به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۵۲۴۴۰
خودرو چگونه به میانه زمستان رسید

ریزش یک تا 9 میلیونی در بازار خودروی داخلی

ریزش یک تا 9 میلیونی در بازار خودروی داخلی
گروه اقتصادی: دامنه نوسانات خودرو در هفته اخیر افت 1 تا 9 میلیون تومانی قیمت در بازار را ثبت کرده است.
فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می‌کنند که در این هفته بازار رو به نزول بوده یا سطوح قیمتی قبل را حفظ کرده است. به گفته فعالان بازار خودرو روند نزولی این بازار از نیمه ماه پیش شروع شد، روندی که تداوم آن به گفته فعالان بازار خودرو به نزولی شدن بازار دلار باز می‌گردد، اما با بالارفتن قیمت دلار در روزهای انتهایی هفته، فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می‌کنند در صورت تداوم افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت خودرو نیز خواهیم بود.
در هفته جاری براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیشترین افت قیمت به پژو 206 تیپ 2 رسید، این خودرو دو هفته است که عنوان رکورددار افت قیمت در بازار را به خود اختصاص داده و روند ارزیابی بازار نشان از آن دارد که در هفته اخیر این خودرو 9 میلیون افت قیمت داشته و در هفته قبل از آن نیز افت قیمت این خودرو 19 میلیون تومان بوده است.
این تغییرات در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو همچنان تقاضا در بازار وجود ندارد؛ این به معنی آن است که هنوز خریداران با بازار آشتی نکرده‌اند و این امر موجب شده تا قیمت‌گذاری‌ها براساس عرضه و تقاضا صورت نگیرد، با این حال رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در حالی خودرو به میانه زمستان رسیده که تمام محصولات پرطرفدار در بازار افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

دلایل افت بازار خودرو
اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو شکل نزولی به خود گیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می‌توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد.
در این خصوص می‌توان به سه عامل اشاره کرد:
1-افت بازارهای دارایی رقیب مانند بازار ارز و مسکن از عمده دلایلی هستند که فعالان بازار خودرو نزولی شدن بازار را به آن نسبت می‌دهند، طی روزهای اخیر بازار دلار تا کانال 21 هزار تومان هم رفت و آنچه مسلم است این افت بر سایر بازارها نیز اثرگذار گذاشته و موجب شده تا شاهد افت قیمت در بازار خودرو باشیم.
2- عامل بعدی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد به عقب‌نشینی تقاضا در بازار خودرو باز می‌گردد، کاهش شدید تمایل خریداران خودرو با هدف سرمایه‌گذاری باعث شده تا بازار شکل نزولی را حفظ کند و با افت قیمت در بازار خودرو تثبیت شود.
3-اما سومین عامل کاهش قیمت به تعدیل مجوز افزایش قیمت در بازار خودرو باز می‌گردد، این امر موجب شده تا فاصله بازار  با قیمت رسمی در یک محدوده ثابت قرار گیرد.  اما در کنار تمام این عوامل باید بر این نکته اشاره کرد که بازار خودرو بیش از اینکه از تابع عوامل داخلی بازار خودرو باشد تحت تاثیر واکنش و اتفاقات پیرامونی است و عوامل حاشیه ای موجب شده تا بازار روند نزولی را پیش گیرد.

قیمت پراید در بازار خودرو
در هفته‌ای که گذشت خانواده پراید افت قیمت را تجربه کردند. براساس ارزیابی بازار پراید 131 در هفته سپری شده در بازار در محدوده قیمتی 102.5 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته ما قبل 4.2 درصد افت قیمت را ثبت کرد و به مرز 100 میلیون تومان نزدیک تر شد. قیمت پراید 111 نیز افتی کمتر از یک درصد را در هفته سپری شده تجربه کرد و در بازار به 124 میلیون تومان رسید.  

قیمت محصولات پژو در بازار
در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده 206 این هفته افت قیمت داشت. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 افتی 4.7 درصدی داشت و در بازار با قیمت 182 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. 206 تیپ 2 دو هفته است که رکورددار افت قیمت در بازار است این خودرو هفته گذشته نسبت به هفته قبل افت 19 میلیونی قیمت را ثبت کرده بود و روند بازار از تداوم افت قیمت این خودرو در بازار حکایت دارد. از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار افتی 2.3 درصدی داشت و با قیمت 247 میلیون تومان در بازار معامله شد. با ارزیابی بازار خودرو می‌توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 235 میلیون تومان قیمت خورد و با افت 2 درصدی این هفته را به پایان رساند.

قیمت خانواده سمند در بازار
براساس ارزیابی‌های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از افت قیمت بی‌نصیب نبود و با افت 1.6 درصد نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 178 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.  اما «سمند lx با موتور EF7»  نیز در هفته گذشته 197 میلیون تومان و «سمندسورن» هم 235 میلیون تومان در بازار معامله شدند و به ترتیب افت حدود 1.9 درصدی و 1.2 درصدی قیمت برای این دو خودرو ثبت شد.

قیمت تیبا در بازار
از دیگر محصولات در بازار پرتیراژ‌ها می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد که این خودرو در هفته گذشته نسبت به هفته قبل در بازار افت حدود 4 درصدی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به 116 میلیون تومان رسید.قیمت «تیبا2»  معمولی نیز در بازار 123 میلیون تومان قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته 3 درصد افت قیمت داشته است، اما ساینا  که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز با قیمت 133 میلیون تومان در بازار معامله شد.


 
مرجع : اقتصاد نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها