به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۵۲۴۳۴

بورسهای آمریکا و آسیا صعودی ماندند

بورسهای آمریکا و آسیا صعودی ماندند
گروه اقتصادی: برخلاف بورس های اروپایی، روند صعودی بورس های مهم در آسیا و آمریکا ادامه یافت.به گزارش ایسنا، روند واکسیناسیون در بیشترنقاط جهان با قدرت ادامه دارد و به نظر می رسد دموکرات ها که کنترل دولت، کنگره و سنا را به دست گرفته اند در حال برنامه ریزی برای تقویت برنامه واکسیناسیون عمومی هستند. طبق اعلام وزارت کار آمریکا ۹۰۰ هزار نفر تا پایان ماه دسامبر درخواست دریافت مزایای بیکاری راداشته اند. در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته سال ۲۰۱۹ سال رسیدن نرخ بیکاری به پایین ترین سطوح تاریخی خود بود، شیوع کرونا این معاملات را کاملا بر هم زد و مشخص نیست چه زمانی شاهد بازگشت نرخ ها بیکاری به سطوح پایین تاریخی خود خواهیم بود. پس از کش و قوس های فراوان سرانجام جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور تاریخ ایالات متحده وارد کاخ سفید شد. وی چالش های بسیار زیادی را در آینده خواهد داشت که روابط با چین، اتحادیه اروپا، مساله مهاجران، کرونا، احیای رشد اقتصادی، توافق هسته ای با ایران و بازگرداندن وحدت به جامعه آمریکا از مهم ترین آن ها محسوب می شود. چین در آخرین روز دولت ترامپ اعلام کرد شماری از مقامات ارشد دولت وی از جمله مایک پامپیو- وزیر خارجه، رابرت اوبرایان- مشاور امنیت ملی، جان بولتون- مشاور سابق امنیت ملی و استیو بنون- مشاور سابق ترامپ را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.  معامله گران در سراسر جهان به تیم بایدن بیشتر از دولت ترامپ در خصوص مسایل جهانی خوش بین هستند و همین مساله باعث افزایش محسوس در تعداد معاملات آتی شده است. ژانت یلن که توسط بایدن برای تصدی گری وزارت خزانه داری آمریکا معرفی شده است سابقه ریاست بر بانک مرکزی این کشور را در کارنامه خود دارد و معامله گران امیدوارند روی کار امدن وی باعث تعامل بیشتر وزارت خزانه داری با فدرال رزرو در خصوص مسایل مختلف شود که از جمله مهم ترین آن ها سیاست های پولی خواهد بود.  
 
پایین باقی ماندن سطح تقاضا و مخارج خانوار در کشورهای مختلف در سطح بسیار پایین باعث نگرانی معامله گران شده است. حتی با وجود اینکه نرخ بهره کشورهای توسعه یافته در سطوح بسیار پایین تاریخی خود قرار دارد، مشکلات مالی برای بسیاری از شرکت ها به قوت خود باقی است و مشخص نیست بانک های مرکزی تا چه زمانی بتوانند به رویه کنونی و چاپ پول ادامه دهند. این دو عامل در کنار هم باعث هشدار برخی اقتصاددانان نسبت به طولانی شدن روند احیای اقتصاد شده است.  با وجود آغاز واکسیناسیون در بخش های بزرگی از جهان شمار قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان کماکان به طرز چشمگیری رو به افزایش است و این ویروس که حالا به مرگبارترین همه گیری قرن بیست و یکم تبدیل شده با دیگر توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. علاوه بر عبور شمار قربانیان از دو میلیون نفر، برخی از ویروس شناسان نسبت به بومی شدن کرونا ویروس ها در برخی مناطق هشدار داده و گفته اند این احتمال وجود دارد که گونه هایی از این ویروس هیچ گاه از بین نرود.  ترامپ در تازه ترین اقدام ضد چینی خود، اتباع آمریکایی را از خرید سهام یا سرمایه گذاری در شرکت هایی که تحت کنترل یا دارای ارتباط با ارتش چین هستند، منع کرده است.  دوران ریاست جمهوری ترامپ یکی از پر تنش ترین دوره ها در روابط واشنگتن و پکن بود. به جز جنگ تجاری که به اعمال متقابل تعرفه های اضافی بر حجم وسیعی از تجارت دو طرف منجر شد، شمار زیادی از شرکت های چینی از جمله بزرگ ترین تراشه سازان چینی و همچنین غول های فناوری ارتباطات این کشور نظیر هوآوی توسط آمریکا تحریم شدند. آمریکا همچنین امسال کنسولگری چین در شهر هوستون را نیز تعطیل کرد که این اقدام با واکنش متقابل چین مواجه شد.

شاخص خوش بینی به اقتصاد آمریکا در ابتدای ماه ژانویه به ۵۰.۱ واحد رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد بیشتر شده است و نخستین افزایش خوش بینی در طول سه ماه اخیر محسوب می شود. فعالان اقتصادی آمریکا امیدوارند توزیع واکسن سرانجام آغازی بر پایان کابوس کرونا باشد و شروع به کار دولت جدید نیز امید آن ها را افزایش داده است. با این حال هنوز خانوارهای آمریکایی به مانند بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر بخش بیشتری از درآمد خود را به نسبت قبل از زمان شیوع بحران کرونا پس انداز می کنند تا بتوانند در صورت کاهش درآمد خود از پس شرایط برآیند.   تاکنون بیش از ۹۷ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۲۰۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۹۱ هزار و ۶۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۱۶ هزار و ۹۹۶ نفر، برزیل با ۲۱۳ هزار و ۱۸۰ نفر، هند با ۱۵۳ هزار و ۵۳ نفر، مکزیک با ۱۴۴ هزار و ۳۷۱ نفر و انگلیس با ۹۴ هزار و ۵۸۰ نفر بوده است.کریس اوسموند- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کپیتال ایونستمنت ادوایزرز - گفت: روند بازارهای مالی نشان می دهد که کمی نسبت به ماه های قبل خوش بین تر شده اند اما این بدان معنا نیست که احتیاط را کاملا کنار گذاشته باشند. اگر واکسیناسیون باعث شود تعداد مرگ و میر مبتلایان به کرونا به طور چشمگیر کاهش پیدا کند قطعا شاهد برپایی جشن بزرگی در بورس ها خواهیم بود. قطعا کرونا و اخبار مربوط به آن در مرکز توجه و حساسیت معامله گران باقی خواهد ماند. 

بورس آمریکا  
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و  ۲۰۱.۶۳ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد صعود تا سطح ۳۸۵۱.۹۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۷ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۵۲۰.۲۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۱۵.۴۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۰۶.۶۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۶۲ درصدی در سطح ۵۵۹۰.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۰۰ درصد پایین رفت و به ۸۱۲۲.۱۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۸۲ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۵۶.۸۶ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۹۲۷.۲۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۵۶۴.۹۷ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۲۳.۷۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۵ درصد کاهش به ۵۳.۰۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۰۵ درصدی به ازای ۵۶.۰۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۵.۶۶ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۳ درصدی به ازای ۲۵.۸۵ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها