به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۵۴۵۲۷

تهران به شهر خاموش تبدیل شده است

تهران به شهر خاموش تبدیل شده است
گروه جامعه:سخنگوی شورای شهر تهران، گفت: خاموشی‌های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تامین انرژی باز می‌شود اما باید در نظر داشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که در تیررس قرار بگیرد.
 علی اعطا، در نشست خبری که با حضور مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران برگزار شد، افزود: در آستانه دهه فجر، یکی از خبرهای خوب در جهت حفاظت از حریم میراثی بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص لغو محدودیت ارتفاعی جماران بود.وی با بیان اینکه موضوع لغو محدودیت ارتفاعی جماران، از زمان اختلاف بر سر طبقه مازاد نهاد ریاست جمهوری به جریان افتاد ادامه داد: مرجع تصویب چنین اموری، شورای عالی شهرسازی و معماری است، اما همواره قاعده بر این بوده که این شورا، از یک موضع کلی نگر کارشناسانه و چند تخصصی، در رابطه با طرح‌های توسعه شهری تصمیم گیری می کرده است.اعطا با بیان اینکه تصمیم شورای عالی برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران با انتقاد جدی و کارشناسی ما در شورای شهر مواجه شد و حتی نظرات شهردار تهران و معاون شهرسازی که در این دوره روابط خوب و نزدیکی با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارند، چندان مورد اعتنا واقع نشد، عنوان کرد: گفته می‌شود برخی اعضای شورای عالی هم با لغو محدودیت‌ها همراهی نداشته‌اند، و این مصوبه حالت دستوری پیدا کرده است. جماران را باید از منظر ملی و جهانی دید، اینکه چه نگاهی در جهان نسبت به حفاظت از میراث رهبران وجود دارد. با ساکن شدن حضرت امام در جماران، جماران به محل تصمیم گیری ها مهم سیاسی تبدیل شد و شهرت جهانی پیدا کرد و محل رفت و آمدها و جلسات مهمی شد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همانطور که گذشته چراغ راه آینده است، آینده هم نباید ارزش‌های گذشته را پاک کند. به هر حال امیدواریم که صدور این دستور قضائی در آستانه دهه فجر که البته یک دستور موقت است، برای حفاظت از حریم میراثی جماران تأثیری دراز مدت داشته باشد.وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کرونا شکننده و ناپایدار است، تصریح کرد: مطابق رنگ بندی‌هایی که نمایانگر وضعیت شهرهاست امروز تهران در وضعیت زرد قرار دارد. بعد از فروکش موج سوم طبق آمار اعلامی میزان بیماران سرپایی بیمارستان‌های استان تهران به زیر ۱۸۰۰ نفر رسیده بود که اکنون متأسفانه با شیب ملایم به بالای ٢٠٠٠ نفر رسیده که مطابق نظر مسئولان و کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت تهران پیچیده‌تر می‌شود و دیگر زرد نخواهند ماند.
اعطا ادامه داد: در هر حال وضعیت کاهش فوتی‌ها در شهر تهران و یا کاهش بستری و مراجعات به بیمارستان نمایانگر ثبات در کنترل پاندمی کرونا نیست و وضعیت شکننده و ناپایدار است و باید برای موج چهارم آماده باشیم، تصریح کرد: مدیریت شهری از ابتدای کرونا در حوزه‌های خدمات شهری و ارائه خدمت در حوزه سلامت عملکرد خوبی داشته است. در حال حاضر هم بیش از ٨٠ خانه سلامت و سرای محله ما در طرح ملی شهید سلیمانی در مشارکت و همکاری کامل با وزارت بهداشت و بسیج و سپاه هستند. مطابق آمارها و گزارش‌ها بستری و مراجعه حضوری به بیمارستان‌ها در تهران افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت در الگوی فوت شهروندان مبتلا دیده می‌شود که شرایط مشابه خردادماه است که حدوداً یک ماه آمار فوتی‌های تهران در حدود ۲۰ نفر بود اما با افزایش نابهنگام درگذشتگان رو به رو شدیم. امیدواریم با حفظ سیاست‌های موجود و اجتناب از تعجیل در بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها بتوانیم به شرایط بهتری در شهر تهران دست یابیم چرا که شرایط شکننده و ناپایدار است.اعطا با بیان اینکه مطلب دیگر، بحث خاموشی شهر است، عنوان کرد: مدتی است با خاموشی خیابان و معابر شهر تهران هستیم. چندی پیش درباره پل‌های عابر پیاده تاریک نا امن برای شهروندان طرحی با عنوان «عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران» تصویب شد در دفاع طرح مذکور از عبارت «تونل وحشت» برای پل‌های عابر تاریک و محصور در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کردم. اکنون متأسفانه تهران به «شهر خاموش» و همه معابر به «تونل وحشت» تبدیل شده است.وی با بیان اینکه اما در حوزه شهر تهران باید این هشدار را داد که طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابر منجر می‌شود، اضافه کرد: در مجموع خاموشی‌های بلند مدت در تهران هر چند به مسئله تأمین انرژی باز می‌شود اما باید در نظر داشت که نباید امنیت عمومی شهر اولین جایی باشد که به عنوان تیررس تهران را به شهر خاموش تبدیل می‌کند.

اعطا ادامه داد: در ایامی که محدودیت‌های رفت و آمد وجود دارد مردم برای اندکی پیاده روی در اطراف منزل خود نباید در شهر خاموش با چراغ قوه از منزل خود بیرون بیایند هر چند این خاموشی به بعد از ساعت ۹ خلاصه نمی‌شود و از غروب تا صبح فردا ادامه دارد. در این رابطه انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول دولتی بی تفاوت نمانند و نسبت به این مطالبه مهم شهروندی حساسیت لازم را به خرج دهند، چرا که نمایندگان مردم در شورا موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنند.وی در بخش دیگری از این نشست افزود: مدیریت پسماند در شهر تهران عمدتاً به صورت سنتی صورت می گرفته است که این روش علاوه بر آسیب‌های محیط زیستی شهرداری را با مشکل کمبود زمین برای دفن زباله‌ها نیز رو به رو می‌کرد است. طرح فعلی مدیریت پسماند مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است. شورای پنجم در سال ۹۷ مطابق برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری را موظف به تهیه «برنامه جامع مدیریت پسماند» کرد.

شهرداری پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت پسماند کرده است. حجم زیاد پسماند و فقدان یک نظام یکپارچه که بتواند مراحل مختلف مدیریت پسماند از تولید و جمع‌آوری گرفته تا انتقال و دست را به نحو مؤثر و اثربخشی ساماندهی نماید، مدیریت شهری را با چالش‌های اجرایی مانند جمع آوری چند بار در روز با حداقل تفکیک از مبدا که در اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از شهروندان که به یک طلبه انباشتی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بدل شده روبه‌رو ساخته و محیط زیست انسانی را نیز با مخاطرات جدی مواجه کرده و نارسایی‌های اجتماعی مهمی همچون زباله گردی را پدیده آورده است. تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در سال ۱۳۹۷ در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. لازم به توضیح است که آخرین طرح جامع پسماند شهر تهران مربوط به حدود ۲۰ سال پیش می‌باشد که توسط شرکت بی سی برلین برای سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران تهیه شده است. طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در افق ۲۰ ساله ترسیم شده و از جمله اهداف آن می‌شود به انتظام بخشی به آنالیز فیزیکی و شیمیایی پسماند بازه‌های زمانی منظم، ساماندهی وضعیت تفکیک در مبدا ذخیره سازی، تغییر در فرم ذخیره سازی و کنترل و حذف فعالیت عوامل غیررسمی و زباله گردی اشاره کرد.اعطا گفت: ما هم در شورای پنجم امید داریم با گزارش‌های کارشناسی در این برنامه و تصویب آن، میانگین تولید زباله هر شهروند تهرانی که ۹۰۰ گرم است به میانگین شهرهای توسعه یافته که بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم است نزدیک شود و در نهایت بتوان در مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها