به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۵۲۷۴

ورزش راهی برای جلوگیری از استرس

گروه علمی و فناوری: ورزش سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهد و احساس بهتری به فرد می‌دهد و علاوه بر داشتن فواید جسمانی در کاهش استرس نیز موثر است.
ورزش راهی برای جلوگیری از استرس
ورزش در تمام رشته‌ها می‌تواند باعث کاهش اضطراب و استرس شود. فعال بودن احساس بهتری به شما می‌دهد و نگرانی‌ها را از بین می‌برد. می‌توان با انجام ورزش حتی اگر حرفه‌ای نباشد، استرس را مدیریت کرد. ورزش باعث ترشح بیشتر آندروفین در مغز می‌شود که احساس بهتری را در فرد ایجاد می‌کند. ورزش‌هایی از جمله دویدن، تنیس و پیاده روی بیشتر چنین احساسی را ایجاد می‌کنند.

بعد از انجام ورزش‌های سریع یا شنا کردن برای مدتی متوجه می‌شوید که دغدغه‌های روزانه خود را فراموش کرده‌اید و بیشتر می‌توانید بر حرکات بدن خود متمرکز شوید. با انجام مداوم ورزش هر روز تنش‌ها از شما دورتر می‌شود و کم‌کم می‌توانید انرژی و آرامش خود را بازیابید. ورزش مداوم اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. ورزش وضعیت خواب را بهبود می‌بخشد. بدین شکل احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید بدن را کنترل کنید.

** می‌توانید با کمک گام‌های زیر موفق‌تر ورزش کنید
:
- با پزشک خود مشورت کنید. اگر برای مدتی ورزش نکرده‌اید و مشکلات جسمانی خاصی دارید باید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
- قبل از دویدن راه بروید. به تدریج آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید. هیجان نسبت به برنامه جدیدی که دارید ممکن است باعث انجام بیش از حد ورزش شود و آسیب دیدگی‌ ایجاد کند. انجام حداقل 150 دقیقه‌ ورزش با شدت متوسط در هفته‌ یا 75 دقیقه‌ ورزش با شدت زیاد در هفته‌ مناسب است. اگر تازه ورزشی را شروع کرده اید بهتر است. در سطح متوسط فعالیت کنید و بعد از مدتی شدت آن را افزایش دهید.

-هر ورزشی که دوست دارید انجام دهید. همه ورزش‌ها باعث افزایش سلامتی و کم شدن استرس می‌شوند. نکته مهم این است که ورزش دلخواه خود را انجام دهید تا از آن لذت ببرید.
-با وجود این که ممکن است برنامه روزانه شما طوری باشد که یک روز صبح و روز دیگر غروب وقت ورزش کردن داشته باشید، اما بهتر است زمان خاصی را در طول شبانه روز به ورزش اختصاص دهید. بدین شکل انگیزه بیشتری برای انجام آن دارید.

شروع یک ورزش گام اول است. می‌توان از راه‌های مختلف تداوم ورزش و انگیزه انجام آن را افزایش داد. برای مثال می‌توان هدفگذاری کرد، دوستانی پیدا کرد که همراه باشند و میزان ورزش را در طول زمان افزایش داد. به ورزش به عنوان یکی از کارهایی که باید در طول هفته‌ انجام دهید نگاه نکنید. از ورزش لذت ببرید و آن را یکی از جنبه‌های مهم زندگی خود بدانید.
مرجع : ایسنا