به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۲۵۳۴۱۰
مخالفت اکثریت غالب سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با استیضاح دوم ترامپ

طرح استیضاح دونالد ترامپ توسط دموکرات‌ها در نطفه خفه شد

طرح استیضاح دونالد ترامپ توسط دموکرات‌ها در نطفه خفه شد
گروه بین‌الملل: اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق را «خلاف قانون اساسی» خواندند، امری که احتمال برائت وی را در رای‌گیری نهایی روز ۷ فوریه (۱۹ بهمن) بیش از پیش تقویت کرده است.

نظر این نمایندگان پس از آن اظهار شد که رند پاول، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، طرحی را برای رای به مجلس پیشنهاد کرد که به موجب آن تصمیم برای استیضاح دوم «خلاف قانون اساسی» اعلام می‌شد. در این رای‌گیری ۵۵ سناتور به قانونی بودن و ۴۵ سناتور به غیرقانونی بودن استیضاح رای دادند. هرچند ۵ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه در این رای‌گیری با سناتورهای حزب دموکرات همراه شدند، با این حال ترکیب مجموع آرا نشان می‌دهد استیضاح دوم دونالد ترامپ در نهایت موفق نخواهد بود چرا که برای این تصمیم باید دو سوم مجلس سنا، یعنی حداقل ۱۷ نماینده جمهوری‌خواه علاوه بر کلیه نمایندگان دموکرات، رای موافق دهند. در آستانه رای‌گیری روز سه‌شنبه سناتور جمهوری‌خواه رند پاول گفت: «استیضاح برای برکناری از دفتر ریاست‌جمهوری است و دونالد ترامپ قبلا این دفتر را ترک کرده است.»
سناتور راند پال به خبرنگاران گفت: این از معدود مواردی در واشنگتن است که یک باخت در واقع یک پیروزی است. چهل و پنج رأی به معنای این است که جلسه استیضاح در نطفه خفه می شود. سناتور پال و سایر جمهوریخواهان می‌گویند که روند استیضاح ترامپ خلاف قانون اساسی است زیرا دونالد ترامپ روز بیستم ژانویه از سمت خود کنار رفته است. پال افزود: این استیضاح چیزی جز یک آزمایش حزبی نیست که برای تقسیم بیشتر کشور طراحی شده است. دموکرات ها ادعا می کنند می خواهند کشور را متحد کنند، اما استیضاح رئیس جمهور سابق و یک شهروند خصوصی ، نقطه مقابل وحدت است
در همین حال، دیوان عالی آمریکا هم تلویحا، استیضاح پرزیدنت ترامپ که اکنون در قدرت نیست را خلاف قانون اساسی اعلام کرده و رییس دیوان عالی فدرال اعلام کرده است در جلسه استیضاح حاضر نخواهد شد. به همین دلیل دموکرات‌ها تصمیم دارند جلسه استیضاح را که طبق قانون باید با ریاست دادستان کل دیوانعالی برگزار شود را به ریاست سناتور پاتریک لیهی [دموکرات] برای استیضاح پرزیدنت ترامپ تشکیل دهند تا بجای جان رابرتز، رییس دیوان عالی فدرال، روند استیضاح را به پیش ببرند! 
دموکرات‌ها برای این استدلال به استیضاح ویلیام بلکناپ، وزیر جنگ آمریکا در سال ۱۸۷۶، ارجاع می‌دهند که پس از استعفا توسط مجلس استیضاح شد. پیشتر مجلس نمایندگان روز ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف طرح استیضاح دونالد ترامپ را به دلیل «تحریک به شورش» تصویب کرده بود. اعضای مجلس سنا قرار است روز ۹ فوریه به عنوان اعضای هیات منصفه در جریان «استیضاح» دونالد ترامپ سوگند یاد کنند.  

کروز: دموکرات‌ها از همان ابتدا، قصد استیضاح او را داشتند
تد کروز سناتور جمهوری‌خواه در گفتگو با شان هَنیتی، مجری معروف فاکس‌نیوز اظهار داشت: رویکرد دموکرات‌ها در فوریت استیضاح ترامپ در واقع اِعمال خشم سیاسی بود. آن‌ها از همان ابتدای دوره ریاست‌جمهوری پرزیدنت ترامپ قصد استیضاح او را داشتند. آن‌ها این کار را یک سال پیش کردند که ناکام ماندند و حالا دوباره این بازی بیهوده را انجام می‌دهند. ظاهراً هر ماه ژانویه باید منتظر یک استیضاح دیگر باشیم. بنا بر این، حدس می‌زنم سال آینده شاید شاهد استیضاح جیمی کارتر، بیل کلینتون یا باراک اوباما باشیم.
کروز همچنین گفت: سیاست هایی که آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه متعهد به انجام آن ها شده است، به ویژه در مورد ایران، امنیت ملی آمریکا را به طرز خطرناکی تضعیف می کند و دولت بایدن را در مسیر برخورد با کنگره قرار می دهد. از اینرو، من نتوانستم از تأیید او حمایت کنم. وی از جمله با لغو تحریم های تروریسم علیه رژیم ایران و پایان دادن به تحریم تسلیحاتی بین المللی، متعهد شده است که به توافق هسته‌ای فاجعه بار اوباما- بایدن با ایران (برجام) بازگردد در حالی که صدها تن از اعضای کنگره در هر دو مجلس نمایندگان و سنا با لغو فشارها مخالف هستند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها