کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روابط تهران و واشنگتن در دوران فرصت قرار دارد

6 بهمن 1399 ساعت 16:43


گروه سیاسی:  فرمانده سنتکام از محاسبه سیاسی ایران برای اجتناب از افزایش تنش با آمریکا طی ماه‌های گذشته خبر داد.
ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین تاکید کرد که سیاست آمریکا نیز ناظر بر مانع شدن از وقوع جنگی تازه در این منطقه بوده است.
سایت "دیفنس وان" با انتشار گزارشی به اظهارات فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام پرداخته است. او در حین پرواز به خاورمیانه از تغییر و تحولات سیاسی در آمریکا و تاثیرات آن بر اوضاع منطقه تحت فرماندهی خود سخن گفته است.
این نخستین سفر مک‌کنزی به منطقه پس از جابه‌جایی در قدرت سیاسی آمریکا است. او گفته است که حتی پیش از تحلیف و شروع رسمی کار جو بایدن، با تیم او در ارتباط با مسائل خاورمیانه و از جمله ایران رایزنی کرده است.مک‌کنزی همچنین تاکید کرده است که طی ماه‌های گذشته نه تنها تلاش سنتکام اجتناب از وقوع جنگ با ایران بوده، بلکه جمهوری اسلامی نیز در راستای کاهش تنش گام برداشته است.فرمانده سنتکام گفت که خویشتنداری ایران در ارتباط با فعالیت‌های آمریکا در منطقه تنها برخاسته از سنجش معادلات نظامی نبوده، بلکه از محاسبه سیاسی  ایران نیز برمی‌خیزد.
مک‌کنزی تاکید کرده است که برخلاف تحلیل بسیاری از کارشناسان مسایل نظامی، هیچ برخورد نظامی بین دو کشور ایران و آمریکا روی نداده است.
فرمانده سنتکام گفته است که ایران حتی طی ماه‌های گذشته عملکرد نیروهای متحد خود در عراق و دیگر نقاط را با موفقیت مدیریت کرده است.
مک‌کنزی خویشتنداری جمهوری اسلامی و آمادگی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام را زمینه‌ای مناسب برای آغاز مذاکره بین دو کشور دانسته است.
فرمانده سنتکام در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌های صورت‌گرفته برای عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با کشورهای عربی استقبال کرده و گسترش دامنه فعالیت سنتکام به اسرائیل را اقدامی صحیح ارزیابی کرده است.وی با تاکید بر بازنگری سیاست‌های کشورش در دولت جدید گفت که ریاست جمهوری جو بایدن، فرصتی برای روابط جدید بین آمریکا و ایران است.
 این فرمانده نظامی آمریکایی تصریح کرد:‌ ایران نه تنها به اهداف آمریکا به طور مستقیم حمله نکرد؛ آنطور که برخی تحلیلگران نظامی و امنیتی نگران بودند ممکن است در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام دهد، بلکه تا حد زیادی توانست عوامل نیابتی خود در عراق و دیگر نقاط منطقه را مدیریت کند.


 


کد مطلب: 253042

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253042/روابط-تهران-واشنگتن-دوران-فرصت-قرار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir