به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۵۴۱۷۷

موفق‌ترین وناموفق‌ترین سریال‌های کمدیِ سال

موفق‌ترین وناموفق‌ترین سریال‌های کمدیِ سال
گروه فرهنگی: تلویزیون در سال ۹۹ چند سریال کمدی را از شبکه‌های مختلف روی آنتن برد که بعضی از آن‌ها موفق شدند نظر مخاطب را جلب کنند و بعضی دیگر نا امیدکننده ظاهر شدند. با توجه به اخبار رسیده، احتمالا «باخانمان» آخرین سریال کمدی امسال است که هم اکنون از شبکه سه روی آنتن است و سپس در نوروز شاهد پخش دور تازه‌ای از سریال‌های کمدی در تلویزیون خواهیم بود، به همین بهانه مروری بر کیفیت و موفقیت مجموعه‌های کمدی در سال ۹۹ داشته‌ایم.

دوپینگ/ شبکه سه
سریال «دوپینگ» یکی از شانس‌های مهم شبکه سه برای جلب توجه مخاطب در نوروز امسال بود و چند روز پیش از سال ۹۹ پخش خود را آغاز کرد. ایده اصلی قصه جذاب بود و می‌توانست «دوپینگ» را به یک کمدی فانتزی جالب تبدیل کند، اما فیلم نامه ضعیف، ریتم کند و تعداد کم اتفاقات باعث شد این مجموعه رضایت مخاطبان را جلب نکند. شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر و محمد بحرانی نقش‌های متفاوتی بازی کردند و بازی بسیار خوبی داشتند، اما عملکرد آنان نیز زیر سایه ضعف‌های مهم مجموعه قرار گرفت و باعث نشد تاثیر مثبتی بر محبوبیت و موفقیت «دوپینگ» داشته باشد. «دوپینگ» ۴۲ درصد بیننده داشت که به نسبت زمان طلایی نوروز، پایین است.

پایتخت ۶/ شبکه یک
سریال «پایتخت ۶» ساخته سیروس مقدم، در مقایسه با فصل‌های قبلی این سریال کمتر مورد استقبال قرار گرفت و ناتمام ماندن آن نیز نارضایتی مخاطبان را بیشتر کرد، اما «پایتخت» یکی از برند‌های مهم تلویزیون است که با وجود این‌ها باز هم محبوب تماشاگر و انتخاب اول او برای تماشاست، بنابراین جزو کمدی‌های موفق امسال است. تغییر و تحولات مهم شخصیت‌ها، فصل ششم را جذاب کرده بود، اما از ظرفیت بازگشت کاراکتر محبوبی مانند «بهبود» به خوبی استفاده نشد و ناتمام ماندن سریال هم باعث شد به این شخصیت که دیر وارد قصه شد، لطمه وارد شود. پایتخت با ۷۵ درصد بیننده، پرمخاطب‌ترین سریال کمدی سال ۹۹ بود.

کامیون / شبکه دو
نوروز ۹۹ نه تنها شبکه سه، بلکه شبکه دو نیز نتوانست با پخش سریال نوروزی خود حرفی برای گفتن داشته باشد و در این رقابت پیروز شود. مجموعه «کامیون» به کارگردانی مسعود اطیابی، قصد داشت از نگاه طنز به مشکلات جوانان مانند بیکاری و مسائل اقتصادی بپردازد، اما نتوانست روایت خوبی از این موضوع داشته باشد و جزو کمدی‌های شکست خورده در سال ۹۹ قرار می‌گیرد.بازیگران باسابقه سریال مانند مهدی هاشمی و لعیا زنگنه نیز بازی متوسطی داشتند و نتوانستند مانند شبنم مقدمی و هادی حجازی‎‌فر در «دوپینگ»، رضایت مخاطب را حداقل درباره عملکرد خودشان جلب کنند. «کامیون» آمار ۲۷ درصد مخاطب را ثبت کرد.

نون خ ۲ / شبکه یک
سعید آقاخانی با سریال «نون. خ» بازگشت بسیار موفقی به تلویزیون داشته است. اکنون خانواده «نورالدین خانزاده» نیز مانند خانواده «نقی معمولی» برای مخاطب جذاب شده‌اند و «نون. خ» مانند «پایتخت» ادامه‌دار شده است. آقاخانی که علاوه بر کارگردان به عنوان بازیگر نیز در سریال حضور دارد با استفاده از موقعیت‌های کمدی خوب، استفاده از لهجه و کنایه‌های انتقادی به موضوعات مختلف، «نون. خ ۲» را نیز به اثری محبوب نزد مخاطبان تبدیل کرد. او روایت خوبی از فرهنگ مردم کرمانشاه و کردستان داشته و در نقش یک پدر مهربان و آبرومند که معتمد اهالی روستاست بازی خوبی داشته است. «نون خ ۲» کمی بیشتر از ۵۶ درصد بیننده داشت.

زیرخاکی / شبکه یک‌
می‌توان مجموعه «زیرخاکی» ساخته جلیل سامان را جزو مجموعه‌های محبوب در سال ۹۹ دانست. قصه جذاب، گروه بازیگران و فضاسازی خوب سریال باعث شد این سریال مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. پژمان جمشیدی در این مجموعه با ایفای نقش «فریبرز» روی دیگری از استعداد خود در بازیگری و کمدی را نشان داد و مورد تحسین قرار گرفت.ژاله صامتی نیز بازی فوق‌العاده‌ای در این سریال داشت و یک نقش خوب دیگر را به کارنامه اش اضافه کرد. طبق آمار مرکز تحقیقات رسانه ملی، «زیرخاکی» با آمار ۵۱ درصد مخاطب، عملکرد خوبی داشت. «زیرخاکی ۲» در حال تولید است و احتمالا این موفقیت ادامه دارد.

آخر خط/ شبکه سه
سریال «آخر خط» اولین تجربه کارگردانی علی مسعودی بود که خرداد از شبکه سه پخش شد. سابقه خوب مسعودی در نوشتن فیلم نامه سریال محبوبی مانند «سه در چهار» باعث نشد او در این سریال به عنوان کارگردان و نویسنده عملکرد موفقی داشته باشد و بینندگان کمی را پای تماشای سریالش کشاند که آمار آن‌ها ۱۹ درصد اعلام شد.علی صبوری در اولین تجربه بازیگری خود، در کنار عباس جمشیدی‌فر زوج کمدی بدی نبودند، اما موقعیت‌های کمدی سریال به اندازه‌ای خوب نبود که این دو بازیگر به عنوان زوج کمدی موفق جا بیفتند. علی مسعودی اکنون روز‌های پایانی تصویربرداری سریال کمدی جدیدش «هشت‌آباد» را می‌گذراند.

باخانمان/ شبکه سه
سریال «باخانمان» ساخته برزو نیک‌نژاد، در مقایسه با مجموعه‌هایی مانند «صفر بیست و یک» یا «آخر خط»، در جایگاه بالاتری قرار دارد و کمدی محبوب‌تری است. این مجموعه تا حدودی توانسته است مورد توجه قرار بگیرد و کمدی نسبتا موفقی به شمار می‌آید. به ویژه از زمانی که خانواده اصلی «مسعود» وارد قصه شده‌اند، بار کمدی سریال بیشتر شده و این مجموعه نسبت به قسمت‌های اول بامزه‌تر هم شده است.حسام محمودی در اولین تجربه جدی خود در زمینه کمدی، بسیار خوب ظاهر شده است و دیگر بازیگران سریال مانند شهره لرستانی، حسن پورشیرازی و افسانه بایگان نیز بازی‌های خوبی داشته‌اند. آمار بینندگان این مجموعه هنوز اعلام نشده است.

پدر پسری / شبکه پنج
یکی دیگر از ناموفق‌ترین سریال‌های کمدی تلویزیون در سال ۹۹، مجموعه «پدر پسری» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی است. این سریال داستان یک خانواده را روایت می‌کرد و شخصیت اصلی آن یک دانشجوی جوان بود. موقعیت‌های قصه کلیشه‌ای بودند که نمی‌تواستند از مخاطب خنده بگیرند.عزت‌ا... مهرآوران، افشین سنگ‌چاپ، مریم سرمدی و یدا... شادمانی از بازیگران این مجموعه بودند. بازیگرانی مانند عزت‌ا... مهرآوران و افشین سنگ‌چاپ که سابقه بازی در آثار کمدی دارند، در این مجموعه حضور متفاوتی نداشتند. این سریال در زمان پخش دیده نشد و تنها ۱۰ درصد بیننده داشت.

صفر بیست و یک/ شبکه سه
اولین تجربه کارگردانی دو بازیگر کمدی خوش‌سابقه مانند جواد رضویان و سیامک انصاری، مخاطب را به سریال «صفر بیست و یک» امیدوار کرده بود، اما پس از پخش چند قسمت اوضاع برخلاف پیش‌بینی‌ها جلو رفت و «صفر بیست و یک» مورد انتقاد بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. نبود انسجام در قصه، کمبود موقعیت‌های کمدی و بازی بازیگران از نقاط ضعف این سریال بود.سیامک انصاری و جواد رضویان که به عنوان بازیگر هم در این مجموعه حضور داشتند کاملا خودشان را تکرار کرده بودند و نقش‌های متفاوتی نداشتند، بنابراین حتی بازی این دو بازیگر هم به موفقیت سریال و جلب رضایت مخاطب کمک نکرد و آمار ۲۶ درصدی مخاطب را ثبت کرد.
مرجع : روزنامه خراسان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها