کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاراج برق ایران توسط چینی‌ها در کرمان

اقتصاد 24 , 6 بهمن 1399 ساعت 17:19


گروه اقتصادی: پس از گذشت سال‌ها، همچنان موضوع و قوانین استخراج بیت کوین در کشور روشن نیست. خلاءهای قانونی زیادی در نبود نظارت لازم در این بخش احساس می‌شود و از طرفی، روشنگری خاصی از سوی دولت و قوه قضاییه برای این عموم مردم در این حوزه فعالیت تبیین نشده است.یکی از چالش‌های هفته‌های اخیر کشور، موضوع قطعی برق است. عده‌ای بر این باورند که استفاده برخی افراد برای استخراج بیت کوین عامل مهمی در این قطعی‌ها بوده است؛ پرسشی که همچنان برای مردم مطرح است و هنوز جواب قاطع و یکپارچه‌ای از سوی اداره‌کنندگان کشور به آن داده نشده است.در همین رابطه، قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در کشور ما، به پدیده نوظهور بیت کوین به‌عنوان بخشی از صنعت نگاه می‌کنند که در واقعیت اینطور نیست، بلکه بیت کوین برای ایران ارزآوری می‌کند. از این‌رو برای استخراج این ارز دیجیتال به دستگاه‌هایی نیاز است که ظرفیت تولید آن در کشور وجود ندارد و آن‌ها را وارد می‌کنند.وی افزود: استفاده بالا از برق و اینترنت داخلی برای استخراج بیت کوین یکی از عوامل قطعی برق در چند هفته گذشته بوده و نکته مهم این است که این کسب و کار، توسط اشخاص حقیقی اداره می‌شوند و آن‌ها به‌طور کامل زیرنظر وزارت صمت نیستند.عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: ما با کلیات بیت کوین مخالف نیستیم، زیرا بیت کوین برای اقتصاد ایران، ارزآوری می‌کند و تا حدودی به کمک اقتصاد می‌آید، اما، چون بیت کوین خود یک نوع ارز است و ما به تازگی با چنین پدیده‌ای مواجه شده‌ایم هنوز زیرساخت‌های قانونی آن تدوین نشده است. در عین حال بیت کوین باعث آشفتگی در بازار داخلی ارز شده و همین موضوع سبب به وجود آمدن مسیری موازی برای دلار شده است.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه اظهار داشت: اختلال ناشی از بیت کوین، در ارزی که دولت تعریف کرده است، باعث بهم ریختگی در برنامه‌های قبلی دولت خواهد شد، زیرا این ارز به‌طور مستقیم به سیستم‌های اقتصادی بین‌المللی متصل است و در حال حاضر ما نمی‌توانیم از این اختلال جلوگیری کنیم، زیرا هنوز مشخص نیست که متولی و مجری این طرح، وزارت صنعت، وزارت نیرو یا وزارت ارتباطات است.این نماینده استان خوزستان یادآور شد: بیت کوین به محیط زیست ما هم آسیب وارد می‌کند، چون برای استخراج بیت کوین، دستگاه‌های خود را در مناطق محروم و کارگاه‌های تولیدی احداث می‌کنند که آلودگی صوتی بسیار زیادی برای روستاییان ایجاد کرده است و برقی که برای استخراج بیت کوین مصرف می‌شود معادل مصرف ۲۶ هزار خانوار است که این نکات به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم غیرقابل کنترل هستند.وی تشریح کرد: استخراج‌کنندگان بیت کوین مجوز فعالیت خود را از وزارت صمت دریافت می‌کنند، اما همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند زیرنظر وزارت صنعت نیستند. اکثر آن‌ها به‌صورت غیرمجاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و نکته‌ای که دولت متوجه آن نیست همین موضوع است که آمار دولت، فقط ۲۰ درصد از این استخراج‌کنندگان را شامل می‌شود و ۸۰ درصد مابقی که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند آمارشان محاسبه نمی‌شود. برق مصرفی برای استخراج بیت کوین بدین صورت درست محاسبه نمی‌شود و حجم گسترده‌ای که مصرف می‌شود باعث اختلال در سیستم برقی کشور شده است.

ساعدی افزود: این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس نقد و بررسی شد و همچنین معاون وزارت نیرو در مجلس حضور یافت و به سوالات پاسخ داد و تصمیم گرفته شد، کمیته‌ای در کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را به‌طور کامل بررسی کند.وی گفت: چین به علت اینکه بستر لازم برای استخراج بیت کوین در کشور خودش را ندارد به سمت ایران آمده است و برای کار در این حوزه، آن هم در استان کرمان به توافق‌هایی رسیده است تا زمین‌هایی در خارج از شهر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و آن‌ها دستگاه‌های بیت کوین را در آن مناطق احداث و فعالیتشان را با مدیریت مستقیم خود آغاز کنند. هدف دولتمردان ما از این اقدامات، شکست تحریم‌ها است و فکر می‌کنند این‌طور می‌توانند تحریم‌های ارزی را دور بزنند، اما دولت با این کار، اقتصاد آسیب‌دیده کشور را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند و باعث تعطیلی کارگاه‌های تولیدی به علت نبود برق خواهد شد.عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تناقض در حرف‌های دولت با اقدامات اخیر موج می‌زند. از طرفی آن‌ها می‌گویند تجهیزات کشور و نیروگاه‌ها برای تولید برق، فرسوده شده‌اند و از سوی دیگر با چین قرارداد امضا می‌کنند تا کمبود برق را دوچندان کنند. تاکنون در مناطق مختلف ایران قطعی برق گسترده‌ای را مشاهده کرده‌ایم و اگر این روال ادامه پیدا کند یقیناً تابستان سختی را پشت سر خواهیم گذاشت و مجلس برای جلوگیری از این اتفاقات باید تذکر جدی به وزات صمت و نیرو بدهد و این وزاتخانه‌ها را موظف کند تا هزینه مصرف برق را از استخراج‌کنندگان بیت کوین به‌صورت برق صادراتی دریافت کنند و دستگاه‌های قضایی و نظارتی باید ورود جدی به موضوع پیدا کنند تا از استخراج غیرمجاز بیت کوین جلوگیری شود


کد مطلب: 253059

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253059/تاراج-برق-ایران-توسط-چینی-ها-کرمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir