کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توقف فروش تسلیحات آمریكا به عربستان و امارات

9 بهمن 1399 ساعت 9:39


  گروه بین الملل: دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، فروش عمده تسلیحات به برخی کشورها را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ توافق شده بود، موقتا به تعویق انداخت.
 این اقدام شامل فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات متحده عربی نیز می‌شود.دولت امارات در دوران ریاست جمهوری ترامپ ۲۳ میلیارد دلار قرارداد خرید تسلیحات، از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» با آمریکا امضا کرده بود.قراردادهای بزرگ فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای عربی خلیج فارس آن زمان با انتقاد شدید دموکرات‌ها در کنگره مواجه شده بود.هنوز اطلاعاتی درباره تعویق احتمالی فروش تسلیحات آمریکایی به دیگر کشورهای عربی منتشر نشده است.وزارت خارجه آمریکا با انتشار اعلامیه‌ای گفته است قراردادهای فروش تسلیحات بازبینی خواهد شد؛ اما نگفت دولت جدید آمریکا چه تصمیمی درباره این توافقات دارد.
بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، این بازبینی برای شفافیت و مدیریت بهتر فروش تسلیحات آمریکایی است تا واشینگتن مطمئن شود قراردادهای بسته شده در زمینه فروش تسلیحات جوابگوی استراتژی‌های آمریکا برای تقویت شرکای این کشور، همکاریهای دوجانبه و تامین امنیت آنها هست یا نه.دولت دونالد ترامپ قرارداد فروش ۵۰ جنگنده «اف-۳۵» با امارات متحده را امضا کرده است.این قرارداد بعد از توافق عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل با میانجیگری آمریکا اعلام شده بود.
سایت اقتصادی اسرائیلی کالکالیست آبان ماه امسال گزارش داده بود از زمان اعلام توافق‌های تازه صلح با کوشش دولت دونالد ترامپ بین اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین، و اعلام آمادگی سران دولت انتقالی سودان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، فروش تسلیحاتی به امیرنشین‌های خلیج فارس به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش یافته و تدارکات برای معاملات تسلیحاتی بیشتر در آینده نزدیک نیز در حال انجام است.مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، ۲۰ آبان رسماً فروش تسلیحاتی کشورش به امارات شامل ۵۰ فروند جنگنده اف‌-۳۵ را به کنگره اطلاع داد. ارزش این معامله ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.وزارت دفاع آمریکا نیز چند روز بعد از معاملات فروش جنگنده به عربستان و قطر خبر داد. به نوشته نشریه امور نظامی جینس دیفنس، شرکت بوئینگ دو قرارداد کلان ساخت جنگنده برای عربستان به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار دریافت کرد.


کد مطلب: 253465

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253465/توقف-فروش-تسلیحات-آمریكا-عربستان-امارات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir