به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۲۵۲۸۳۵

اولین گفت و گوی تیم بایدن با اسرائیل درباره ایران

اولین گفت و گوی تیم بایدن با اسرائیل درباره ایران
گروه بین الملل: مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل  تلفنی با هم درباره ایران گفت و گو کردند.
اولین مذاکره رسمی در این باره میان دو دولت قرار است چهارشنبه انجام شود. ماه آینده نیز رییس موساد به واشنگتن سفر می‌کند.دولت جو بایدن به زودی درباره ایران با اسرائيل مذاکره خواهد کرد. دفتر نخست‌وزیر اسرائيل اعلام کرده که مشاور امنیت ملی اسرائیل، مئیر بن‌شابات و همتای آمریکایی‌اش جیک سولیوان برای اولین بار  با یکدیگر گفت‌وگو و توافق کردند که به زودی درباره موضوعات منطقه‌ای مثل ایران و توافق اسرائیل با امارات و بحرین موسوم به توافق ابراهیم گفت‌وگو کنند.
بر اساس گزارش، این هیأت سیاست امنیتی اسرائیل نسبت به ایران را برای دولت جو بایدن تشریح خواهد کرد. آنها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که هرگونه توافقی با ایران در آینده شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفوژهای پیشرفته خواهد بود.
این هیأت همچنین مصرانه خواهان آن خواهد شد که پشتیبانی ایران از گروه‌هایی شامل حزب‌الله لبنان و نیز گروه‌‌هایی که امنیت مرزهای شمالی اسرائیل را تهدید می‌کنند پایان بگیرد.
به گزارش کانال ۱۲ هیأت اسرائيلی خواهان آن است که دخالت‌‌های ایران در سوریه، عراق و یمن پایان بگیرد. آنها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواهند پرسید که آیا به تمامی سایت‌های اتمی ایران دسترسی دارد یا نه.اسرائیل نگران تمایل بایدن به بازگشت به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با ایران است و واهمه دارد که این اقدام به جای تضعیف توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی، آن را تقویت کند. دولت ترامپ با نظر اسرائیل درباره بی اثر بودن توافق ایران با شش کشور موافق بود اما بایدن که در زمان امضای این توافق معاون رییس جمهوری آمریکا بود معتقد است که برجام می‌تواند یک ابزار مطمئن و موثر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.
هفته گذشته آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی برای وزارت خارجه در جلسه سنای این کشور گفت که دولت بایدن پیش از بازگشت به برجام با متحدان منطقه‌ای ایالات متحده مشورت خواهد کرد.
همچنین سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل ابراز نگرانی کرد که هرگونه تلاش رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای بهبود روابط با ایران توافقات عادی سازی اخیر میان اسرائیل و اعراب را به خطر می‌اندازد. دیوید فریدمن گفت: توافق‌های امضا شده اخیر اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش از اهمیت بسیار بالایی برای ثبات منطقه برخوردارند.
وی  گفت که این توافقات توانایی تغییر خاورمیانه طی 10 سال آینده را دارد.فریدمن همچنین خواست ایران برای بیرون راندن آمریکا از منطقه را خطرناک توصیف کرد و گفت اگر ایالات متحده بار دیگر ایران را تقویت کند، در وضعیتی نخواهد بود که بتواند به این توافق‌ها ادامه دهد زیرا اعتبار خود را از دست خواهد داد.  من بر این باورم که این مسئله منجر به برخورد میان تمامی طرف‌ها خواهد شد.
وی در ادامه بر لزوم باقی ماندن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد و هشدار داد که هرگونه تلاش جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) برای برداشتن این تحریم‌ها و بهبود روابط با تهران، توافقات عادی سازی روابط میان اسرائیل و اعراب را که به تازگی به دست آمده است، به خطر می‌اندازد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها