به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۲۵۳۵۴۵

با فاجعه‌ افراد زیر خط فقر مواجهیم

با فاجعه‌ افراد زیر خط فقر مواجهیم
گروه سیاسی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: زکات یکی از درخشش های دین اسلام و این مقوله از برتری های اسلام نسبت به سایر ادیان است، چراکه این دین جاودانه تا روز قیامت برای برطرف کردن فقر از جامعه برنامه دارد و نسبت به فقیران هرگز بی تفاوت نبوده است.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست شورای زکات کشور در سخنانی به تبیین اهمیت بحث زکات پرداخت و اظهار داشت: زکات یک بحث علمی، قرآنی، فقهی و حدیثی و یک بحث اجرایی دارد؛ در عرصه معرفتی و مباحث علمی و فقهی زکات، فقها و مفسران واقعا هیچ کوتاهی نکردند ولو اینکه در زمان آنها حکومت اسلامی نبوده است، ولی همه فقها و مفسران به صورت مفصل به بحث زکات پرداختند. با همه این تلاش هایی که بزرگان انجام دادند باز یک کار علمی جامع سراغ نداریم که راجع به زکات صورت گرفته باشد و در این میان میدان برای تحقیق و پژوهش درباره زکات فراوان است.رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطر نشان کرد: باید یک تلاش مستمر و مطالبه جدی از حوزه شود که راجع به زکات چه فعالیت و پژوهشی صورت گرفته است، و باید مشخص شود که دین اسلام راجع به "کنز" چه نظری دارد؟ در روایت پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است که حضرت فرمودند هر مالی که زکات آن پرداخت شود کنز نیست و اگر جامعه ما این حقایق را بداند مسلما استقبال و پذیرش بیشتری خواهد داشت.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طبق احادیث اهل بیت(ع) زکات باعث حفظ مال می شود افزود: امروزه کرونا آمده است و واقعا اقتصاد دنیا را با چالش جدی روبرو کرده است و اگر جامعه بداند که همین زکات باعث حفظ مال می شود مسلما قضیه فرق خواهد کرد لذا اگر در بحث زکات در عرصه های پژوهشی و علمی کار دقیق صورت نگیرد در زمینه اجرا هم موفقیتی حاصل نخواهد شد.
فاضل لنکرانی ابراز داشت: تاکنون به زکات از دید فقه فردی نگاه می شده است و حال اگر از دیگاه فقه اجتماعی مورد بحث قرار گیرد چه بسا احکام جدید نیز پیدا شود.
 امروزه خیلی‌ها در ایران در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این واقعا یک فاجعه برای نظام اسلامی است چرا که از آرزوهای امام راحل این بوده است که فقیری در جامعه وجود نداشته باشد و اگر بحث زکات از دیدگاه فقه اجتماعی مورد بحث قرار گیرد بسیاری از این موضوعات تغییر خواهد کرد و مسلما در احیای این واجب الهی موفق تر خواهیم بود.


 
برچسب ها: جامعه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها