به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۵۲۳۵۲

کاخ سفید: بایدن درباره ایران رایزنی خواهد کرد

کاخ سفید: بایدن درباره ایران رایزنی خواهد کرد
گروه بین الملل: سخنگوی جدید کاخ سفید  نخستین کنفرانس خبری خود را برگزار کرد.
جن ساکی در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران گفت که دولت آینده آمریکا به دنبال تقویت و طولانی کردن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است.جو بایدن پیشتر گفته است که اگر ایران به اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا نیز این کار را خواهد کرد.سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: رئیس جمهور صریح گفته است که به پیگیری از طریق دیپلماسی معتقد است، ایالات متحده به دنبال طولانی کردن و تقویت محدودیت‌های هسته‌ای ایران و رسیدگی به سایر امور مورد نگرانی است.
ن ساکی تصریح کرد: ایران می‌بایست اجرای محدودیت‌های هسته‌ای قابل توجه ذیل توافق را از سر بگیرد تا بتوانیم به روند رو به جلو ادامه دهیم. انتظار می‌رود که نخستین گفت‌وگوهای جو بایدن با رهبران دیگر کشورها و رهبران جهانی باشد و قطعا این موضوع بخشی از رایزنی او با متحدان و شرکا خواهد بود.
برنامه هسته‌ای ایران هم اکنون یکی از مسائل اصلی پیش روی دولت جو بایدن در عرصه سیاست خارجی آمریکا است.
جو بایدن با صدور ۱۷ فرمان اجرایی٬ شماری از اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از جمله خروج از معاهده اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی را لغو کرد.
اما با این حال در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در دولت دونالد ترامپ، هنوز اقدامی انجام نداده است.
این در حالی بود که روز چهارشنبه حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران، گفت٬ اگر دولت جو بایدن قدمی پیش بگذارد و فرمانی صادر کند،‌ ایران نیز قدمی بر خواهد داشت.
دونالد ترامپ در آغاز ریاست جمهوری خود در چهارسال پیش با انتقاد از برجام آن را «بدترین توافق» آمریکا خواند و در سال ۲۰۱۷ خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد.
دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ و پس از خروج از برجام با سیاست«فشار حداکثری» در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره٬ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.
اما جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در مقابل از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها