کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تداوم اعتراض‌ها در طرابلس؛ ۴۰۰ زخمی و دو کشته

قرنطینه، گرسنگی را در لبنان تشدید کرد

11 بهمن 1399 ساعت 11:21


گروه بین الملل: وضعیت وخیم اقتصادی و قرنطینه سراسری، مردم را در شهر فقیر بندری طرابلس لبنان به شورش کشانده است.
نیروهای نظامی برای پراکندن مردم از سلاح‌های گرم استفاده کردند. تا کنون ۴۰۰ نفر زخمی و دو تن کشته شده‌اند.
نیروهای نظامی لبنان  با استفاده از گاز اشک‌آور به تظاهرات‌کنندگان طرابلسی حمله کردند. مردم این شهر بندری علیه وضعیت وخیم اقتصادی و قرنطینه سراسری دست به اعتراض زدند.
 در ناآرامی‌های طرابلس که از  دوشنبه پیش آغاز شد ۴۰۰ نفر زخمی و دو تن کشته شدند. نیروهای امنیتی نه تنها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی، بلکه از سلاح گرم نیز استفاده کرده‌اند. پلیس لبنان گفته است که نه نفر از پرسنل آنها توسط نارنجک دستی زخمی شده‌اند.قرنطینه سراسری مردم طرابلس را به طغیان برانگیخت. دولت لبنان قرنطینه سراسری در این کشور را تا هشتم فوریه ۲۰۲۱ تمدید کرده است. مقامات محدودیت‌های سخت منع رفت و آمد شبانه روزی اعلام کرده‌اند.فروشگاه‌ها تعطیل و حتی سوپرمارکت‌ها فقط به تحویل مواد غذایی مجاز شده‌اند.
حدود یک‌سال است که بحران اقتصادی لبنان تشدید شده و قدرت خرید مردم با افت ارزش پول این کشور در مقابل دلار به شدت کاهش پیدا کرده است. بسیاری از مردم آخرین پس‌اندازهای خود را مصرف کردند و حالا  قرنطینه و مقررات منع رفت و آمد زندگی آنها را فلج کرده است.تصاویری از سربازی در رسانه‌ها منتشر شده است که دختربچه‌ای را به آغوش گرفته که یک تظاهر‌کننده نزد او گذاشته و گفته است که دیگر قادر نیست فرزندش را سیر کند.
دولت لبنان پس از انفجار مهیب در بندر بیروت که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و ویرانی چندین محله شد استعفا کرد. برای بسیاری از لبنانی‌ها فاجعه انفجار بیروت نمادی از بی‌تفاوتی رهبران سیاسی بوده است. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که قبلا در پی تظاهرات گسترده لبنانی‌ها کناره‌گیری کرده بود اکنون دوباره به صحنه سیاست بازگشته و در پی تاسیس کابینه جدید خود است. اما بعید است که حریری نزد معترضان طرابلسی محبوبیت کسب کند. حریری هشدار داده است پشت ناآرامی‌های طرابلس ممکن است نیروهای سیاسی باشند که بخواهند از درد و رنج مردم سواستفاده کنند.یکی از عوامل بحران اقتصادی لبنان گسترش فساد مالی در این کشور است. سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره فساد مالی در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد که لبنان در رده ۱۴۹ از مجموع ۱۸۰ کشور جزو فاسدترین کشورها است.


کد مطلب: 253790

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/253790/قرنطینه-گرسنگی-لبنان-تشدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir