به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۵۳۶۰۹

جستجو برای کشف سرمنشاء ویروس کرونا

جستجو برای کشف سرمنشاء ویروس کرونا
گروه علم و فناوری: هیئتی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق و بررسی درباره سرچشمه ویروس کرونا به ووهان رفته است. مقام‌های چین به کار این هیئت با سوءظن می‌نگرند.
مأموریت اعضای سازمان جهانی بهداشت (WHO)  در چین آغاز شده است. آنها دو هفته پیش به ووهان رفتند و اکنون پس از گذراندن ۱۴ روز در قرنطینه کار خود را در این شهر شروع کردند؛ شهری که بیماری ریوی کووید۱۹ برای نخستین بار عوارض خود را نشان داد.هدف ۱۳ عضو گروه کارشناسی بین‌المللی این است که دریابند ویروس سارس کوو۲ نخستین بار از کجا شروع شده و چگونه گسترش یافته است.بر پایه بررسی‌های ژنتیک گمان می‌رود که ویروس از نوعی خفاش به حیوانی دیگر منتقل شده و سپس به انسان سرایت کرده است.گمانه‌زنی‌هایی هست مبنی بر این که ویروس از یک آزمایشگاه به بیرون سرایت کرده است؛ اما جمهوری خلق چین این احتمال را یکسره رد کرده است.تیم سازمان بهداشت بر آن است که گفت‌وگوها و پژوهش‌هایی در بیمارستان‌ها و بازارهای حیوان‌فروشی انجام دهد تا به نخستین علایم پاندمی برسد.این کار مطالعاتی تنها اهمیت پزشکی ندارد، بلکه در عین حال حاوی وجه سیاسی روشنی است. به همین خاطر هم دولت چین تنها پس از تلاش‌های فراوان به آن تن داده و برای گروه مطالعاتی روادید صادر کرده است. چین از آن بیم دارد که در جهان به عنوان سرمنشاء اصلی بیماری مقصر شناخته شود.
در اوایل سال گذشته شهر ووهان برای ۱۱ هفته به کلی‌از جهان خارج منقطع شده بود. این کلان‌شهر در مرکز چین اولین کانون بزرگ پاندمی در جهان شناخته شد. تا نیمه ماه مه پارسال از بیش از ۸۰ هزار مورد بیماری در چین، حدود ۵۰ هزار مورد آن به ووهان مربوط می‌شد.اکنون شور و هیجان کار و فعالیت به این شهر برگشته است.
چندین ماه است که سران چین حتی شروع این بیماری از چین را انکار می‌کنند. گزارش‌هایی تأیید نشده ارائه می‌شود مبنی بر این که شواهد پاندمی پیش‌تر در کشورهای دیگر مشاهده شده است.
برخی از سران و رسانه‌های جمعی چین به این فرضیه دامن می‌زنند که ویروس احتمالا به همراه مواد غذایی منجمد شده از کشورهای دیگر به چین وارد شده است. اما این فرضیه از نظر علمی غیرمحتمل دانسته شده است.کارشناسان سازمان بهداشت جهانی امیدوار هستند که بتوانند به یاری همکاران چینی خود به برخی از اطلاعات اصلی دست یابند. هدف آنها در اولین وحله این است که از سطح مطالعات باخبر شوند و داده‌های اطلاعاتی موجود را گردآوری کنند. بنا به آمار رسمی از آغاز پاندمی کرونا در پایان ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری کووید۱۹ دچار شده و بیش از دو میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری مرگبار جان باخته‌اند. تنها در ایالات متحده بیش از ۴۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
جمهوری خلق چین تا حد زیادی ویروس را مهار کرده است به گونه‌ای که امروزه موارد محدودی از آن تنها در مناطقی محدود دیده می‌شود. به محض پیدایش هر مورد تازه کل منطقه در محاصره کامل قرار می‌گیرد.  دولت چین از پایان ژانویه ۲۰۲۰ در شهرهای بزرگ کشور محدودیت‌های شدیدی اعمال نمود، شامل منع تردد، قطع تماس‌های فردی و آزمون‌گیری وسیع از شهروندان.

 
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها