به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۲۵۳۰۴۰
آرش جهاندوست، کارشناس مسکن:

بازار مسکن تا انتخابات آینده در بلاتکلیفی محض خواهد بود

بازار مسکن تا انتخابات آینده در بلاتکلیفی محض خواهد بود
گروه کسب و کار: یک کارشناس بخش مسکن معتقد است: اقتصاد ایران بر خلاف سایر اقتصادهای دنیا که معمولا به دلیل یک بحران به سمت رکود و کاهش قیمت می روند،با بروز بحران های اجتماعی و سیاسی به سمت افزایش قیمت و رونق کاذب می رود! و این مساله در بازار مسکن بروز و ظهور عجیبی دارد.
آرش جهان دوست در گفت و گو با «بهار نیوز» در ادامه افزود: تورم بازار مسکن از دوسال قبل آغاز شد اما چند ماه قبل از گرانی بنزین در آبان سال 98 به سمت کاهش پیش رفت. در حالی که همه به کاهش التهاب خوشبین بودند اما با افزایش قیمت بنزین و اتفاقات تلخ بعد از آن، به یکباره قیمت در بازار مسکن به شدت صعودی شد.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: وقتی در سال 98 بنزین گران شد، قیمت ملک نیز به سمت صعود رفت. شرایط خرید و فروش، تغییر و به تبع آن بازار اجاره نیز که تابعی از قیمت خرید وفروش است، به سمت افزایش رفت که در سال جدید و در فصل نقل و انتقال مستاجران را دچار مشکل کرد.
جهان دوست در ادامه توضیحات خود اظهار کرد:  روند افزایش قیمت در بازار مسکن تا زمان شیوع کرونا ادامه داشت . با ورود ویروس کرونا به کشور، در حالی که همه بازارها دچار رکود بودند و جهان با رکود و کاهش قیمت ها مواجه بود، در ایران نرخ ها در بازار مسکن بار دیگر افزایشی شد. به گفته این کارشناس اقتصادی ،البته نکته عجیب ماجرا اینجاست که اقتصاد ایران هرگز از اقتصاد جهانی تبعیت نمی کند و جریان مجزایی برای خود دارد که گاهی تحلیل آن بسیار پیچیده می شود.
این مشاور املاک در استان های تهران و مازندران تاکید کرد:معمولا در ایران بر خلاف سایر کشورها هرگاه کالایی در هر بازاری با تورم روبرو می شود، مردم برای خرید ولع عجیبی دارند که این روند را در بازار سکه و ارز دیدیم و جالب آن است که وقتی کالایی در ایران ارزان می شود، مردم آن را رها می کنند که این روند در بازار مسکن هم وجود دارد. در واقع مردم  ایران یک اقتصاد موازی در کنار اقتصاد رسمی کشور دارند که این اصلا درست نیست و باید برای اصلاح این روند فرهنگ سازی شود.
جهاندوست همچنین با ذکر مثالی در خصوص شرایط خرید و فروش ملک در سال آینده گفت: به عنوان مثال ملکی که قبل از عید 99 به مبلغ 8 میلیارد تومان فروخته شده بود، در ابتدای سال 99 حتی 13 میلیارد تومان معامله نمیشد و در این شرایط، بازار اجاره نیز به یکباره به سمت افزایش پیش رفت.خب باید می پرسیدیم مگر چه اتفاقی افتاده است در حالی که قدرت مالی مردم هیچ تغییری نکرده بود.این درست همان زمانی بود که انتقادات ازوضعیت بازار مسکن به خصوص در زمینه اجاره آغاز شد.
به گفته این کارشناس، روند گرانی ملک همچون سایر بازارها تا زمان انتخابات آمریکا ادامه داشت تا اینکه با مشخص شدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده ،به یکباره بازارها شروع به ریزش قیمتها کردند. به عنوان مثال بعد از انتخابات آمریکا، ملکی که خرید آن متری 23 میلیون تومان نیز دشوار بود، حالا می شودبا متری 18 میلیون و شاید هم کمتر خریداری کرد.به نظر می رسد این روال تا پایان سال و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ایران نیز ادامه پیدا کند.
جهاندوست در پاسخ به این پرسش بهارنیوز مبنی بر اینکه پیش بینی شما از بازار مسکن در سال 1400چیست گفت: برای سال 1400 هم قبل از هر چیز باید دید چه کسی با کدام وجهه سیاسی برای جلوس بر کرسی ریاست جمهوری سیزدهم انتخاب می شود. یعنی فعلا پیش بینی بازار مسکن در سال ابتدایی قرن آیندهامکان پذیر نیست. 
این کارشناس بازار مسکن در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات آمریکا و ایران، هر دو در قیمت مسکن موثر هستند.نتیجهانتخابات آمریکا، بازار مسکن ایران را با ریزش  مواجه کرد و اکنون باید دید انتخابات ریاست جمهوری 1400 قرار است چه تاثیری بر این بازار بگذارد؟ البته باید بگویم که شوربختانه اینها همه، نشانی از بی ثباتی اقتصاد در کشور ماست که تا این حد متاثر از متغیرهای سیاسی و اجتماعی است.مساله این است که چنین وضعی جامعه را در حالتی آشفته برای هر نوع تصمیم گیری اقتصادی رها می کند.حداقل در خصوص پیش بینی بازار مسکن در ماه های پیش رو، باید تاکید کنم که بازار مسکن ایران تا انتخابات آینده ریاست جمهوری، در بلاتکلیفی محض خواهد بود.
 
 
 
برچسب ها: مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها