به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۲۵۲۱۱۱

خلاصی از جهنم دود با چند هزار میلیارد تومان!

خلاصی از جهنم دود با چند هزار میلیارد تومان!
گروه جامعه: تهران از ابتدای سال با شیوع  کرونا 15 روز هوای پاک، 184 روز هوای قابل قبول، 91 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 15 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشت. بیش از دو هفته بود که تداوم آلودگی هوا در تهران ادامه داشت و مسئولین شهری تأکید داشتند که راهی جز تذکر دادن ندارند و باید منتظر باد و باران باشند. بالاخره باد وزید و تهرانی‌ها از جهنم دودی نجات یافتند. 

شهردار تهران: مشکل آلودگی هوا لاینحل نیست
البته پیروز حناچی شهردار تهران معتقد است که آلودگی هوا و ترافیک از جمله مشکلات تمام کلان‌شهرهاست و این مسئله لاینحل نیست.وی ادامه داد: در صورتی که نمودار دو دهه شهر تهران را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که آلاینده‌ها روند کاهشی داشته اما میزان کاهش و سرعت آلاینده‌ها به صورتی است که می‌تواند همه زحمات را به باد دهد. به گفته حناچی، یکی از ویژگی‌های نفت در کشور، داشتن گوگرد بالاست، ‌البته در پایتخت گازوئیل از این فرآورده‌ها گازی استفاده می‌شود.  گوگرد استانداردی دارد و مسئولین می‌گویند مازوت سوزانده نمی‌شود. البته اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری رد نمی‌شود. اگر در آبیک و قزوین گازوئیل گوگرد سوزانده شود قطعا تأثیرش به تهران می‌رسد.

نقش شهرداری در قانون هوای پاک توسعه حمل ونقل عمومی است
شهردار تهران همچنین به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: قانون هوای پاک جهت مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شده و 18 دستگاه در اجرای این قانون نقش دارند که شهرداری نقش کمتری در این زمینه داشته و تنها مسئولیتش توسعه حمل و نقل عمومی است. حل معضل آلودگی هوا و ترافیک یک مسئله  حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بار آن را بر دوش کشد.

در سه سال ابتدایی مدیریت فعلی شهری حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشد
با توجه به اینکه به گفته شهردار تهران، تنها مسئولیت شهرداری در قانون هوای پاک، توسعه حمل و نقل عمومی است، اما در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد. چندی پیش محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در سه سال ابتدایی مدیریت فعلی شهری حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشد. دولت وظایفی در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی دارد و امسال اجازه انتشار یک‌هزار و 500 اوراق مشارکت سال 98 را به شهرداری داد. شهرداری تهران تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان از این پول را دریافت کرده است. 

هزار میلیارد تومان از اوراق سال 98 به حساب شهرداری تهران واریز شد
محمدزاده رئیس املاک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال 98 به حساب شهرداری واریز شده است. در تلاش هستیم که 500 میلیارد دیگر هم به زودی واریز شود. وی در پاسخ به این پرسش که اعلام کرده بودید در آخر ماه جاری تمام پول به حساب شهرداری واریز می‌شود، گفت: ما وثایق را دراختیار بانک قرار دادیم و آنها در حال استعلام و کارشناسی هستنتد و مانع جدی وجود ندارد. به گفته محمدزاده حدود سه‌چهارم این پول صرف مترو و یک‌سوم صرف اتوبوس می‌شود. وی در خصوص طولانی شدن واریز پول اوراق مشارکت گفت: یکسری تشریفات و کارهای قانونی باید انجام می‌شد. تبصره و ضابطه‌ای برای تسهیل برای شهرداری وجود نداشت و مجبور بودیم تمام فرایند را طی کنیم، اما به زودی 500 میلیارد دیگر هم آزاد می‌شود. پول اوراق مشارکت تماماً صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود و شهرداری براساس قانون نمی‌تواند این پول را در جای دیگری هزینه کند.براساس وعده‌های مدیران شهری قرار است تا پایان سال ده ایستگاه مترو افتتاح شود.علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره گفت: باید منابع لازم تزریق شود تا بتوانیم ایستگاه‌ها را افتتاح کنیم. وی به افتتاح ایستگاه‌های مترو در ماه اخیر اشاره کرد و گفت: پولهایی که به حساب مترو واریز شد صرف احداث این چند ایستگاه شده است. 

سالانه 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند
در دی‌ماه سال جاری تهران بیشترین روزهای آلوده را داشت. شهروندان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با کرونا، با مشکل آلودگی هوا هم روبه‌رو شدند. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید که سالانه 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.به گفته عضو شورای شهر تهران، همچنین سالانه حدود 7 میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست  می‌دهند و این آمار نسبت به متوفیان کرونا در سراسر جهان بسیار بیشتر است. وی تأکید کرد: در 12 ماه گذشته 2 میلیون نفر در دنیا به دلیل کرونا جان باختند و تمام کشور در تکاپو هستند که جلوی این روند را بگیرند اما جای تعجب دارد که چرا جهت پیشگیری از مرگ 7 میلیون نفر اقدام اساسی صورت نمی‌گیرد؟ وی با تأکید بر این موضوع که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش گوگرد و ذرات 10 میکرونی در هوای تهران بودیم، گفت: اگر عزم و برنامه جدی برای کاهش آلودگی هوا نشود، وضعیت در کلان‌شهرهایی از جمله تهران بدتر خواهد شد.وی تأکید کرد: مدیریت شهری هر اقدامی که می‌توانسته یا قانون به آن واگذار کرده را انجام داده است. از دولت و مجلس می‌خواهیم اعتباراتی برای این مسئله به صورت ویژه اختصاص دهد. کارشناسان معتقدند که آلودگی هوا چهارمین علت مهم مرگ زودرس در دنیاست. ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هواست که باعث آسیب رسیدن به دستگاه قلبی - عروقی بدن می‌شود و همچنین باعث بروز حمله قلبی و سکته می‌شود.

سید آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در آذرماه امسال هفت روز پایداری جوی داشتیم که در مقایسه با سال گذشته که فقط یک روز پایدار اعلام شده بود، رشد 7 برابری را تجربه کردیم. پایداری جو و افت دما باعث به وجود آمدن شرایط وارونگی هوا می‌شود و این اتفاق ظرفیت تهویه هوا را دوسوم تا 50 درصد کاهش می‌دهد. وی تأکید کرد: دلیل اصلی آلودگی هوا در روزها و هفته‌های اخیر نه دی‌اکسید گوگرد بلکه ذرات زیر 2.5 میکرون معلق در هواست. راه اصولی حل مشکل، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان است. به گفته این عضو  شورای شهر تهران، در بحث آلودگی هوا یکی از رویکردهای شهرداری، نگرش انسان‌محور به شهر تهران و بحث جا انداختن فرهنگ استفاده از دوچرخه است که در این زمینه حدود 500 کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه ایجاد می‌شود.براساس این گزارش، تهرانی‌ها بیش از دو هفته با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کردند و حتی برخی از روزها وضعیت تهران بنفش و شاخص به بالای 200 رسید. مدیران شهری در حال هشدار دادن بودند و تنها اختیارشان را تذکر دادن عنوان کردند، ‌این در حالی است که براساس قانون هوای پاک، مدیریت شهری باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد. باد وزید و آلودگی هوا از تهران رفت. اما باید مدیران برای رفع مشکل آلودگی هوا تهران فکر جدی کنند و نباید هر بار که  هوا در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد، بگویند دعا کنید تا باد و باران بوزد، بلکه برای رفع آلودگی نیاز به ایجاد زیرساخت‌های جدی در پایتخت است.
برچسب ها: آلودگی هوا تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها