به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۲۵۲۵۸۲

جراحی متابولیک درمان قطعی دیابت نوع ۲ است

جراحی متابولیک درمان قطعی دیابت نوع ۲ است
گروه علمی: رای بیماران دیابتی، مدیریت و کنترل دیابت می‌تواند مبارزه مادام‌العمر محسوب شود. درحالی‌که بسیاری از افراد به دارو و مدیریت سبک زندگی متکی هستند اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که جراحی متابولیک درواقع بهترین گزینه درمانی است. محققان کالج کینگ لندن می‌گویند: جراحی متابولیک می‌تواند بیماران مبتلابه دیابت شدید نوع ۲ را درمان کند. آنان طی یک دوره پیگیری ۱۰ ساله دریافتند، بیش از یک‌سوم بیماران مبتلابه دیابت که تحت بای‌پس معده یا جراحی انحراف بیلیوپانکراس قرار گرفتند به دیابت مبتلا نشدند.
محققان اظهار کردند: این نتایج ثابت می‌کند که جراحی متابولیک می‌تواند یک درمان قطعی برای دیابت نوع ۲ باشد (جراحی متابولیک، روش‌های مختلفی از جراحی‌ است که منجر به بهبود فاکتورهای متابولیکی و کاهش وزن در افراد می‌شود).با همکاری دانشگاه رم، محققان مطالعه ۶۰ بیمار با موارد پیشرفته دیابت نوع ۲ را بررسی کردند. محققان به‌طور تصادفی شرکت‌کنندگان را برای درمان با داروها و مداخلات در شیوه زندگی یا جراحی متابولیک انتخاب کردند. هر شرکت‌کننده در این تحقیق، بیش از پنج سال علائم شدید بیماری و کنترل ضعیف بر قند خون خود را تجربه کرده بود.

دیابت نوع ۲ بیماری قابل‌درمان است
نتایج نشان می‌دهد که ۳۷.۵ درصد از بیماران دیابتی که تحت عمل جراحی متابولیک قرار دارند، میزان گلوکز سالم را پس از عمل حفظ می‌کنند. این بیماران برای کنترل دیابت طی ۱۰ سال مطالعه نیازی به دارو نداشتند.لازم به ذکر است، در سال ۲۰۰۹، انجمن دیابت آمریکا، درمان دیابت را هر درمانی که باعث بهبود دیابت برای بیش از پنج سال شود، تعریف کرده است.محقق ارشد این تحقیق، پروفسور فرانچسکو روبینو، مدیر بخش جراحی چاقی و متابولیک در دانشکده علوم زندگی اظهار کرد: «یافته‌های این مطالعه قوی‌ترین شواهد علمی را نشان می‌دهد که دیابت نوع ۲ یک بیماری قابل‌درمان است. جراحی متابولیک علاوه بر اینکه یک پیشرفت عمده در درمان دیابت است، بهترین نتیجه در عدم ابتلا به بیماری دیابت است.»

جراحی متابولیک، قابل‌اطمینان‌تر از داروهای دیابت
نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که تحت عمل جراحی متابولیک قرار دارند از کنترل متابولیک بهتر، خطر بیماری‌های قلبی عروقی پایین‌تر، عملکرد بهتر کلیه و کیفیت کلی زندگی برخوردار هستند. محققان خاطرنشان می‌کنند که دیابتی‌های تحت عمل جراحی نیز در معرض خطر کمتری از عوارض مربوط به دیابت قرار دارند. این موارد شامل عوارض جانبی قلبی، مشکلات کلیوی و مشکلات عصبی است. علاوه بر این، جراحی متابولیک نیاز به داروهای معالجه دیابت، فشارخون بالا و دیس لیپیدمی - مقدار بالای غیرطبیعی کلسترول یا چربی در خون - را کاهش می‌دهد.شایان‌ذکر است، محققان دریافتند، بیمارانی که دچار انحراف بیلیوپانکراس بودند، در مقایسه با بیماران درمانی با داروهای دیابت یا افرادی که جراحی بای‌پس معده انجام می‌دهند، بیشتر موارد عوارض جانبی جدی را تجربه کردند و شرکت‌کنندگانی که بای پس معده به روش Roux-en-Y داشتند، عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به بیمارانی که فقط از طریق دارو و تغییر سبک زندگی با دیابت سروکار داشتند، تجربه کردند.
این داده‌ها این تصور را تایید می‌کنند که جراحی می‌تواند یک روش مقرون‌به‌صرفه برای درمان دیابت نوع ۲ باشد. اکنون شواهد فراتر از این است که جراحی متابولیک باید به‌عنوان یک گزینه اصلی درمانی برای درمان بیماران مبتلابه دیابت نوع ۲ و چاقی شدید در نظر گرفته شود.

پیچیدگی درمان دیابت با همه‌گیری کووید-۱۹
محققان می‌گویند: در حال حاضر، جراحی‌های چاقی یا کاهش وزن به بهبود دیابت در بیماران چاق کمک می‌کند و افراد مبتلابه موارد خفیف بیماری را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. مطالعه جدید دریچه‌ای را برای درمان حتی جدی‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین موارد بیماری دیابت گشوده است.گرچه ممکن است بهترین گزینه جراحی باشد، اما به دلیل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در دسترس بودن این موارد همچنان در هاله‌ای از ابهام است. محققان اعلام کردند که جراحی‌های متابولیک نسبت به سایر روش‌های انتخابی طی همه‌گیری برای مدت‌زمان طولانی‌ متوقف‌شده‌اند.این گروه اضافه کرده است که در اکثر کشورها کمتر از یک درصد از کاندیداهای واجد شرایط جراحی درواقع به جراحی متابولیک دسترسی دارند.وی نتیجه‌گیری کرد: «به‌طور قطعی جراحی متابولیک موثرترین روش درمانی در دسترس برای دیابت نوع ۲ است و می‌تواند برای بسیاری از بیماران یک گزینه نجات‌دهنده باشد؛ بنابراین در زمان همه‌گیری و بعدازآن باید از اولویت‌های درمانی محسوب شود.»
برچسب ها: دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها