کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خیز دوباره تورم نقطه‌ای روی نرخ ۴۶ درصد

1 بهمن 1399 ساعت 17:11


گروه اقتصادی: تورم نقطه‌ای پس از یک ماه کاهش، دوباره در دی ماه به رقم بیش از ۴۶ درصد برگشت. خانوارهای کشور در مجموع ۱۲ ماه اخیر افزایش قیمت بیش از ۳۲ درصدی را در کالاها و خدمات مصرفی تجربه کرده‌اند. داده‌های مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم در دی ماه خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد تورم نقطه‌ای برای ثبت نرخ‌های جدید خیز برداشته است.
 

تورم نقطه‌ای
تورم نقطه‌ای در دی ماه نسبت به ماه قبل حدود دو پله رشد کرده است.خانوارهای کشور برای خرید کالاها و خدمات مصرفی خود در دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶٫۲ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.در بین کالاهای خوراکی و خدمات مصرفی تورم نقطه‌ای گروه روغن و چربی‌ها با نرخ ۹۰ درصد بیشترین رشد را دارد. کمترین تورم نقطه‌ای نیز در بخش انرژی با رقم ۱۵٫۱ درصد ثبت شده است.

تورم سالانه
تورم در ۱۲ ماهه منتهی به دی امسال نیز همانند تورم نقطه‌ای با دو پله صعود نسبت به آذر به رقم ۳۲٫۲ درصد رسیده است.بیشترین تورم سالانه دی در بخش حمل‌ونقل با ۶۵٫۴ درصد رخ داده و بخش سوخت با نرخ ۸٫۸ درصد کمترین تورم را ثبت کرده است.

تورم ماهانه
خانوارهای کشور در دی ۱٫۸ درصد افزایش قیمت را در کالا و خدمات مصرفی تحمل کرده‌اند.تورم برخی از گروه‌های کالاهای مصرفی در دی منفی شده، به نحوی که تورم گوشت قرمز منفی ۸٫۵ درصد، گروه سوخت منفی ۲٫۶ درصد و سبزیجات منفی ۰٫۹ درصد است. بیشترین افزایش قیمت نیز با رقم ۸٫۷ درصد در گروه لبنیات اتقاق افتاده است. در آذر تورم ماهانه دو درصد، تورم نقطه‌ای ۴۴٫۸ درصد و تورم سالانه ۳۰٫۵ درصد گزارش شد.


کد مطلب: 252300

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/252300/خیز-دوباره-تورم-نقطه-ای-روی-نرخ-۴۶-درصد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir