به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۲۵۲۰۱۶

قطر آماده است جای ایران را بگیرد

قطر آماده است جای ایران را بگیرد
گروه اقتصادی:عراق برای کمبود گاز وارداتی خود به دنبال شریکی مناسب است. قطر آماده است جایگزینی برای ایران در صدور گاز مایع به عراق باشد. عراق مایل است به وابستگی اقتصادی به ایران پایان دهد.
صدور گاز مایع ایران به عراق با موانعی برخورد کرده که به کمبود برق در عراق منجر شده است. اکنون عراق مایل است واردات گاز از ایران را کاهش دهد و در جستجوی منابعی "مطمئن" است.
بحران برق، که در سرمای زمستان به شکل قطعی متناوب برق پدیدار گشته، بیش از پیش دولت کاظمی را زیر فشار قرار داده است تا به فکر جایگزینی برای گاز ایران باشد.
 عراق در حال بررسی گزینه‌های متعددی برای تنوع بخشیدن به منابع گاز مایع خود و کاستن از وابستگی به گاز ایران است، زیرا به علت تحریم‌های بین‌المللی، ایران قادر نیست بهای انرژی صادراتی خود را به شکل مناسب دریافت کند.با این که آمریکا عراق را از عقوبت‌های مربوط به معاملات تجارتی با ایران، در زمینه تأمین انرژی، معاف نموده، اما عراق همچنان در پرداختن بدهی خود دچار مشکل است و همین اختلافاتی را میان دو کشور پدید آورده است.
 در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰، ایران گاز مایع صادراتی خود به عراق را به نسبت ۴۰ درصد کاهش داد، که دلیل این اقدام پرداخت نشدن بهای آن توسط بغداد بود، این در حالی است که عراق در ژوئن گذشته اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ازای خرید گاز و برق پرداخت نموده است. اما به گفته ایران، بدهی عراق در این زمینه به ۵ میلیارد دلار می‌رسد.  ایالات متحده، به عنوان قدرت بین‌المللی نیرومند پشتیبان عراق، دولت این کشور را به قطع وابستگی به ایران تشویق می‌کند. بنا به گزارش‌ها، دولت عراق کمیته‌ای را برای جستجوی منابع جایگزین برای گاز ایران تعیین کرده است. در این راستا گفته می‌شود قطر بیش از هر گزینه دیگری برای تأمین انرژی عراق ابراز آمادگی کرده، اما تا امروز "عناصر بانفوذ" در دولت عراق با همکاری دو کشور مخالفت کرده‌اند.
 گفته می‌شود از سال ۲۰۱۶ عراق مذاکراتی را برای خرید سوخت از قطر شروع کرده اما به مرحله عملی نرسیده است؛ اکنون با بروز بحران انرژی در عراق، احتمال عقد چنین قراردادی از هر زمان دیگری بیشتر شده است.
افزون بر واردات گاز ایرانی، عراق از نظر تغذیه ایستگاه‌های برقی خود نیز به برق وارداتی از ایران متکی است.دولت کاظمی قصد دارد ۸۰ درصد از برق مورد نیاز را از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأمین کند.شورای یادشده شریک اقتصادی مناسب‌تری برای عراق است، زیرا این کشور می‌تواند به گذرگاهی برای صادرات انرژی کشورهای خلیج فارس از راه ترکیه به اروپا بدل شود و از این جهت منبع درآمدی برای عراق باشد.
برچسب ها: قطر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها