به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۵۴۸۵۶

خبرنگاران هدف ترورهای طالبان و داعش

خبرنگاران  هدف ترورهای طالبان و داعش
گروه بین الملل:کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، در گزارش سالانۀ خود از افزایش قابل توجه خشونتها علیه اصحاب رسانه در افغانستان خبر داد و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران نسبت به یک سال پیش از آن ۲۶ درصد افزایش داشته است.
 در سال گذشته میلادی دست‌کم ۱۳۲ مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است که شامل تهدید، ضرب و جرح، سرقت، مجروح کردن خبرنگاران، برخورد غیرقانونی با اصحاب رسانه و قتل هدفمند آنها نیز می‌شود.یک سال پیش از آن یعنی در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز دست‌کم ۱۰۵ مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده بود.
بر اساس گزارش اخیر این کمیته، در سال ۲۰۲۰ میلادی هفت تن از اهالی رسانه‌های افغانستان به قتل رسیده‌اند که شیوه قتل ۵ تن از آنها، ترورهای هدفمند و دو تن دیگر انفجار مین بوده است.
این گزارش طالبان و داعش را مسئول بیشترین خشونت‌ها علیه خبرنگاران افغان معرفی می‌کند؛ با این وجود تاکید دارد که این دست خشونتها از سوی مسئولان حکومتی نیز دیده شده است.
روزنامه « ۸صبح» افغانستان به نقل از نجیب شریفی، رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان اعلام کرد که این خشونتها و ترورهای هدفمند، ترس گسترده‌ای را در میان اصحاب رسانه در افغانستان بوجود آورده و باعث کاهش تولیدات رسانه‌ای آنها و افزایش خودسانسوری رسانه‌ها شده است.
به گفته این کمیته، خشونتهای گروههای افراطی و ماموران دولتی علیه خبرنگاران در حالی اعمال می‌شود که بسیاری از این خبرنگاران با مشکل دیگری نیز دست به گریبانند و به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، کارشان را از دست داده‌اند.روزنامه « ۸صبح» همچنین می‌نویسد که در این گزارش به «نبود یک برنامه منسجم در تیم مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان در دوحه برای حراست از حقوق اصلی و اساسی آن‌ها از جمله آزادی بیان» نیز انتقاد شده است؛ بویژه آنکه «مخالفت ایدئولوژیک گروه طالبان با این ارزش‌ها» نگرانی‌ها دربارۀ آیندۀ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در افغانستان را افزایش داده است.همزمان با انتشار گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، در گزارش دیگری که این بار به درخواست کنگره ایالات متحده آمریکا تهیه شده است، از دولت جو بایدن خواسته شده تا سیاستهای این کشور در قبال گروه طالبان را اصلاح و در اجرای برنامۀ خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تامل کند.
گزارش با اشاره به خشونت‌های رو به افزایش در افغانستان، هشدار داده است که خروج نظامیان آمریکایی از این کشور باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه و تقویت دوبارۀ گروههای تروریستی خواهد شد.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها