به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۵۴۸۱۳

مردم به رستوران‌ها اعتماد ندارند

مردم به رستوران‌ها اعتماد ندارند
گروه اقتصادی:  هنوز سایه رکود ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد‌های جهان سایه افکنده و این موضوع در ایران علاوه بر آسیب به تولید صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی، خرده فروشان و اصناف مختلف را نیز دچار بحران شدید کرده است. ستاد ملی مبارزه با کرونا مبادرت به تعطیلی بسیاری از صنوف کرد که صنف رستوران نیز از این قاعده مستثنی نبود چرا که متاسفانه سال ۹۹ با ویروس کرونا و تعطیلی اکثر واحد‌های صنفی این اتحادیه همراه بود.
رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران از محدودیت‌های اعمال شده کرونایی در امان نماندند و وضعیت این رسته صنفی دستخوش رکود اقتصادی و در نهایت بروز مشکلات متعدددر سایه بی توجهی دولت شده‌اند.سیدعلی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران گفت: مردم دیگر مانند گذشته به رستوران‌ها اعتماد ندارند و به دست آوردن این اعتماد پیشین به زمان دارد.میر ابراهیمی با تآکید بر این که رستوران‌داران و سلف سرویس‌ها‌ی تهران در همان ابتدای سال خسارت ۳۶۰ میلیارد تومانی این واحد‌ها برآورد شده است گفت: امروز نیز به دنبال این شرایط علی‌رغم این که محدودیت‌های کرونایی کمتر شده است، اما هنوز موضوع بی اعتمادی مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا به غذا‌های طبخ شده در خارج از منازل خود دردسر‌های کاهش خرید از رستوران‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌ سرویس تهران با ابراز تاسف از ورشکستگی اکثریت صنف دارندگان رستوران و سلف‌ سرویس تهران اظهار کرد: بیشتر فعالان این رسته تصمیم به تعطیلی واحد‌های خود گرفته‌اند و دیگر به دلیل عدم حمایت دولت، توان مقابله با هزینه‌های جاری را نداشته‌اند.این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که امروز با کاهش محدودیت‌های کرونایی تغییری در شرایط کسب و کار این رسته از صنوف ایجاد شده است یا خیر گفت: هنوز به دلیل اطلاع رسانی و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق رسانه ملی مشتری‌ها دیگربه رستوران‌ها مراجعه و اعتماد نمی‌کنند، فکر می‌کنند در رستوران‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند. البته از همان ابتدای شیوع این بیماری حتی زمانی که تنها اجازه بیرون‌بر داشتند رستوران‌ها پروتکل‌های ابلاغ شده را رعایت می‌کردند و این موضوع نیز امروز با شدت بیشتری ادامه دارد.

تغییر غیرمنتظره قیمت‌ها
رییس اتحادیه رستوران‌داران و سلف سرویس‌ها در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به مشکلات متعدد در اقتصاد، قیمت‌های مصوب در رستوران‌ها تغییر داشته است، گفت: افزایش قیمت مواد غذایی بیش ار انتظار بوده و هر روز با نرخ جدیدی از مواد مورد نیاز در این بخش مواجه می‌شویم. رستوران داران سهمیه‌ای برای گرفتن مواد مورد نیاز جهت آماده کردن غذای مورد نظر را آزاد خریداری می‌کنند.وی تصریح داشت: مرغ، گوشت، برنج و زعفران، گوجه و صد‌ها موارد دیگر گران شده که در رستوران‌ها مورد استفاده و مصرف قرار می‌گیرد طی سال برای چندین بار افزایش قیمت را تجربه داشته اند و این موضوع قطعاً بر روی لیست قیمت‌ها تأثیر گذاشته است.

میر ابراهیمی با تأکید بر این که قیمت اجناس و مواد اولیه لحظه‌ای شده و این باعث شده قیمت رستوران‌ها هم متغیر شود و نمی‌تواند ثبات داشته باشند، گفت: تا زمانی که قیمت مصوب و سهمیه مشخصی برای تأمین مواد مورد نیاز رستوران داران از سوی دولت در نظر گرفته نشود چطور انتظار دارند مردم با ثبات قیمت در واحد‌های صنفی مواجه شوند.وی تصریح داشت: به اتحادیه یک سهمیه خاصی اختصاص داده شد و به اعضا اعلام و در نهایت از طرف رستوران داران دریافت شد، اما واقعیت این است که روغن تخصیص یافته به رستوران داران روغن سویا بود و این مورد مصرف همه نیست چرا که ذائقه خاصی را می‌طلب از این رو مورد استقبال قرار نگرفت و از سوی دیگر بخشی از همکاران این سهمیه را دریافت کردند، اما باید بدانند این میزان روغن پاسخگوی نیاز مصرف یک رستوران نیست!.

وی ادامه داد: در حال حاضر ناگزیر باید روغن مایع استفاده شود، اما این نوع روغن نمی‌تواند جایگزین روغن سرخ کردنی و روغن جامد برای رستوران داران باشد.این فعال صنفی تأکیدداشت: کمبود روغن و گرانی روغن‌های موجود در بازار باعث گرانی مجدد لیست غذا در رستوران‌ها شده است و این موضوع در چنین شرایطی که به دلیل بیماری کرونا، مردم کمتر از غذا‌های رستوران استفاده می‌کنندخیلی تأثیر گذار بوده است.میر ابراهیمی در پاسخ به این سوال که در سال جاری چند درصد به قیمت غذا‌ها در لیست رستوران‌ها افزوده شده گفت: نرخ گذاری در رستوران‌ها آزاد شده و تعیین قیمت‌ها رقابتی شده است. از این رو رستوران داران مجوز دارند که با ارائه فاکتور خرید و هزینه‌های سربارطبق قانون ۲۰ درصد بر قیمت‌های تمام شده افزایش داده و تعیین قیمت می‌کنند.وی با ابراز انتقاد از روند رو به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز در این واحد‌ها گفت:‌ کمبود روغن و گرانی‌های ادامه‌دار در فضای رکود اقتصادی حاصل از شیوع کرونا وضعیت رستوران داران را وارد بحران جدیدی کرده است.
مرجع : اقتصاد 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها