به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۲۵۳۴۳۷

پرواز دوباره بی‌۵۲‌های آمریکا بر فراز خلیج فارس

گروه بین‌الملل: وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه هشتم بهمن از پرواز دوباره بمب‌افکن‌های استراتژیک «بی‌۵۲» این کشور بر فراز خلیج فارس در میانه تنش‌ها با ایران خبر داد.
پرواز دوباره بی‌۵۲‌های آمریکا بر فراز خلیج فارس
این پروازها برای ششمین بار طی چند ماه گذشته و نخستین بار از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن انجام می‌شود. بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی پروازها، بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکا صبح چهارشنبه بر فراز خلیج فارس و خاک عربستان به پرواز درآمده‌اند. هواپیماهای آمریکا از پایگاه هوایی بارکزدیل در ایالت لوئیزیانا ایالات متحده به پرواز در آمده بودند. این بمب‌افکن‌ها قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند و طی چند ماه گذشته، پنج بار همراه با جنگنده‌های «اف ۱۶» آمریکا بر فراز خلیج فارس پرواز کرده بودند. گزارش شده که جنگنده‌های «اف ۱۵» عربستان سعودی روز چهارشنبه بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکا را همراهی کردند.
 وزارت دفاع آمریکا عکس‌هایی از پرواز امروز منتشر و اعلام کرده که انجام آن با هدف «ممانعت از تهاجم احتمالی» صورت گرفته است. اگرچه در بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، به نام ایران نشده اما همواره تنش‌های موجود در خلیج فارس به جمهوری اسلامی نسبت داده شده است. وزارت دفاع آمریکا این پروازها را «نشانی از تعهد آمریکا به امنیت منطقه» عنوان کرده است. آخرین پرواز بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکا بر فراز خلیج فارس اواخر دی‌ماه در دولت دونالد ترامپ انجام شده بود. ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در منطقه و برنامه موشکی جمهوری اسلامی با هم اختلاف‌نظر شدید دارند. آمریکا اردیبهشت ۹۷ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد.
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ایالات متحده مایل است به برجام برگردد اما این کار آسان نخواهد بود. جنگنده‌های «اف ‌۱۶» و بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکا در پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پروازها در نزدیکی آب‌های ایران را شدت بخشیدند و اخیرا سپاه پاسداران نیز رزمایش‌های خود را در منطقه افزایش داده است. همچنین طی هفته‌های گذشته حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه اهدافی در عربستان شدت گرفته است. ارتش آمریکا روز هفتم بهمن اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران در حال بررسی استقرار نیروهای خود در یکی از بنادر دریای سرخ و دو پایگاه هوایی دیگر در خاک عربستان سعودی است. مرکز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در قطر مستقر است و پایگاه‌های اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی آن کشور در بحرین و سواحل عربستان سعودی قرار دارند. امارات متحده عربی نیز میزبان واحدهایی از نیروی هوایی و دریایی آمریکاست.
برچسب ها: بی‌۵۲‌
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها