به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۵۳۷۵۹

معادله مجهول واکسن

معادله مجهول واکسن
گروه جامعه: معادله خرید و واردات واکسن کرونا و کشتاری که در کشورمان می‌کند،‌با مرگ مهرداد میناوند ستاره محبوب فوتبال بر اثر ابتلا به کرونا ابعاد تازه تری به خود گرفته است. حالا دیگر بسیاری از ورزشکاران و ستاره‌های سزشناس فوتبال از جمله علی دایی،‌مهدی مهدوی‌کیا و ووریا غفوری هم خرید واکسن معتبر را مطالبه ملی اعلام کرده و از دولت خواسته‌اند برای جلوگیری از مرگ و میر هموطنان که به صورت روزانه شاهدش هستیم و ارقام و آمارش را در خبرها می‌خوانیم،‌واکسن معتبر کرونا وارد کنند.اما چرا می‌گوییم واکسن معتبر؟ این هم حکایت جالبی دارد، مسئولان وزارت بهداشت از مدتی پیش اعلام کرده بودند که واکسن آسترازنکا که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و اثربخشی و ایمنی آن تایید شده است را از کشور سوئد وارد خواهند کرد اما به طور ناگهانی اعلام شد که واکسن وارداتی مصول کشور روسیه است و تاکنون هیچ گونه اطلاعات پزشکی و بالینی از موفقیت و یا عدم موفقیت آن ثبت نشده است! این در حالی است که مینو محرز،‌عضو ستاد علمی مقابله کرونا که از ابتدای پاندمی این ویروس،‌ اظهار نظراتش را در تمامی رسانه‌ها می‌دیدیم اعلام کرد به عنوان یکی از اعضای کادر درمان حاضر نیست شخصا این واکسن را بزند. 

حالا با تمامی این تفاسیر،‌این پرسش به ذهن می‌رشد که اگر این واکسن هیچ تاییدیه‌ای ندارد چرا وزارت بهداشت اقدام به واردات آن کرده است؟ کشتار روزانه این همه انسان که ماه‌هاست ادامه دارد و گویی در این شرایط پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود،‌برای مسئولان کفایت نمی‌کند که برای یک بار هم که شده به جان مردم اهمیت دهند و واکسن معتبر وارد کنند؟ در حالی که تقریبا در همه کشورهای دنیا واکسیناسیون عمومی آغاز شده است و تا اندکی دیگر به احتمال فراوان از تبعات منحوس این ویروس جان به در م ی برند،‌در کشور ما هنوز بحث بر سر اصل موضوع واردات است! این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان بهداشت جهانی هر روزی که در آغاز واکسیناسیون تاخیر صورت می‌گیرد هم تعداد بیشتری از هموطنان را از دست می‌دهیم و هم پاندمی طولانی‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.مرگ مهرداد میناوند در 45 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا در حالی که از تمامی مزیت‌های مالی برخوردار بود و پزشکان همه تلاششان را برای بهبودی او به کار بستند،‌از این جهت بسیار تلخ است که نشان می‌دهد نه جوانی و نه حتی امکانات بیشتر مالی هم نمی‌تواند مردم را از تبعات این ویروس وحشتناک مصون بدارد. این در حالی است که علی انصاریان دیگر ستاره سال‌های دور فوتبال کشور که همزمان با مرحوم میناوند به کرونا مبتلا شده بود هم شرایط مناسبی ندارد و همه برای سلامتیش دست به دعا برداشته‌اند،‌چرا که در واقع کاری دیگری از دست کسی ساخته نیست. بیش از 80 درصد از ریه‌ انصاریان هم همچون میناوند درگیر ویروس است و به همین علت هم وضعیت ناپایدار و شرایط بحرانی دارد.

این ویروس منحوس تاکنون علاوه بر کشتار روزانه بسیاری از مردمی که در کنار ما زندگی می‌کردند و نفس می‌کشیدند،‌ بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران،‌ پیشکسوتان و حتی چهره‌های سیاسی را هم به کام مرگ کشانده است، تا امروز هر گاه کسی بر اثر کرونا از میانمان می‌رفت آه و حسرت به دلیل عدم وجود درمان قطعی از نهادمان برمی خواست اما حالا که هفته‌هاست همه دنیا در حال واکسیناسیون هستند تا به تدریج بر این همه مرگ و میر غلبه کنند،‌ دولت و وزارت بهداشت اقدام به وارد کردن واکسنی کرده‌اند که حتی مسئولان رده بالای وزارت بهداشت هم آن را غیرقابل اطمینان می‌دانند. واقعا مسئولان با این اقدام فکر می‌کنند چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد؟ آیا شرایط از این که هست هم قرار است بدتر شود؟خوب است دولت و در راس آن رئیس‌جمهور در این ماه‌های آخری که از عمر دولت باقی مانده است، با واردات منطقی واکسن معتبر و قابل اطمینان، اندکی از تلخی این همه بی‌کفایتی که ماه‌های طولانی است مردم را به انواع مصیبت‌ها و بالایا گرفتار کرده کم کند تا با خاطره‌ای بدتر از این که هست قدرت را واگذار نکنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها