به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۲۵۱۹۶۲

افت ۷۰درصدی سرمایه مردم در بازار سرمایه

افت ۷۰درصدی سرمایه مردم در بازار سرمایه
گروه اقتصادی: بازار سرمایه همچنان حال و روز خوشی ندارد و شاخص کل ظرف دو-سه روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار واحد دیگر ریزش کرد و به میانه‌های کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید.از طرفی مردم عزیزی که دیگر از نقشه قرمز هر روز بازار سهام کلافه و سرمایه آنها نابوده شده است برای چندمین بار در یکی دوماه اخیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و این‌بار پرچم سازمان بورس را از مقابل این نهاد پایین آوردند.در همین حال گفته می‌شود نمایندگان مجلس اولتیماتوم یک هفته‌ای را به وزیر اقتصاد در خصوص شفاف‌سازی برای وضعیت اسفناک بازار سرمایه داده‌اند. در همین خصوص، سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» می‌گوید: «دولت باید پاسخگوی این مساله باشد و ما نمی‌گذاریم حق و حقوق مردم بیش از این تضییع شود.»از طرفی یک منبع مطلع در سازمان بورس هم که نخواست نامش فاش شود، به «آرمان‌ملی» اظهار می‌کند: «سازمان بورس در خصوص مشکلات پالایشی‌ها و صندوق این گروه «پالایش‌یکم» نامه‌نگاری‌هایی انجام داده اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است و برخی مسئولان اصرار به عرضه و ادامه سیاست فعلی داشته‌اند.»
به جرات مي‌توان گفت مهم‌ترين دغدغه اقتصادي داخلي در شرايط کنوني وضعيت اسفناک بازار سرمايه است. نوزدهم مرداد سال جاري بود که روند ريزشي بازار سهام متاثر از عوامل گوناگون همچون کج‌سليقگي‌ها و تصميمات خلق‌الساعه شروع شد و تاکنون سر و صداي بسياري از سهامداران را درآورده است و مردمي که اکنون سرمايه آنها از نصف هم کمتر با برگزاري تجمع‌هاي چندباره خواستار رسيدگي به وضع موجود هستند.

افت 70 درصدي سرمايه مردم
به واقع مي‌توان گفت مردمي که به تبع تبليغات گسترده دولتي پول‌هاي خود را روانه بازار سهام کردند، از وضعيت کنوني کلافه شدند و بر اين باورند صداي اعتراض آنها به جايي نمي‌رسد. اين در حالي است که ظرف دو ماه گذشته به کرات تجمع‌هاي اعتراضي مقابل سازمان ‌بورس، مجلس و نهاد رياست جمهوري برگزار شد و مسئولان دولتي و اقتصادي با وعده‌هايي که هيچگاه جامه عمل نپوشيد، سعي در آرام کردن زخم خوردگان بورسي داشتند.
همچنين سرمايه‌گذاران بر اين باورند نشنيدن صداي فعالان بازار و عدم برخورد قاطعانه با متخلفان، عاقبت بازار سرمايه را به چنين وضعي کشاند. مردمي که در اين شرايط نابسامان اقتصادي و به اميد کسب سود، سرمايه‌هاي ريز و درشت خود را روانه بازار کردند، آتش تند ريزش‌ها و بي‌تدبيري‌ها سبب شد تا دارايي آنها از نصف هم کمتر شود و خواستار احقاق حق خود هستند.تا جايي که روز گذشته در تجمع مقابل سازمان بورس، پرچم منتسب به اين سازمان را پايين آوردند. لازم به ذکر است شاخص کل بازار سرمايه که در چهار ماه ابتدايي سال به ارتفاع دو ميليون‌و 100 هزار واحد رسيد، اکنون پس از شش ماه با افت 45 درصدي به کانال يک ميليون و 100 هزار واحدي سقوط کرد.در اين ميان، نمادهاي معاملاتي از 50 تا 80 درصد افت کردند و جالب‌تر آنکه سهام بزرگ بازار همچون «فولاد» و «شپنا» ظرف دو روز گذشته به پايين‌تر از هزار تومان سقوط کرد. اما مساله اصلي صندوق‌هاي دولتي بالاخص «پالايش‌يکم» است که با آن همه کش و قوس براي عرضه و بلوکه کردن دوماهه پول سهامداران از روز بازگشايي تاکنون هيچ بازدهي نداشته و اکنون با ريزش 50 درصدي به کانال پنج هزار تومان رسيده است.

در اين ميان «دارايکم» هم با افت محسوس به قيمت زمان عرضه اوليه خود رسيد. گفتني است بسياري از نمادهايي که ظرف دو ماه گذشته عرضه اوليه شدند، اکنون به پايين‌تر از قيمت زمان عرضه اوليه رسيدند. شايان ذکر است در دو روز گذشته بيش از 95 درصد نمادهاي معاملاتي صف فروش بودند و نقشه بازار سرمايه جز در چند نمادي که شايد به تعداد انگشتان دست هم نرسد، سراسر قرمز بود.در همين خصوص سيدکاظم موسوي، نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، در مورد آخرين وضعيت بازار سهام به خبرنگار «آرمان‌ملي» مي‌گويد: ما بابت همه حساب و کتاب‌ها شرمنده‌ مردم هستيم، بايد بگويم زيرساخت‌هاي سازمان بورس بد نيست، ولي اينکه چرا شاخص‌ هر روز ريزش مي‌کند و چنين وضعيتي دامن‌گير بازار سهام شده است را بايد از مسئولان اقتصادي و دولت پرسيد، ما طرف مردم هستيم.خانواده‌هايي با درآمد کم در بورس سرمايه‌گذاري کردند و مسئولان بايد در مقابل اين وضعيت پاسخگو باشند. کميسيون اقتصادي مجلس اصرار به بهبود اوضاع دارد و فرهنگ و دانش ورود به بازار سهام بايد از طرق مختلف نهادينه شود. اوضاع کنوني بورس به هيچ عنوان به صلاح جامعه نيست و دولت بايد پاسخگوي اين مساله باشد و ما نمي‌گذاريم حق و حقوق مردم بيش از اين تضييع شود.در همين حال يک منبع مطلع در سازمان بورس هم مي‌گويد، عمده ريزش‌ اخير خارج از اختيارات سازمان مذکور است و در حالي که سازمان بورس در خصوص مشکلات پالايشي‌ها و صندوق اين گروه«پالايش‌يکم» نامه‌نگاري‌هايي انجام داده اما هيچ نتيجه‌اي در بر نداشته است و برخي مسئولان اصرار به عرضه و ادامه سياست فعلي داشته‌اند.

اين در حالي است که دخالت‌ها و مصاحبه‌هاي مکرر عامل اصلي حواشي ايجاد شده است. با تمام اين اوصاف فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد، روز گذشته در خصوص بازار سرمايه گفت: تمام تلاش‌ها اين است تا بازار سرمايه به مسير صعودي برگردد اما برنامه‌ها بايد اجرا شود و بتوان نتيجه آن را ديد.افزون بر آن ديروز خبري مبني بر اولتيماتوم يک هفته‌اي به وزير اقتصاد منتشر شد که حاجي دليگاني، نايب رئيس مجلس، در اين خصوص اظهار کرد: در روزهاي اخير بيش از 500 پيامک از مردم رسيده که همگي درباره ريزش بازار سهام با محتواي گله‌مندي است، وضعيت حاکم بر بورس ماحصل سوءمديريت است و چنانچه وزير اقتصاد ظرف يک هفته آينده در اين خصوص شفاف‌سازي نکند، از ابزارهاي قانوني همچون شکايت در قالب ماده 234 اقدام خواهيم کرد.اما نکته مهم‌تري که سيدناصر موسوي لارگاني، يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي، درباره آن صحبت کرد، مساله فساد در حوزه است. او اظهار کرد: عده‌اي بر فولاد که مي‌تواند براي کشور ارزآوري داشته و نياز ما را بر طرف کند چنبره زدند و متاسفانه فساد مالي در اين قسمت بيداد مي‌کند.او ادامه داد: در حالي که قانون منع به کارگيري بازنشستگان مصوب شده و مديري که با ايجاد همين قانون از سمت قبلي خود استعفا داده بود، اکنون در مجموعه‌اي بزرگ(فولاد مبارکه) که گردش مالي آن 100 هزار ميليارد و سود آن 20 هزار ميليارد در سال است، صاحب سمت شده و سوء‌استفاده‌هايي بسياري در اين حوزه انجام مي‌شود.گرچه قصد داشتيم تا درباره جزئيات اين موضوع با نماينده مذکور گفت‌وگويي انجام دهيم، اما پيگيري‌هاي خبرنگار «آرمان‌ملي» بي‌پاسخ ماند. در هر حال آنچه محرز و مشخص است، حال ناخوش بازار سهام است و که دود آن بيشتر از همه در چشم سهامداران و مردم خواهد رفت و لازم است مسئولان اقتصادي کشور، موضع مشخصي را درباره وضعيت فعلي بورس اعلام کنند.
مرجع : روزنامه آرمان ملی
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها