به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۲۵۲۶۹۰

پیمان جدید منع تسلیحات هسته‌ای اجرایی شد

پیمان جدید منع تسلیحات هسته‌ای اجرایی شد
گروه بین الملل: پیمان جدید منع تسلیحات هسته‌ای توسط ۱۲۲ کشور سازمان ملل سه سال پیش تصویب شد و پارلمان ۵۰ کشور این پیمان را مورد تائید قرار دادند. آلمان، ناتو و قدرت‌های اتمی این پیمان جدید را امضا نکرده‌اند.
پیمان جدید منع جنگ ‌افزارهای هسته‌ای، مالکیت، دسترسی، توسعه و استقرار هرگونه تسلیحات هسته‌ای را ممنوع کرده است. بسیاری از کشورهای جهان از جمله قدرت‌های هسته‌ای، پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و آلمان با این پیمان موافقت نکرده‌اند، زیرا بازدارندگی هسته‌ای بخشی از استراتژی ناتو شمرده می‌شود.
عدم حضور قدرت‌های اتمی در این معاهده جدید این پیمان را بیشتر به یک توافقنامه نمادین تبدیل کرده است.آلمان در عدم پذیرش این پیمان از استدلال‌ قدرت‌های هسته‌ای پیروی می‌کند. وزارت خارجه آلمان اخیرا در پاسخ به درخواست نمایندگان حزب چپ آلمان در پارلمان این کشور "بوندستاگ" اعلام کرد که "معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای" را که بیش از نیم قرن وجود دارد، موثرترین ابزار خلع سلاح هسته‌ای می‌داند.دولت آلمان بر این باور است که قرارداد جدید
مانع گسترش تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود و می‌تواند کارزار واقعی خلع سلاح بین‌المللی در زمینه هسته‌ای را تضعیف کند.
"کمپین بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای"، "سازمان پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای" و همچنین سازمان مدافع محیط زیست "صلح سبز" (گرین پیس) ضمن انتقاد از دولت آلمان خواستند که این کشور نسبت به منع تسلیحات هسته‌ای متعهد بماند.گرین پیس گفته است که آلمان به طور فزاینده‌ای خود را در سطح بین‌المللی منزوی می‌کند.
وزارت خارجه آلمان  اما پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای NPT را موثرتر می‌داند، پیمانی که ۵۱ سال پیش در مارس سال ۱۹۷۰ رسمیت یافت. از آن زمان تا کنون ۱۹۱ کشور این پیمان را امضا کرده‌اند. این پیمان داشتن سلاح های هسته ای را به جز برای پنج کشور عضو شورای امنیت ممنوع می‌کند و  این پنج کشور عضو شورای را هم متعهد می‌کند که به سوی خلع سلاح کامل بروند.
از نظر منتقدان ان پی تی در تحقق هر دو هدف با موفقیت چندانی روبرو نبوده است. اینک ۹ کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند و اعضای شورای امنیت هم گرچه به لحاظ کمی سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش داده‌اند، ولی از جنبه کیفی به نوسازی آنها دست زده‌اند.پیمان جدید منع تسلیحات هسته‌ای مورد تائید ۱۲۲ کشور عضو سازمان ملل قرار گرفته است.شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از پیمان جدید منع تسلیحات هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

 
برچسب ها: تسلیحات هسته ای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها