کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیروزجا: شانسی برای پیروزی نداشتم

8 بهمن 1399 ساعت 9:51


گروه ورزشی: علیرضا فیروزجا نابغه جوان شطرنج جهان پس از تساوی در دور نهم مسابقات تاتا استیل مقابل استاد بزرگ روسی گفت: فکر می‌کنم شانسی برای پیروزی نداشتم.به گزارش ایسنا، شب گذشته (سه‌شنبه) دور نهم مسابقات حضوری تاتا استیل برگزار شد که در مهم‌ترین دیدارها، علیرضا فیروزجا، نابغه جوان ایرانی شطرنج جهان مقابل استاد بزرگ روسی قرار گرفت. فیروزجا که در این مسابقات با ریتینگ ۲۷۴۹ شرکت کرده است مقابل آندری اسیپنکو با ریتینگ ۲۶۷۷ به تساوی رسید.  جدال فیروزجا ۱۷ ساله و  اسیپنکو ۱۸ ساله بسیار جذاب دنبال شد. حریف فیروزجا در این دور از مسابقات توانسته بود مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج جهان را شکست دهد و همین عاملی بود که  این رقابت با حساسیت بیش‌تری دنبال شود. درآخر، فیروزجا در حرکت ۴۱ پیشنهاد تساوی داد که با موافقت استاد بزرگ روسی همراه بود. با این تفاسیر دو شطرنج باز امتیازات را تقسیم کردند و این رقابت به تساوی انجامید. فیروزجا در شبی به تساوی رسید که اکثر مدعیان اصلی این رقابت‌ها موفق شدند حریفان حود را شکست دهند.فیروزجا پس از این تساوی گفت: فکر می‌کنم که شانسی برای پیروزی در این مسابقه نداشتم. علیرضا در اوایل بازی زمان زیادی را از دست داده بود و همین عاملی بود که در اواسط بازی این شطرنج باز با تنگی زمان دست و پنجه نرم کند. او در خصوص از دست دادن زمان گفت: شاید در اوایل بازی کُند پیش می‌رفتم اما در اواسط بازی همه چیز مساوی شده بود. 
 

در دیگر دیدارهای مهم، مگنوس کارلسن، ستاره نروژی شطرنج جهان بالاخره پیروز شد. برد نفر اول شطرنج جهان مقابل نیلز گرندلیوس استاد بزرگ سوئدی به دست آمد. کارلسن پس از این پیروزی گفت: بعد از این همه بازی خوب است که دوباره به پیروزی برسم!او ادامه می‌دهد:  بدیهی است که باید در مقطعی پیروزی‌های خودم شروع کنم.کارلسن با این پیروزی از فشار منتقدان و تحلیلگران خارج شده و امشب در یک بازی بسیار سخت باید به مصاف مرد شماره ۲ شطرنج جهان برود. شاید مهم‌ترین رقابت این مسابقات دیدار بین مگنوس کارلسن و  فابیو کاروانا باشد. علاوه بر این که جدال نفر اول و دوم شطرنج جهان می‌تواند بسیار جذاب باشد، شرایط جدول به گونه‌ای است که این جذابیت دو چندان خواهد شد. با این نتایج، در شب توقف فیروزجا اکثر مدعیان به پیروزی رسیدند که این باعث شد بازهم امتیاز شطرنج بازان به یکدیگر نزدیک شود. عیلرضا فیروزجا، آنیش گیری و فابیو کاروانا سه شطرنج باز شش امتیازی این رقابت‌ها هستند. مگنوس کارلسن با بردی که به دست آورد پنج امتیازی شد و در رده ششم  قرار گرفت.آندری اسیپنکو روسی و فان فورست هلندی دو شطرنج بازی هستند که با ۵.۵ امتیاز در تعقیب صدر جدول مسابقات هستند.

فیروزجا باید در دور دهم این رقابت‌ها به مصاف نیلز گرندلیوس استاد بزرگ سوئدی برود.به گزارش ایسنا، با توجه به شیوع کرونا بیش‌تر رقابت‌های حضوری شطرنج لغو و به زمان دیگری موکول شد که در این دوران شطرنج‌بازان برای حفظ آمادگی خود در رقابت‌های آنلاین شرکت کردند. البته در بعضی از کشورها هم به دلیل آمار کم کرونا، رقابت‌های شطرنج به‌ صورت حضوری پیگیری شد.در جدیدترین مسابقات ۱۴ شطرنج باز برتر جهان در سوپرتورنمنت تاتا استیل با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات به صورت حضوری در شهر ویک‌آن‌زی هلند کار خود را آغاز کرده است.در این مسابقات چهره‌های برتر شطرنج جهان دست به مهره شده‌اند. مگنوس کارلسن، نفر اول شطرنج جهان، فابیو کاروانا، آنیش گیری، ماکسیم واشیه لاگرا، یان کریشتف دودا و آرین طاری و علیرضا فیروزجا، دو شطرنج‌باز جوان ایرانی حضور دارند.


کد مطلب: 253303

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253303/فیروزجا-شانسی-پیروزی-نداشتم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir