به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۲۵۳۵۹
بیش از 700 هزار نفر در کشور صرع دارند

بیداری‌ شبانه؛ موجب فرسودگی زودرس مغز

گروه علمی: یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب می‌گوید : بیداری‌های شبانه یا شب زنده‌داری‌های افراطی و بیش از حد، موجب فرسودگی زودرس مغز می‌شود.
بیداری‌ شبانه؛ موجب فرسودگی زودرس مغز
دکتر مجید برکتین در دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: متاسفانه در ایران برخی از جوانان و نوجوانان شب بیداری‌های بی‌مورد وافراطی دارند که مغز آنها با بالا رفتن سن، زودتر به مشکل حافظه از جمله آلزایمر دچار می‌شود. وی تماشای برنامه‌های تلویزیونی دیرهنگام ، ارتباط با فضاهای مجازی از جمله اینترنت و همچنین چت کردن را از عوامل شب بیداری‌های شبانه عنوان کرد که برخی جوان‌ها به آنها گرایش یافته‌اند.

برکتین اظهار داشت: میزان خواب کسانی که شب زنده‌داری‌های افراطی دارند، شاید به سه یا چهار ساعت در روز برسد که این مساله نه تنها بر عملکرد مغز آنها بلکه بر عملکرد روزانه آنها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. فلوشیپ روانپزشکی عصبی، آلودگی هوا، زندگی بدون تحرک فیزیکی ،تغذیه نامناسب، استرس و استعمال دخانیات را ازدیگرعواملی عنوان کرد که باعث تسریع در فرسودگی مغز می‌شود. وی به آلزایمر به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع زوال عقل یا دمانس اشاره کرد و گفت : افراد هرچقدرشیوه زندگی سالم‌تر و استرس کمتری داشته باشند احتمال ابتلای به آلزایمر را در پیری کمتر می‌کنند.

وی که در زمینه صرع نیز فعالیت می‌کند شمار مبتلایان به این بیماری در کشور را 700 هزار تا یک میلیون نفرعنوان کرد. بیماری صرع در 70 درصد مبتلایان کنترل می شود اما 30 درصد آنها با عوارض صرع زندگی می‌کنند. وی گفت: عدم تمرکز کافی، اختلال در کلام و فراموش کردن کلمات و مشکلات حافظه ازجمله عوارض بیماری صرع به شمار می‌آید. برکتین اضافه کرد:برای این افراد تلاش می‌شود ضمن بازنگری در داروهایشان، توانایی‌های باقی‌مانده آنها نیز تقویت شود و اگر به جراحی نیازداشته باشند تحت این عمل قرارگیرند. دومین کنگره علوم اعصاب پایه وبالینی به مدت سه روز در مرکز بین المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
مرجع : ایرنا