به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۲۵۳۱۰۲

ماجرای محرومیت یک داور زن؛ پژوهش ممنوع!

ماجرای محرومیت یک داور زن؛ پژوهش ممنوع!
گروه ورزشی: میزان توجه به فوتبال بانوان در ایران در چند سال گذشته نسبت به قبل رشد قابل‌توجهی داشته است. حالا گاهی اتفاق‌های مهم فوتبال بانوان در جامعه دیده می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند اما این «دیده ‌شدن» همیشه هم یک اتفاق خوشایند به نظر نمی‌رسد. لابه‌لای همه گل‌های تماشایی و همه نشانه‌های یک پیشرفت محسوس، گاهی در همین فوتبال بانوان خبرهایی به گوش می‌رسند که حقیقتا ناامیدکننده هستند. برای نمونه می‌توان به داستان یک داور زن اشاره کرد که ظاهرا به یک دلیل کاملا عجیب از قضاوت محروم شده است.
«آسو جواهری» به گفته خودش به دلیل انجام تحقیق و پژوهش به صورت موازی با داوری، از کمیته داوران اخطار گرفته و سپس دیگر هیچ ابلاغی برای داوری دریافت نکرده است. ظاهرا موضوع تحقیق او یعنی اقتصاد سیاسی فوتبال ایران و همچنین پرداختن به نابرابری‌های جنسیتی در فوتبال ایران بوده است. به گفته جواهری، مسئولان دپارتمان داوری فعالیت‌های او را مغایر با ارزش‌های فوتبال دانسته‌اند و حتی اعلام کرده‌اند که «فیفا» با چنین تحقیقاتی مشکل دارد اما همین فیفا اگر از این برخورد مطلع شود، قطعا با مدیران متخلف برخورد تندی خواهد داشت. جواهری یکی از داوران زنی است که با رقم ناچیز 120 هزار تومان در هر مسابقه، به قضاوت دیدارهای فوتبال بانوان می‌پردازد.

چندین سال طول می‌کشد تا یک داور برای کار در چنین سطحی آماده شود اما نوع رفتارها در بسیاری از موارد، دلسردکننده هستند. به هیچ وجه نباید تصور کرد که در داوری مردان، اوضاع بهتر است اما آن‌جا حداقل رسانه‌ها تمرکز بیشتری روی اتفاق‌های روزمره دارند و حداقل هیچ داوری به خاطر «تحقیق و پژوهش» از قضاوت محروم نمی‌شود! این نوع رفتارها مانع بزرگی برای پیشرفت فوتبال بانوان ایران هستند. بانوان ایرانی در چند سال گذشته نشان داده‌اند که استعداد زیادی برای مطرح شدن در آسیا دارند. ایران در رده فوتسال حتی قهرمان قاره شده و در فوتبال هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته اما اگر قرار باشد ستاره‌های مطرح فوتبال بانوان به دلایل واهی از کار کنار بروند، دیگر فرصتی برای درخشش آنها باقی نخواهد ماند. مسئولان دپارتمان داوری هنوز در مورد ادعاهای آسو جواهری سکوت کرده‌اند و این سکوت، کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. این اولین بار نیست که چنین برخوردی با یک داور زن در ایران صورت می‌گیرد.

همین چند وقت قبل بود که گروهی از داوران زن به خاطر مطالبه دستمزد معوقه خودشان از قضاوت در لیگ بانوان محروم شدند. حالا هم خبر محرومیت یک داور به خاطر پژوهش در همه رسانه‌ها به انتشار درآمده و خیلی زود به رسانه‌های خارجی هم رسیده تا تصویر فوتبال ایران دوباره مخدوش شود. اگر واقعا تنها پژوهش دلیل محرومیت این داور بوده باشد، یک رای عجیب و کاملا غیرمنطقی در فوتبال ایران صادر شده است. تا این لحظه هم دپارتمان داوری هیچ توضیحی در این ارتباط نداده و هیچ خبری از شفافیت در این مورد نبوده است. پس کاملا طبیعی به نظر می‌رسد که گمانه‌زنی‌ها در این رابطه به اوج برسند و تشکیلات فوتبال ایران، متهم اصلی صدور این حکم باورنکردنی باشند.
مرجع : روزنامه توسعه ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها