کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ریزش موقت قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو‌های بالای ۵۰۰ میلیون کاهش می‌یابد

اقتصاد 24 , 17 بهمن 1399 ساعت 9:35


گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد که قیمت خودرو روندی کاهشی را طی می‌کند و سیاست وزارت صمت رقابتی کردن بازار خودرو و حذف دلالان و واسطه‌هایی است که بین تولید کننده و مصرف کننده قرار دارند.این در حالی است که  چندی قبل رییس شورای رقابت گفته بود: با توجه به روند نزولی بازار خودرو در روز‌های اخیر این شورا تصمیم گرفت که هیچ افزایش قیمتی در خصوص خودرو‌ها تا پایان سال اعمال نشود زیرا مردم تاب خرید ارزان‌ترین خودرو در بازار را ندارند. حالا هرج و مرج در بازار خودرو به گونه‌ای دیگر خودنمایی می‌کند. نبود تقاضا به دلیل کمبود نقدینگی نزد مردم شرایط را وارونه نشان می‌دهد.کارشناسان معتقدند؛ اگر قیمت خودرو در بازار روند کاهش گرفته است به دلیل افزایش تولید و یا اعمال سیاست‌های تنظیم بازار نیست بلکه تنها به دلیل مشکلات اقتصادی مردم و عدم خرید آنان از این بازار است.

در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع عرضه خودرو به بازار یک بحث کاملاً جدی است. شرکت‌های خودروسازی کشور به طور مستمر در حال زیان‌دهی‌ سنگین هستند و مشکلات‌شان روز به روز در حال افزایش است. سوال این است که چرا باید اقدامات برای تشدید این زیان اجرایی شود؟زاوه افزود: آیا سیاست‌هایی که از سوی شورای رقابت ارائه می‌شود تا کنون توانسته سهم بزرگی در تنظیم بازار داشته است؟ قطعاً جواب این سوال به وضوح در بازار خود را نشان داده و همچنان تنش در این بازار به حد غیر قابل کنترلی رسیده است.

سیاست‌های شورای رقابت بدون دستاورد
این تحلیلگر بازار با تأکید بر اینکه این دستور العمل‌ها هیچ دستاوردی برای صنعت و بازار خودرو نداشته است گفت: ‌از زمانی که شورای رقابت بازی کنترل و تنظیم بازار را راه انداخته قیمت پراید ۱۰ برابر شد و با کلی ضرر و زیان امروز به ۷ برابر قیمت سال گذشته رسیده است.وی یادآور شد: برخی افراد در حال غارت سرمایه‌های مردم هستند و از همین تنش‌ها سود‌های کلانی را به جیب می‌زنند و همچنان سر شغل‌های خود باقی مانده و حرف‌ها و سیاست‌هایی که ارائه می‌دهند خریدار دارد.زاوه در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به شرایط ایجاد شده قیمت‌ها در حال ریزش است، گفت: فضای کسب و کار در فضای معیشتی مردم در اثر تورم افسار گسیخته سه سال گذشته بسیار آسیب دیده و این زنگ خطر بزرگی برای کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح داشت: این موضوع باعث شده که مردم برای خرید خودرو نقدینگی نداشته باشند و لذا به طور طبیعی حجم تقاضای بازار کاهش می‌یابد، این در حالی است که در سال جاری تا کنون حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است و توقف خرید و فروش خودرو به دلیل تعادل بین حجم و عرضه و قیمت‌های فعلی است.این تحلیگر بازار خودرو گفت: سطح قیمت‌ها در بازار آنقدر بالا بوده که حجم تقاضا به رقم تولید رسیده و افزایش قیمت را متوقف کرده است در حالی که خودرو‌های کف پارکینگ که مدت‌ها احتکار شده بود، امروز راهی بازار شده است.زاوه ادامه داد: حالا با توجه به رکود خرید و فروش و کاهش تقاضا، قیمت خودرو روند کاهشی را به خود گرفته و در این بین خودروساز نیز ادعا دارد تیراژ را افزایش داده است، البته شاید در ظاهر همه موارد با هم همخوانی داشته باشد چرا که نه مبنای تجاری و نه میزان تولیدی مشخصی دارد از این رو این جریان نمی‌تواند رویه ثابتی داشته باشد.

تا برگشت نقدینگی به جامعه، خودرو ارزان می‌شود
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه، دلیل عدم تثبیت شرایط فعلی را چنین تشریح کرد و گفت: حجم عرضه و تقاضای بازار به یک تعادل نسبی رسیده و طبق فرمول جهانی از این به بعد هر چه عرضه افزایش پیدا کند منجر به کاهش قیمت می‌شود و این موضوع به دلیل نبود نقدینگی شاید تا مدتی هرچند کوتاه ادامه‌دار باشد.زاوه گفت: به تازگی وام ۱۵ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به خودرو سازان پرداخت شده که این موضوع خلاف قوانین بانکداری است چرا که به شرکتی که ورشکسته شده نباید تسهیلات جدیدی پرداخت شود. تنها در صورتی که تکلیف ورشکستگی خود را به صورت شفاف مشخص کند.وی تصریح داشت:‌حالا اگر دریافت این تسهیلات بحث انتقال بدهی خودرو ساز به قطعه ساز باشد مهم نیست و نقدینگی ایجاد نمی‌کند، اما اگر پول جدید باشد به این معنی تعبیر و اجرا می‌شود که شرکت‌های خودرو سازایران دوباره باعث خلق پول شده اند و این موضوع دوباره تورم را افزایش خواهد داد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: بلایی که شورای رقابت بر سر اقتصاد می‌آورد، افزایش تورم و ایجاد سفته بازی آن هم با شدت بیشتر در بازار خودرو است. این سیاست‌ها در شبکه خودرو سازی کشور ایجاد فساد کرده است چرا که ما به التفاوت‌های ایجاد شده سنگین است و عده‌ای از آن نفع خواهند برد و دزدی‌ها تشدید می‌شود.
این کارشناس صنعت خودرو با شرح این موارد به اتفاق سوم دیگری که در سایه چنین سازو کار‌هایی رخ می‌دهد اشاره داشت و گفت:جریان سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو قطع شده برای اینکه تولید محصول در این صنعت همواره با ضرر همراه بوده است. اگر هم سرمایه گذاری در این صنعت صورت بگیرد تنها به قصد کلاهبرداری بوده و از ابتدا بنا را بر آن می‌گذرانند که با تسهیلات بانک، سرمایه گذاری شود و هیچ باز پرداختی هم صورت نگیرد.
این تحلیلگر بازار خودرو یادآور شد: اینکه رئیس شورای رقابت اذعان می‌گوید تا پایان سال افزایش قیمت خودرو نخواهیم داشت غیر اصولی است، قیمت در مقصد بازار صرفاً بر مبنای اقتصاد تعیین می‌شود و این اظهارات جز ضرر برای اقتصاد، نخواهد داشت.

ریزش موقت قیمت خودرو در بازار
زاوه در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت و این کاهش تا چه زمانی ادامه دارد؟ ، گفت: قطعاً خودرو‌های چینی وخودرو‌های بالای ۵۰۰ هزار تومانی و خودرو‌های دست دوم وارداتی، کاهش قیمت خواهند داشت، زیرا به واسطه این موضوع که این خودرو‌ها روند تورمی ِ خیلی سریعتر از تورم عمومی و شاخص ۳ برابر تورم عمومی داشتند، امروز ریزش قیمت را نسبت به سایر محصولات در بازار تجربه می‌کنند.
وی گفت: اما در خصوص خودرو‌های زیر ۳۰۰ میلیون تومانی، کاهش قیمت به عامل تحلیل بازار و میزان عرضه بستگی خواهد داشت، اگر عرضه همچنان برقرار باقی بماند قیمت بازار به سطح کارخانه نزدیک خواهد شد و اگر عرضه قطع یا کم شود، قیمت‌ها دوباره افزایش می‌یابد.این تحلیلگر بازار خودرو در پایان با تأکید بر اینکه شواهد به واسطه وضعیت نقدینگی موجود در دست مردم و همچنین رکود حاکم بر بازار نشان از وخامت صنعت و بازار خودرو دارد گفت: درد سر‌های این صنعت هیچ گاه تمامی ندارد و امروز نیز به دلیل دخالت‌های بی اساس، دستخوش تحولاتی است که روز‌های ناخوشایندتری رابرای صنعت خودروسازی کشور و همچنین مردم به عنوان خریداران اصلی، رقم می‌زند.


کد مطلب: 254812

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/254812/قیمت-خودرو-های-بالای-۵۰۰-میلیون-کاهش-می-یابد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir