به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۲۵۳۱۴۴

گوشت یخی وارداتی بازار را به آشوب کشید

گوشت یخی وارداتی بازار را به آشوب کشید
گروه اقتصادی:کارشناسان معتقدند دلیل اصلی بالارفتن قیمت گوشت قرمز در چند روز اخیر مصوبه تنظیم بازار برای قیمت گذاری گوشت‌ها وارداتی است. اصرار بر ادامه واردات گوشت قرمز و قیمت‌گذاری برای آن درحالی است که آمار نشان از مازاد قابل توجه دام در دامداری‌های داخل کشور دارد.
به گزارش ایلنا، ستاد تنظیم بازار هفته گذشته مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت 73 تا 120 هزار تومان را برای هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی تعیین شد. ابلاغ این مصوبه کافی بود تا کمتر از چند روز بازار گوشت قرمز در کشور دچار نوسان شود.به گفته کارشناسان مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار دو پیام برای بازار گوشت قرمز داشت؛ پیام اول در حوزه قیمت‌ها بود و پیام دوم مربوط به تامین می شد، به این معنی که به رغم مازاد تولید داخل همچنان واردات گوشت قرمز ادامه دارد.ادامه واردات گوشت قرمز در حالی است که آمارها نشان می‌دهد دامداری‌های کشور با انباشت دام مواجه هستند و دامدران داخلی برای فروش دسترج خود دچار مشکل شده‌اند.بر اساس گزارش مرکز آمار فقط در دام سبک در بهار امسال، تعداد 2.9 میلیون رأس گوسفند و بره و 977 هزار رأس بز و بزغاله توسط دامداری‌های کشور پروار شده است که نسبت به فصل زمستان سال گذشته، به ترتیب بیش از 50 درصد و 44 درصد افزایش یافته است.

گزارش دیگر مرکز آمار میزان تولید گوشت قرمز در سال 99 را بیش از 880 هزار تن اعلام کرده است. همچنین گزارش این مرکز نشان می‌دهد پس از سال 98 به دلایل همچون گرانی و شیوع ویروس کرونا میزان مصرف میزان مصرف گوشت قرمز روند کاهشی داشته و اکنون به 323 هزار تن رسیده است.به این ترتیب فاصله بین تولید و مصرف یا همان مازاد تولید بیش از 500 هزار تن رسیده است.اما عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت  روز گذشته در برنامه تلویزیونی میزان مصرف گوشت قرمز را یک میلیون تن می‌داند و معتقد است به رغم افزیش 50 درصدی تولید همچنان کمبود در تامین نیاز داخلی داریم.وی بر اساس این ارقام، واردات را توجیه پذیر عنوان کرد.
قبادی تاکید کرد که میزان واردات نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته و تاکنون فقط 33 هزار تن گوشت منجمد داخلی وارد کرده‌ایم.توجیهات معاون وزیر صمت برای واردات در حالی است که به گفته کارشناسان در زمان مازاد قابل توجه تولید، حتی واردات یک هزار تن گوشت قرمز نیز می تواند بازار را برهم بزند.منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، یکی از این کارشناسان است. وی گفت: بازاری که روند طبیعی خود را طی می‌کرد و به ثبات رسیده بود با قمیت گذاری و عرضه گوشت‌های وارداتی بهم ریخته است.پوریان معتقد است: گوشت یخی وارداتی بازار را به آشوب کشیده است.

وی کمبود گوشت قرمز را در کشور شایعه سازی به نفع واردکنندگان دانست.پوریان جمعیت دام سنگین آماده کشتار در کشور را تا 300 هزار راس و دام سبک آماده کشتار را تا 4.5 میلیون راس اعلام کرد.وی یادآور شد: همچنین بیش از 50 هزار تن گوشت منجمد در انبار بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که آماده عرضه در بازار شب عید است.به گفت پوریان؛ در حال حاضر بخش خصوصی گوشت‌های تولید داخل را با قیمت ۸۵ تومان بصورت عمده عرضه می‌کند.وی با اشاره به بسته ماندن مراکز پر مصرف به دلیل شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: اگر فرض را بر باز شدن مراکز پر مصرف بگذاریم، تنها با ذخایر شرکت دولتی پشتیبانی امور دام کشور که حدود ۲۰ هزار تن گوشت منجمد است می توان به تمام نیاز بازار پاسخ داد.پوریان تاکید کرد: با توجه به جمعیتی دامی کشور و ذخایر داخلی، هیچ توجیهی برای ادامه واردات گوشت قرمز نیست.
برچسب ها: گوشت قرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها