به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب : ۲۵۳۲۶۰
تائید صلاحیت یکی از مدافعان برجام در سنا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شد

آنتونی بلینکن  وزیر خارجه آمریکا شد
گروه بین الملل: مجلس سنای آمریکا  با ۷۸ رأی موافق در برابر ۲۲ رأی مخالف، صلاحیت آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای سمت وزیر امور خارجه این کشور را تأیید کرد.
آنتونی بلینکن آخرین نفر از اعضای اصلی تیم امنیت ملی در دولت رئیس جمهوری جدید آمریکاست که صلاحیت او در سنا تأیید شده است. پیش از او صلاحیت ایوریل هینز نامزد پست مدیریت اطلاعات ملی و نیز لوید آستین، برای سمت وزیر دفاع در سنا تأیید شده بود. فرد دیگر تیم امنیت ملی کابینه بایدن، یعنی جیک سالیوان برای آغاز کارش در سمت مشاور امنیت ملی، قانونا نیازی به تأیید صلاحیت سنا نداشت.بلینکن که تحصیل‌کرده فرانسه بوده و دیپلماتی کارکشته است، پیشینه طولانی کار تحت مدیریت جو بایدن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را دارد. او در زمان اوباما نفر دوم وزارت خارجه آمریکا بود.از او همچنین به عنوان یکی از مدافعان توافق هسته‌ای با ایران نام برده می‌شود. به همین دلیل مدافعان برجام به نقش او به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماتیک در بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران چشم امید بسته‌اند.چهره‌های کلیدی حزب جمهوری‌خواه  در مجلس سنای آمریکا نیز از او حمایت  کردند.
آنتونی بلینکن که برای سال‌ها مشاور بایدن بوده است گفته که در صدد بهبود روابط واشینگتن با متحدان خود است و به این ترتیب وزارت او به معنای پایانی بر دکترین دونالد ترامپ خواهد بود که با طرح موضوع «اول، آمریکا» متحدان بین‌المللی واشینگتن را تضعیف کرده بود.
وزیر خارجه جدید آمریکا در جریان بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته بود: «اگر ما خود را درگیر مسائل جهانی نکنیم و رهبری امور را در دست نگیریم، احتمالا دو اتفاق رخ می‌دهد. یا دیگر کشورها سعی می‌کنند که موقعیت ما را تصاحب کنند اما نه به شیوه‌ای که احتمالا در راستای منافع و ارزش‌های ما باشد، یا این که به سادگی با عملکرد منفی خود آشوب و هرج و مرج به وجود می‌آورند».
 بلینکن  به عنوان هفتاد‌ویکمین وزیر خارجه ایالات متحده کار خود را آغاز می‌کند.به دست آوردن حمایت اکثریت ساده در مجلس سنا کافی است که گزینه‌های وزارتخانه‌ها رای اعتماد بگیرند.
آنتونی بلینکن که از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است پیش از این در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفته بود که اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد.به گفته او، آمریکا در این زمینه کنار متحدان خود می‌ایستد و از توافق هسته‌ای به عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به یک توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهد کرد.با این حال او تاکید کرده که برای رسیدن به این نقطه راه درازی در پیش است، امری که نشان می‌دهد دولت بایدن عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد. بلینکن در دولت باراک اوباما سمت‌هایی چون معاونت وزارت خارجه و معاونت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته است.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها