به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۲۵۲۳۸۴

کامالا هریس چه وظایفی در دولت بایدن دارد؟

کامالا هریس چه وظایفی در دولت بایدن دارد؟
گروه بین الملل: کامالا هریس تاریخ‌ساز شد؛ او نخستین زن، سیاه‌پوست و هندی‌تباری است که به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا خدمت خواهد کرد.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مسائلی که در شغل جدید انتظارش را می‌کشند.از منظر تاریخی اگر نگاه کنیم، کارهای زیادی ندارد. مقام معاونت رئیس‌جمهور برای سالیان طولانی نه به خوبی درک شده بود و نه احترام چندانی به همراه داشت، و در اغلب موارد نیز بیش از هر مقام دیگری در دولت فدرال نادیده گرفته می‌شد.
باربارا پری، مدیر پژوهش‌های ریاست‌جمهوری در مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا می‌گوید "راستش نقش معاون این بود که یک ضربان قلب با ریاست‌جمهوری فاصله داشته باشد." کار معاون عمدتا این بود که یک گوشه بشیند و منتظر بماند، مگر این که رئیس‌جمهور می‌مرد یا به سختی بیمار می‌شد.
برای بسیاری از معاونان رئیس‌جمهور، این رویه به معنی انجام وظیفه در مسندی بود که امید دارید هرگز نیازی برایش پیش نیاید. پری می‌گوید:یکی از این معاونان در اوایل قرن بیستم گفته بود هر روز زنگ در کاخ سفید را می‌زنم و امیدم به این است که رئیس‌جمهور جواب دهد.
اما این نقش را نباید دست‌کم گرفت. از ۴۵ رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا ۹ نفر پیش از پایان دوره خدمت قدرت را ترک کردند که در ۸ مورد به خاطر فوت بود - یعنی تقریبا یک‌پنجم رئیس‌جمهورها - و منجر به ترفیع رتبه ناگهانی معاونانشان شد. بایدن ۷۸ ساله مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا هنگام آغاز کار است، واقعیتی که فشار بر جانشینش را بیشتر می‌کند.
اما از دهه ۱۹۷۰، یعنی در دوره ریاست‌جمهوری جیمی کارتر، به بعد بود که معاون رئیس‌جمهور نقشی بزرگتر به خود گرفت.
كارتر، فرماندار سابق جورجیا، کارزار انتخاباتی خود را بر پایه بیگانگی خود با واشنگتن بنا کرده بود. پری می‌گوید "او می‌دانست که واشنگتن را نمی‌شناسد." به همین خاطر وقتی به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخاب شد، سراغ والتر ماندیل، سناتور کهنه‌کار، رفت تا راه و چاه را نشانش دهد و "شریکی واقعی در حکومت‌داری" باشد.
با این که رابطه نزدیکشان پدیده جدیدی بود، مشارکت استراتژیکشان ادامه روندی دیرینه بود که به معاون رئیس‌جمهوری به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ایجاد توازن جغرافیایی و ایدئولوژیکی با رئیس‌جمهوری نگاه می‌کند.
این منش در انتخابات‌های اخیر هم ادامه پیدا کرده است. باراک اوباما سابقه سیاسی چندانی نداشت، به همین خاطر سراغ جو بایدن رفت که ۳۵ سال در سنا خدمت کرده بود. دونالد ترامپ هم مایک پنس را انتخاب کرد، کسی که تصور می‌شد به خاطر حسن نیتی که بین مسیحیان انجیلی داشت می‌تواند تصویر  ترامپ را برای راست‌های مذهبی پذیرفتنی کند. و خانم هریس هم در تضاد با سن، جنسیت و نژاد  بایدن عمل می‌کند.علاوه بر این، نقش تشریفاتی معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سنا این بار برای حزب خانم هریس حیاتی است. در حال حاضر، کرسی‌های سنا ۵۰-۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها تقسیم شده است، و در صورت تساوی رای خانم هریس نتیجه را تعیین خواهد کرد.
خانم هریس و همسرش داگلاس امهاف در خانه سفیدرنگ دیگری ساکن خواهند شد - ویلایی متعلق به قرن ۱۹ام که در اراضی رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده در شمال غربی واشنگتن واقع شده است.
این ساختمان هم نزدیک کاخ سفید است، یعنی محل کار خانم هریس، و هم نزدیک مدرسه حقوق دانشگاه جورج‌تاون، جایی که  امهاف قرار است به زودی تدریس کند.
خانم هریس و  امهاف در عین حال می‌توانند برای سفر کردن از "ایر فورس تو"، یک بوئینگ ۷۵۷، استفاده کنند، و ۲۴ ساعته از آن‌ها محافظت خواهد شد.
با این که  بایدن و  اوباما در بسیاری مواقع روابط خوب خود را در ملاء عام به رخ می‌کشیدند،پری می‌گوید که رابطه شخصی نزدیک بین رئیس‌جمهور و معاونش امری عادی در طول تاریخ نیست.
اما او می‌گوید از وقتی که  بایدن در تابستان پارسال خانم هریس را انتخاب کرد، به نظر می‌رسد که رابطه خوبی با هم دارند.
 بایدن گفته است که در مسائل دولتم "تا به امروز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام" که ابتدا نظر خانم هریس را راجع به آن نپرسیده باشم. خانم هریس در عین حال با هر یک از نامزدان احتمالی کابینه بایدن مصاحبه کرده است.رابطه دوستانه بین آن‌ها چیز عجیبی نیست، چرا که طبق گزارش‌ها  بایدن به این خاطر خانم هریس را انتخاب کرد که رابطه نزدیکی با پسرش بیو داشت که در سال ۲۰۱۵ در پی ابتلا به سرطان مغز درگذشت.این رابطه برای خیلی‌ها که حمله‌های تند و تیز خانم هریس به  بایدن در جریان رقابت مقدماتی حزب دموکرات را به خاطر دارند شاید عجیب باشد، اما پری می‌گوید "بایدن مشخصا گذشته‌ها را فراموش می‌کند".
 بایدن احتمالا نقش خانم هریس را بر اساس نقش خودش در زمان معاونت  اوباما طراحی خواهد کرد.
هنگامی که داشت در جریان کنوانسیون ملی دموکرات او را به عنوان یار انتخاباتی خود معرفی می‌کرد، خاطره‌ای از زمان انتخاب شدن خودش به عنوان معاون  اوباما در سال ۲۰۰۸ تعریف کرد.
 اوباما از او پرسیده بود که چه انتظاری از این نقش دارد.به گفته  بایدن "به او گفتم می‌خواهم آخرین نفری باشم که پیش از گرفتن تصمیم‌های مهم صحبت می‌کند. همین درخواست را هم از کامالا کردم. از کامالا خواستم که آخرین نفری باشد که صحبت می‌کند. که همیشه حقیقت را به من بگوید."
خانم هریس در حالی به تیم  بایدن پیوست که ستاره بختش در سیاست مدت‌ها بود طلوع کرده بود. با این که برنامه‌اش برای رسیدن به نامزدی حزب دموکرات به نتیجه نرسید و خیلی زود متوقف شد، خیلی‌ها را فدایی خودش کرد.
و با وجود انتقادات ادامه‌دار جناح چپ حزب دموکرات، خانم هریس یکی از لیبرالترین سوابق رای را در سنا داشت، و پیگیر آرمان‌هایی چون حقوق همجنسگرایان، مهاجران، قانونی شدن ماری‌جوآنا و نظارت بر مالکیت اسلحه بود. او پیش از حضور در سنا دادستان کل ایالت کالیفرنیا بود و به همین خاطر سابقه کاری گسترده‌ای نیز در امور حقوقی دارد.
اما شکی نیست که رکوردشکنی‌های او انتظارات را نیز بالا خواهد برد. خانم هریس همیشه دوست دارد بگوید که "من شاید نخستین زنی باشم که به این مقام می‌رسم. اما آخرین نخواهم بود."
جنیفر ادواردز، مدیر ارشد در سازمان عدالت نژادی "رنگ تغییر"، می‌گوید این لحظه تاریخی برای سیاه‌پوستان آمریکایی را باید جشن گرفت.او در ادامه می‌گوید "اما بارها دیده‌ایم که داشتن نماینده به تنهایی به تغییرات دگرگون‌ساز منتهی نمی‌شود. مبارزه، سازمان‌دهی و رای صدها هزار زن سیاه‌پوست ما را به این نقطه رسانده است. حالا خانم هریس مسئول نمایندگی از خواسته‌های مردمی است که او را به این منصب انتخاب کرده‌اند."
ادوارد می‌گوید که کمک‌های اقتصادی مربوط به همه‌گیری، عدالت کیفری و اصلاح مسائل مربوط به انتخابات و حق رای برایش تعیین‌کننده خواهد بود.خانم هریس نیمه چپ تر این شراکت سیاسی است، و به همین خاطر ممکن است بابت کاستی‌های احتمالی در این مسائل و دیگر برنامه‌ها مقصر شناخته شود.و وجود گزارش‌هایی مبنی بر این که  بایدن قصد دارد تنها یک دوره در قدرت باشد به این معنی است خانم هریس باید بین وفاداری به  بایدن و برنامه‌ریزی برای کارزار انتخاباتی خودش توازن برقرار کند.
در وحله اول، مهم است که معاون رئیس‌جمهور به چشم آمریکایی‌ها فردی باکفایت به نظر برسد که می‌تواند در هر لحظه پا در کفش فرمانده کل بگذارد و امور را به دست بگیرد.
وضع ولی همیشه به این شکل نبوده است.  پری می‌گوید که دن کویل، معاون جورج اچ دبلیو بوش، "در بین مردم به هوش و ذکاوت معروف نبود".این احساس بعد از بازدید او از یک مدرسه ابتدایی کاملا جا افتاد. از یکی از دانش‌آموزان خواسته شد که پای تخته‌سیاه برود و کلمه "سیب‌زمینی" را بنویسد. پری می‌گوید "آن دانش‌آموز به درستی روی تخته‌سیاه نوشت سیب‌زمینی." اما  کویل عقیده داشت که او اشتباه نوشته است.معاون در عین حال باید سعی کند مورد غضب رئیس‌جمهور قرار نگیرد.
اندرو جکسون چندی بعد از پیروزی در انتخابات ۱۹۲۸ به شدت از جان کلهون، معاونش، بیزار شد. آن‌ها در مسائل سیاسی و فضای اجتماعی واشنگتن با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. انزجار آن‌ها از یکدیگر نهایتا به حدی رسید که  کلهون به نخستین معاونی در تاریخ آمریکا تبدیل شد که از سمت خود استعفا داد.با این حال، بدترین اشتباهی که یک معاون رئیس‌جمهور مرتکب شده است احتمالا به آرون بر، سومین معاون، تعلق دارد.  بر هنگام خدمت با رقیب خود الکساندر همیلتون، یکی از بنیان‌گذاران آمریکا، دوئل کرد و او را به ضرب گلوله کشت. این اتفاق باعث بدنامی  بر شد، اما تا آخر در سمت خود که با مصونیت قضایی همراه بود باقی ماند.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها