به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۲۵۴۷۳۸

شکایتی علیه آلمان برای گنجینه نازی‌ها

شکایتی علیه آلمان برای گنجینه نازی‌ها
گروه بین الملل: دیوان عالی ایالات متحده آمریکا  اقدام جمعی از ورثه تاجران یهودی آثار هنری مرتبط با دوران نازی‌ها را برای طرح شکایت از دولت آلمان در خصوص یک گنجینه هنری قرون وسطایی رد کرد.
این آثار هنری که به گنجینه‌ای موسوم به «گوئلف» شهرت یافته پیش‌تر در دوران حکومت رژیم نازی از تجار یهودی آثار هنری خریده شده بود.
نوادگان و ورثه تاجران یاد شده معتقدند که آنها به زور مجبور به فروش این گنجینه هنری شده‌اند و لذا با طرح شکایت از دولت آلمان در دستگاه قضایی ایالات متحده خواستار دریافت دست کم ۲۵۰ میلیون دلار غرامت شده‌اند.بر این اساس ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا به اتفاق آرا  اعلام کردند که دستگاه قضایی ایالات متحده به موجب اصل «حاکمیت ملی» از صلاحیت لازم برای مداخله در این دعوای حقوقی میان برلین و نوادگان تاجران آثار هنری گنجینه «گوئلف» برخوردار نیست.
این گنجینه هنری که عمدتا به آثار مذهبی قرون یازدهم و چهاردهم میلادی مربوط می‌شوند از قطعاتی چون صلیب‌های طلایی با تراش‌های ظریف، سکه‌های زرگری، صندوقچه‌های مجلل و جواهرات تشکیل شده و در حال حاضر در موزه برلین به نمایش گذاشته شده است.
گفته می‌شود که اندکی پیش از سقوط بازار سهام وال‌استریت در سال ۱۹۲۹ سه تاجر یهودی آثار هنری در فرانکفورت این گنجینه را از دوک «براونشوایگ»، یکی از نوادگان خاندان گوئلف‌ها خریداری می‌کنند و در بازار آشفته آنروزها موفق می‌شوند نیمی از آن آثار را به مجموعه‌داران آمریکایی بفروشند.آنها دو سال پس از دستیابی آدولف هیتلر به قدرت چهل قطعه باقی‌مانده را به بهایی کم به حاکمان پروس که در آنزمان هرمان گورینگ، بنیانگذار گشتاپو ریاست آنرا بر عهده داشت فروخته‌اند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها