کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا زمانی به برجام برمی‌گردد که ایران اجرای تعهداتش را از سر گرفته باشد

تا بازگشت به برجام راه زیادی داریم

9 بهمن 1399 ساعت 7:48


گروه سیاسی: آنتونی بلینکن در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده زمانی به توافق هسته ای ایران، برجام، بازخواهد گشت که تهران به تعهداتش در قبال توافق سال ۲۰۱۵ عمل کند.
او گفت: بایدن خیلی روشن گفته که اگر ایران به طور کامل تعهداتش براساس برجام را اجرا کند، ایالات متحده هم همین کار را خواهد کرد.
 بلیکن گفت اگر ایران به توافق برگردد واشنگتن به دنبال توافقی بلندمدت‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود که به سایر مسائل عمیقا دردسرآفرین  می پردازد.
او از این مسائل نام نبرد اما  بایدن گفته که اینها شامل توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌شود.
 بلینکن فشار ایران برای آنکه آمریکا پیشقدم شود را رد کرد و گفت:ایران در زمینه‌های مختلف از تعهداتش دست کشیده و اگر تصمیم به اجرای دوباره تعهداتش بگیرد، این فرآیند زمان خواهد برد و ما هم برای ارزیابی اینکه آیا ایران به مسئولیت‌هایش عمل کرده یا نه وقت می‌خواهیم. روشن است که ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درخواست کرده است که ابتدا آمریکا با پایان دادن به تحریم‌ها اجرای این توافق را از سر گیرد، که از جمله شامل تحریم‌ها بر صادرات نفتی ایران می‌شود.
 بلینکن نگفت که کدام مقام دولت جدید بایدن گفت و گوها با ایران را هدایت خواهند کرد اما گفت:ما دیدگاه‌های مختلف در مورد این مساله را در نظر خواهیم گرفت."
 بلینکن همچنین با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان تلفنی صحبت کرد و وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت که دو طرف قول همکاری در مورد مسائل مختلف از جمله ایران و افغانستان را داده‌اند.براساس این بیانیه دو طرف توافق کردند که همکاری نزدیکی در مورد طیفی از مسائل مختلف از جمله نقش چین در جهان، برجام، حضور مشترک در افغانستان و مبارزه با تغییر اقلیم داشته باشند. رئیس جمهور فرانسه هم روز چهارشنبه گفت که کشورش بر سر برنامه هسته ای ایران و اوضاع لبنان با دولت بایدن همکاری خواهد کرد. یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز قبل گفته بود که اگر ایران می‌خواهد آمریکا به برجام برگردد باید دست از تحریک‌های هسته‌ای بردارد و تعهدهای برجامی خود را رعایت کند.
از سوی دیگر دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در تماسی تلفنی با  بلینکن درباره آنچه آنهارفتار بی ثبات کننده ایران می‌دانند صحبت کرد.
در تحولی دیگر روسیه گفت که اگر آمریکا تصمیم بگیرد بار دیگر به برجام ملحق شود از بسط دادن توافق هسته‌ای به سایر مسائل مانند نفوذ منطقه‌ای ایران حمایت نمی‌کند.
دمیتری پولیانسکی معاون فرستاده روسیه در سازمان ملل گفت: سال گذشته ما توانستیم این توافق را نجات دهیم، آن را زنده نگاه داریم. همه امیدواریم که دولت تازه (آمریکا) اقداماتی عملگرایانه در این زمینه انجام دهد.او افزود: این نباید با مسائل منطقه‌ای موجود در هم آمیخته شود.  پولیانسکی گفت:معنی‌اش این نیست که نباید فرآیندی برای دیالوگ منطقه‌ای وجود داشته باشد، برای ایجاد اعتماد، تا کشورها با هم صحبت کنند و ریشه‌ها و دلایل تنش در منطقه درک و شناسایی شود.این دیپلمات روس گفت که برجام خیلی شکننده شده با این حال دستاوردی عالی برای دیپلماسی جهان  به حساب می آید.او افزود که ما دلیلی برای اصلاح آن نمی‌بینیم.


 


کد مطلب: 253450

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253450/بازگشت-برجام-راه-زیادی-داریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir