به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۲۵۴۷۶۴
رقابت ایران و ونزوئلا برای بازگشت به بازار

قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ تا کجا بالا می‌رود؟

قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ تا کجا بالا می‌رود؟
 گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت پایه برنت  با ثبت نرخ ۵۸ دلار و ۸۵ سنتی به بالاترین حد در یکسال گذشته رسید. همزمان بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی نفت در ابتدای نیمه دوم سال جاری میلادی به ۶۵ دلار برسد اما این پیش‌بینی تا چه حد قابل تحقق است؟
شواهد اولیه این پیش‌بینی را قابل تحقق نشان می‌دهد. مطابق تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، متوسط تولید نفت آمریکا در یک هفته گذشته به ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. این در حالی است که ایالات متحده در ماه مارس گذشته رکود تولید روزانه ۱۳.۱ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرده بود. همچنین عربستان سعودی نیز به طور داوطلبانه ۱ میلیون بشکه از تولید روزانه خود کاسته است.
افزایش تعداد واکسن‌های تایید شده کرونا نیز امیدواری‌ها برای سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کووید۱۹ را افزایش داده؛ رخدادی که می‌تواند به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و بهبود تقاضای نفت کمک کند.
اما برخی منابع خبری در امریکا و کانادا، ادعا کرده‌اند که صادرات نفت ایران از محل مخازن شناور و آماده تحویل این کشور از مرز ۹۰۰ هزار بشکه در روز گذشته است. همزمان دو پالایشگاه هند، مذاکرات رسمی خود را برای خرید نفت از ونزوئلا آغاز کرده‌اند.
ایران و ونزوئلا امیدوارند که با روی کار آمدن دولت جو بایدن، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این دو کشور برطرف شود. اما در شرایطی که ایالات متحده درخواست ایران برای میانجی‌گیری اتحادیه اروپا به منظور بازگشت این کشور به برجام را زودهنگام توصیف کرده، اتحادیه اروپا اعلام کرده که دیگر خوان گوایدو، رهبر مخالفان نیکولاس مادورو را دیگر به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت نمی‌شناسد. همزمان آمریکا از توقیف نفت‌کش‌های ایران به ظن تجارت غیرقانونی نفت استقبال می‌کند تا این گمانه‌زنی در بازار جهانی نفت، تقویت شود که نفت ونزوئلا زودتر از ایران به طور رسمی وارد بازار خواهد شد.
هر چند خبرها از کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت چین حکایت دارد اما برخی کارشناسان معتقدند که با عبور قیمت نفت از مرز ۶۰ دلار، فشار کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش تولید و عرضه نفت افزایش خواهد یافت. همچین با رشد قیمت نفت و نیز افزایش تقاضای نفت آمریکا به دلیل بهبود شرایط اقتصادی، تولید نفت شیل این کشور را بار دیگر افزایش خواهد داد.
چنان که اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده با انتشار تازه‌ترین چشم‌انداز مورد انتظار خود، برآورد کرده که تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۳ از متوسط تولید روزانه ۱۲.۲۵ میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۱۹ پیشی بگیرد. البته این گزارش تاکید کرده که رشد تقاضای نفت وابستگی شدیدی به سرعت بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا دارد که مساله‌ای زمانبر خواهد بود و می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به طول بینجامد.
بنابراین، کارشناسان بازار جهانی نفت معتقدند که حتی در صورت انجام موفقیت‌آمیز واکسیناسیون عمومی در اکثر کشورهای جهان تا پاییز سال ۲۰۲۱ و بهبود شرایط اقتصادی جهان، به دلیل این که بازار نفت می‌تواند با افزایش قابل توجه عرضه مواجه شود، بعید به نظر می‌رسد که قیمت جهانی نفت پایه برنت بتواند تا پایان سال ۲۰۲۱ وارد محدوده ۷۰ دلاری بشود؛ مگر این که بازار با شوک سیاسی مواجه شود.


 
برچسب ها: نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها