به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ساعت ۱۷:۰۰

کشف ۴ سیاره توسط دانش آموزان دبیرستانی

گروه علمی: "کارتیک پینگل"(Kartik Pinglé) و "جازمین رایت"(Jasmine Wright) اخیرا با کمک "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" ناسا موفق به کشف چهار سیاره فراخورشیدی که ۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند، شدند.به گزارش ایسنا، دو دانش آموز دبیرستانی به نام‌های "کارتیک پینگل"۱۶ ساله و "جازمین رایت" ۱۸ ساله چهار سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی کرده‌اند و این کشف سبب شده تا به آنها لقب "جوانترین ستاره شناسان"را بدهند.این دو دانش اموز که هر دو در مدارس ماساچوست تحصیل می‌کنند در برنامه آموزشی تحقیقات دانش آموزی(SRMP) در مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیت سونیان (CfA) شرکت کرده بودند.دانش آموزان همراه با کمک"تانسو دیلان"(Tansu Daylan) محقق فوق دکترای "موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضایی ام آی تی کاولی" داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران(Transiting Exoplanet Survey Satellite) که به اختصار تس (TESS) نامیده می‌شود را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دادند.آنها با هم بر روی "توی- ۱۲۳۳ " (TOI -۱۲۳۳) که یک ستاره درخشان خورشید مانند است تمرکز کردند و موفق به شناسایی چهار سیاره در حال چرخش به دور این ستاره شدند.

پینگل در این باره گفت: ما به دنبال تغییر نور در طول زمان بودیم و ایده ما این بود که اگر این سیاره از کنار ستاره یا از مقابل آن عبور کند، ستاره را می‌پوشاند و روشنایی آن را کاهش می‌دهد.تس یک تلسکوپ فضایی است که تاکنون بیش از ۲۰ هزار  سیاره فراخورشیدی گذری را کشف کرده است. برخی از آنها ممکن است ابرزمین بوده و در منطقه قابل سکونت واقع شده باشند. پینگل و رایت هنگام کاوش ستاره ۱۲۳۳ حداقل امیدوار بودند که یک سیاره شناسایی کنند، اما در مجموع چهار سیاره رصد کردند و بسیار هیجان زده شدند.رایت گفت: من بسیار هیجان زده و بسیار شوکه شدم. ما می‌دانستیم که این هدف تحقیق دیلان بود، اما واقعاً یافتن یک سیستم چند سیاره‌ای و یکی از اعضای تیم اکتشاف بودن بسیار جالب بود.سه سیاره از ۴ سیاره تازه کشف شده "کوچکتر از نپتون"(sub-Neptunes) شناخته می‌شوند و گازی هستند اما کوچک‌تر از نپتون هستند. در هنگام مشاهده سیارات محققان تعیین کردند که هر کدام از این سه سیاره مدار خود به دور ستاره ۱۲۳۳ را هر شش تا ۱۹.۵ روز کامل می‌کنند.

با این حال سیاره چهارم به دلیل اندازه بزرگ و سنگی بودن، "ابر زمین" نامگذاری شده است و این سیاره در کمتر از چهار روز به دور ستاره مذکور می‌چرخد.آنها گفتند: این سیارات گرچه در یک سیستم ستاره‌ای شناسایی شده‌اند اما به دلیل مدارهای مختلف، سیارات مختلفی با جو متفاوت و آب و هوای متفاوت هستند. بنابراین ما می‌خواهیم در آینده روند اساسی شکل گیری و تکامل سیاره‌ها را با استفاده از این سیستم سیاره‌ای درک کنیم.
دیلان افزود که همکاری با پینگل و رایت در این مطالعه یک همکاری برد-برد بوده است. وی افزود: من به عنوان یک محقق واقعاً از تعامل با افراد جوانی که برای آزمایش و یادگیری مشتاق هستند، لذت می‌برم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.