون افت کیفیت تصویر کاهش داد.
تصاویر برداری برخلاف تصاویر پیکسلی، از واحدهای جداگانه تشکیل نشده اند بلکه از خطوط و اشکال هندسی همچون منحنی و دایره تشکیل شده اند و این‌ها از طریق پارامترهایی مانند نقاط شروع، نقاط پایان، شعاع، طول لبه، عرض خط، رنگ‌ها و الگوهای پرکردن تعریف می‌شوند. برنامه‌های مدرن طراحی وکتور می‌توانند شیب رنگ و شفافیت را نیز ارائه دهند.
در دو جدول زیر می‌توانید به راحتی ویژگی‌های دو نوع تصویر برداری و پیکسلی را با هم مقایسه نمایید.


 
برنامه گرافیکی فرمت گرافیکی نوع تصویر
Adobe
Photoshop
GIMP
Corel
PaintShop
Pro
TIF, JPG, BMP, PNG, GIF تصویر پیکسلی
Adobe
Illustrator
Corel
Draw
Inkscape
SVG, EPS, AI, CDR, WMF تصویر برداری
  مزایا نوع تصویر
کاهش حجم فایل باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود.
فشرده سازی می‌تواند منجر به افت کیفیت گردد.
برای کیفیت گرافیکی بالا نیاز به حافظه بالا برای ذخیره سازی دارد.
ردیابی تصویر می‌تواند خسته کننده باشد.
 
از نظر درجه رنگ و درخشندگی غنی است.
هر پیکسل به طور جداگانه قابل ویرایش است.
تصویر پیکسلی
برای نمایشگرهای پیچیده گرافیکی مناسب نیست.
برای نمایش داده شدن نیاز به رستر شدن دارد.
قابل ارائه در اندازه‌های مختلف بدون افت کیفیت است.
بدون افت کیفیت می‌تواند فشرده سازی شود.
حجم فایل کم است.
خصوصیات طرح قابل تنظیم است.
رستر کردن آن آسان است.
تصویر برداری





تفاوت فایل‌های JPEG با PSD
اینها دو فرمت از فایل هستند که برای ذخیره تصاویر در قالب دیجیتال استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی بین این دو نوع فایل در برنامه‌هایی است که به آنها متصل هستند. JPEG در واقع یک قالب استاندارد است که به هیچ برنامه ای وابسته نیست و تقریبا تمام برنامه‌هایی که با تصاویر سرو کار دارند، قادر به باز کردن و ذخیره در این قالب می‌باشند. در مقایسه، فایل PSD در واقع قالب اصلی فایل برای فتوشاپ است که یک نرم افزار بسیار محبوب برای ویرایش تصویر می‌باشد.
PSD به عنوان یک قالب محلی برای فتوشاپ، انعطاف پذیری زیادی را در رابطه با چیزهایی که می‌توانید در فایل ذخیره کنید به شما می‌دهد. یکی از جنبه‌های کلیدی فتوشاپ، توانایی کار با لایه‌های مختلف است که به صورت یک تصویر در هم آمیخته اند و می‌توانید روی لایه‌ها به طور جداگانه کار کنید اما وقتی یک فایل JPEG را باز می‌کنید، فقط یک لایه دریافت می‌نمایید.
از معایب فایل‌های PSD این است که به طور معمول اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به فایل‌های JPEG ذخیره می‌کند و بنابراین حجم فایل بسیار بالاتر می‌رود. بنابراین اگر یک دسته عکس را فقط می‌خواهید به صورت ذخیره شده داشته باشید، حتما از فرمت JPEG استفاده نمایید ولی اگر قصد ویرایش عکس‌ها را دارید و می‌خواهید در آینده باز هم تغییراتی روی عکس‌ها اعمال نمایید حتما از فرمت PSD استفاده نمایید.

 

تفاوت فایل‌های JPEG و JPG
اینها دو پسوند معمول برای ذخیره تصاویر دیجیتال هستند. نسخه‌های قبلی سیستم عامل‌ها مانند داس و ویندوز فقط می‌توانستند پسوندهای سه حرفی را برای فایل‌های تصویری بخوانند، بنابراین حرف E  از پسوند JPEG حذف شد.هر دو نوع فایل JPEG و JPG اغلب به جای هم استفاده می‌شوند زیرا تقریبا یکسان هستند. تفاوت اصلی بین این دو، در تعداد کاراکترهای مورد استفاده در پسوندشان می‌باشد. اغلب برنامه‌های ویرایش و پردازش تصویر مانند مایکروسافت پینت، ادوبی و فتوشاپ از پسوند jpg برای ذخیره فایل‌های خود استفاده می‌کنند و کابران مک و ویندوز هم jpeg را به کار می‌گیرند. هر دو فرمت فایل برای تصاویر دیجیتالی عالی هستند و دارای تنوع کامل در تن‌ها و رنگ‌ها می‌باشند.
برای مقایسه این دو نوع فایل مشابه هم، نگاهی به جدول زیر بیندازید.

JPEG JPG
یک نوع الگوریتم فشرده سازی شده است که می‌تواند برای چندین پسوند فایل استفاده شود. یک نوع فایل رایج برای گرافیک‌های اتلافی (کاهش حجم داده شده) است که برای تصاویر دیجیتالی پس از PNG و GIF استفاده می‌شود.
کیفیت تصویر در نتیجه فشرده سازی و همراه با کاهش اندازه فایل، افت پیدا می‌کند. کیفیت تصویر را با افزونه داده‌های کمتر پس از فشرده سازی، حفظ می‌نماید.
Mac از پسوردهای طولانی تر همچون jpeg پشتیبانی می‌کند و محدود به سیستم پسوند سه حرفی نمی باشد. به دلیل محدودیت پسوند سه حرفی، در نسخه‌های قبلی ویندوز استفاده می‌شود.
به دلیل فشرده سازی، فقط به اندازه چند مگا بایت داده را اشغال می‌کند. نسبت به JPEG که کیفیت تصاویر را برای برنامه‌های آنلاین دست نخورده نگه می‌دارد، فضای نسبتا بیشتری اشغال می‌کند.

آیکون‌های گرافیکی
گاهی آیکون را با لوگو اشتباه می‌گیرند زیاد از واژگان بصری یکسانی استفاده می‌کنند اما آیکون و لوگو هر کدام مربوط به رشته طراحی کاملا جداگانه هستند و از نظر استفاده از ابزارها و ذهنیت‌ها و کاربرد بسیار با هم متفاوتند.
لوگو معرف یک برند تجاری است و طراحی لوگوی فضای آزادتری نسبت به طراحی آیکون دارد. یک لوگو می‌تواند هر شکل، رنگ یا ابعادی داشته باشد و ترکیبی از چند طرح و آیکون باشد.
آیکون یک تصویر نمادین برای نمایش بصری یک مفهوم یا عمل است. آیکون‌ها به زبان ساده همچون یک راهنمای تصویری برای عموم مردم شناخته شده هستند. به طور خلاصه، آیکون‌ها به ما کمک می‌کنند تا مفاهیم را فقط با نمایش گرافیکی بفهمانیم و از درج نوشته‌های طولانی که درک آن گاهی دشوار است نیز جلوگیری نماییم.
به عنوان مثال در تصویر زیر "پاویسا" آیکون‌های مربوط به خرید و سبد خرید را به تصویر کشیده است. با استفاده از چنین آیکون‌هایی به راحتی می‌توان هر مرحله از خرید مانند اضافه کردن محصول به سبد، استفاده از کارت بانکی و غیره  را به صورت تصویری به راحتی به کاربر انتقال داد.
 
برای تهیه و دانلود انواع فایل‌های گرافیکی میتوانید به سایت‌های زیر مراجعه فرمائید.
https://Psdgraphics.com
https://pavisa.ir
https://freepik.com
https://Psdreams.com
نویسنده: محبوبه پروانه
 


کد مطلب: 251952

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/251952/انواع-فایل-های-گرافیکی-کاربرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir