به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۲۵۳۵۳۱

تحریم‌های اخیربی‌سابقه ترین تحریم‌ها بود

تحریم‌های اخیربی‌سابقه ترین تحریم‌ها بود
گروه اقتصادی:رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم‌های ۲ سال گذشته، بی‌ سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بوده که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده و امروز کشورمان درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است.
 عبدالناصر همتی، افزود: ظرف سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم و لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی‌ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد. تحریم‌های جدید آمریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از پانزدهم مرداد سال ۹۷ و یک هفته پس اینکه مسوولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و در ماه‌های بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی، بانک‌ها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.
در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی کشور را از دست دادیم و بنابراین دولت در ۲ سال گذشته به شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان تبدیل شد.او اظهار داشت: این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند، منابع ارزی کشور را بلوکه کردند و پول‌های ما را ندادند.
وی گفت: امسال و تا آبان و آذرماه ۹۹ بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرد که از این شرایط سخت عبور کردیم و دشمن به‌رغم فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای آنها، به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید.
وی، با اشاره به انتشار افزون بر ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت در سال ۹۹ بیان داشت: بخش زیادی از این انتشار اوراق در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می‌شد.
برچسب ها: تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها