به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۲۵۴۴۳۳

سالانه چقدر رشد نقدینگی در کشور رخ می‌دهد؟

سالانه چقدر رشد نقدینگی در کشور رخ می‌دهد؟
گروه اقتصادی: یک نماینده سابق مجلس نوشت: نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر، سالانه بالای ۲۰ درصد بوده، در حالی که نرخ رشد تولید ملی در دهه ۹۰ حداکثر یک درصد بوده است. غلامرضا مصباحی مقدم افزود: این میزان رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر که طبق آمار حدود ۲۰ درصد سالانه ذکر شده بسیار زیانبار بوده و تورم را به دنبال دارد.وی گفت: رشد نقدینگی، توزیع ناعادلانه درآمد به زیان حقوق بگیران است.مصباحی مقدم با اشاره به این که ریشه این مشکل کسری بودجه دولت است، افزود: دولت هر سال برای جبران کسری بودجه خود اسکناس منتشر می‌کند که این امر سبب رشد نقدینگی زیانبار در کشور می‌شود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: راه حل جلوگیری از این رشد نقدینگی این است که دولت بودجه خود را بدون کسری ارائه دهد و درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه متعادل باشد.

مصباحی مقدم درباره نرخ سود بانکی گفت: روش ارائه نرخ سود بانکی به شکل کنونی را قبول ندارم و سود بانکی باید سود واقعی تولید و تجارت باشد.وی افزود: اگر سود بانکی ناشی از به کارگیری سرمایه و تولید و تجارت باشد صحیح و مثبت است.این نماینده سابق مجلس گفت: تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دچار خسارت و ضرر و زیان نیستند، بلکه بسیاری از آن‌ها با سود همراه هستند و سپرده‌های بانکی باید تبدیل به منابعی برای این بنگاه‌ها شده و منتهی به سود واقعی شود.

رشد نقدینگی سالانه بالای ۲۰ درصد است
مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر به پولی که در بانک وجود دارد سود داده می‌شود، در صورتی که این روش به طور کلی اشتباه بوده و باید روش بانکداری اصلاح شود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن چه که در بازار واقعی کالا و خدمات اتفاق می‌افتد باید تعیین کننده سود بانکی باشد.این نماینده سابق مجلس افزود: سود بانکی زمانی عادلانه است که متناسب با بازدهی سرمایه باشد و تعیین نرخ سود بانکی به شکل موجود نقشی در جذب منابع بانکی و کنترل تورم نخواهد داشت.وی در خصوص کارت‌های اعتباری که به جای وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد گفت: این کارت‌ها می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که فقط برای خرید از آن استفاده شود.مصباحی مقدم افزود: مردم نیز باید با این کارت‌ها از بنگاه‌هایی خرید کنند که کالا‌های مورد نیاز آن‌ها و یا کالا‌های سرمایه‌ای تولید می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: اگر بین بانک و بنگاه‌ها ارتباط متقابل وجود داشته باشد، پولی که از بانک‌ها خارج می‌شود به جای این که در اختیار دلالی قرار گیرد در اختیار تولید قرار خواهد گرفت.
برچسب ها: نقدینگی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها