به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۲۵۲۶۲۳

کارگران چنان به زیر خط فقر سقوط کردند که خرٍِد شدند

کارگران چنان به زیر خط فقر سقوط کردند که خرٍِد شدند
گروه اقتصادی: نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دستمزد ۱۴۰۰ گفت: امسال سال حساسی برای دستمزد کارگران است.باید به فکر معیشت و قدرت خرید کارگران باشیم که دیگر توان ادامه زندگی ندارند.
ناصرچمنی  درباره فاصله طبقاتی کارگران با مدیران در کشور گفت: سال‌ها است که صحبت از حقوق نجومی مدیران مطرح است که نشانه بارز تبعیض است. ما اگر بخواهیم تبعیض در جامعه را نشان دهیم، از میزان مالیات مدیران برای حقوق‌هایشان مشخص است. وی ادامه داد: تبعیض در جامعه به حدی است که مالیات یک مدیر از دریافتی حقوق کارگران بیشتر است. رییس جمهور اعلام کرده بودند که ما مواد غذایی را به گونه‌ای گران کردیم که کسی متوجه نشد، ولی مردم متوجه شدند؛ آنطور که رییس جمهور می‌گوید اینطور نیست که کسی متوجه گرانی‌ها نشده باشد.
چمنی بیان کرد: مردم تا حد زیادی گرانی‌ها را لمس کردند که زیربار گرانی‌ها خورد شده‌اند. اما متأسفانه دولت اگر به فکر منشور شهروندی است، کارگران کجا هستند؟ در کشور ما پول هست اما برای کارگران و طبقات ضعیف نیست. اگر پول نبود، یک مدیر هم اینقدر درآمد نداشت.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: همه موارد را اگر در یک جمله خلاصه کنیم، نشان دهنده طبقاتی شدن کشور است. در حال حاضر اختلاف طبقاتی بین کارگران و مدیران زیاد شده است. متأسفانه طبقه متوسط از بین رفته است. کارگران هستند که طبقات زیرخط فقر هستند یا مدیران هستند که در بهترین خط رفاه هستند.

وی درباره دستمزد 1400 کارگران گفت: سال‌های سال است که ماده 41قانون کار به خوبی اجرا نشده است. دلیل آن هم این است که دولت پای میز مذاکره نیامده است. دستمزد باید مطابق تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی و سبدمعیشت کارگران تعیین شود، توجه به سبد معیشت کارگران طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است.

چمنی ادامه داد:امسال سال حساسی برای دستمزد کارگران است. اگر نتوانیم دستمزد متناسبی با تورم و مایحتاج زندگی جامعه کارگری تعیین کنیم. بدون شک شاهد اتفاق بدی در سطح جامعه کارگری خواهیم بود. نباید دستمزد را به عنوان دستمزد نگاه کنیم، تبعات دستمزد اجتماعی، اقتصادی است. جامعه کارگری با عقب ماندگی مزدی دیگر بیش از این توان مقابله  این همه گرانی و تورم را ندارد.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته دیدیم که وقتی دستمزد را به این دلیل که تورم ایجاد می‌کند زیر نرخ تورم تصویب کردیم باز هم قدرت خرید جامعه کارگری کاهش یافت. امسال نیز قدرت خرید کارگران دوبار تنزل یافت یکی با گران شدن ارز و دیگری افزایش هزینه‌های مسکن و مواد خوراکی که باعث شد معیشت کارگران به شدت آسیب ببیند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کارگران نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر به این مساله واقف باشیم باید برای دستمزد 1400 چاره اساسی بیاندیشیم، گفت: در وضعیتی که چه بخواهیم چه نخواهیم تورم و افزایش هزینه‌ها را شاهد هستیم اگر دستمزد را عاقلانه و منطقی مشخص کنیم باز هم تاثیری در روند تورم ایجاد نخواهد کرد. لذا باید از حالا به فکر دستمزد سال آینده جامعه کارگری باشیم و به این مطالبه اساسی توجه کنیم.
مرجع : تسنیم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها