به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۲۵۴۳۱۹
سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان:

طالبان مسئول بدبختی مردم افغانستان است

گروه بین‌الملل: دواخان مینه پال، سخنگوی رئيس‌جمهور افغانستان در واکنش به دیدار مقام‌های گروه تروریستی طالبان با وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که این گروه «نماینده مردم افغانستان نیستند» و صرفا «گروه کوچک خودشان را نمایندگی می‌کنند».
طالبان مسئول بدبختی مردم افغانستان است
رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نیز امروز دوشنبه گفته است گروه طالبان در حالی که سرگرم سفرها هستند، «مسئول ناآرامی‌های فعلی» در افغانستان هستند. او تاکید کرده است که گروه طالبان به جنگ داخلی در افغانستان ادامه می‌دهد و در مذاکرات صلح «تاخیر و موانع ایجاد می‌کند» و «مسئولیت بدبختی‌های کنونی» بر دوش این گروه است. با وجود این اظهارنظرهای انتقادی علیه سفرهای گروه طالبان و دیدارشان با مقام‌های ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است دولت دعوت از گروه طالبان «با اطلاع و درخواست» دولت افغانستان بوده است.
سعید خطیب‌زاده که امروز دوشنبه ۱۳ آبان در یک نشست خبری سخن می‌گفت، بر حمایت ایران از دستاوردهای افغانستان تاکید کرد و اخبار مربوط به حمایت ایران از تشکیل «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان را رد کرد. او پیش از این نشست در واکنشی جداگانه گفته بود که گزارش خبرگزاری تسنیم درباره این دیدار «مخدوش و اشتباه» بوده و چنین عبارتی در سخنان ظریف نبوده است. خبرگزاری تسنیم روز گذشته گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان و هیئت همراهش که در تهران به سر می‌برند، گفته است که ایران از تشکیل «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان حمایت می‌کند و باید شرایط برای رسیدن به «حکومت آینده» در افغانستان «مشارکتی» شود.
 هیئت سیاسی طالبان هفتم بهمن وارد تهران شد و با برخی مقامات ایران، از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد. بعد از این دیدار تحسین آقای شمخانی از «مبارزه طالبان علیه آمریکا» با واکنش تند برخی مقامات افغانستان از جمله رئیس ستاد ارتش این کشور مواجه شد و اعلام کرد آقای شمخانی «درک و فهم نادرستی» از طالبان دارد و این گروه با «مردم افغانستان» در حال جنگ است. دیدار مقام‌های ایران با اعضای گروه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایران ۲۹ آذر امسال در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان گفت: «بر اساس قوانین هنوز ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است». دولت ایران در طول سال‌های گذشته رویکرد متفاوتی درباره طالبان در پیش گرفته و از همکاری با طالبان در «تامین امنیت مرزی» و «مبارزه با داعش» به عنوان دلایل همکاری خود با این گروه نام برده است.
دولت آمریکا اما حکومت ایران را متهم به «تسلیح‌» طالبان و پرداخت پول به این گروه برای کشتن سربازان آمریکایی کرده است.
در هفته‌های اخیر، جامعه جهانی بارها گروه طالبان را به دلیل افزایش خشونت‌ها در افغانستان محکوم کرده است. روز گذشته، اتحادیه اروپا در اعلامیه مشترکی با نمایندگی‌های سیاسی چندین کشور دیگر و نماینده غیرنظامی ناتو گفته است که ادامه اقدامات خشونت‌بار طالبان جامعه جهانی را خشمگین خواهد کرد. گزارش‌های تازه حاکی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی بر اثر حمله‌هایی که مسئول بیشتر آنها گروه طالبان دانسته می‌شود، در پنج ولایت حوزه جنوب غرب افغانستان، ۳۱۵ غیرنظامی جان باخته و ۳۹۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان» در برخی مناطق مانند ولایت هرات که خشونت‌ها منجر به کشته شدن ۸۷ نفر شده است، عامل کشته شدن ۸۹ درصد قربانیان نیروهای طالبان بوده‌اند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها