به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۲۵۴۹۷۶
بازگشت دوباره معامله‌گران به بازار خودرو

جهش 250میلیونی قیمت وارداتی‌ها

جهش 250میلیونی قیمت وارداتی‌ها
گروه اقتصادی: قیمت انواع خودروهای داخلی در یک‌ماه گذشته به ثبات نسبی رسیده است. فعالان بازار می‌گویند عبور نرخ دلار از مرز 24هزار تومان موجب رونق نسبی و بازگشت معامله‌گران به بازار خودرو شده است.پیش‌تر مسئولان وزارت صنعت و فعالان صنفی تداوم سیر نزولی قیمت خودرو را تا پایان امسال پیش‌بینی کرده بودند. اگرچه نزول قیمت‌ها در بازار ارز ابتدا موجب ریزش قیمت خودرو شد، اما ثبات نسبی نرخ دلار در محدوده 23 تا 25هزار تومان، به‌ویژه در 3هفته اخیر موجب رونق نسبی معاملات خودروهای داخلی و ظهور نشانه‌هایی از سیر صعودی قیمت در بازار انواع خودروهای خارجی شده است.قیمت اغلب خودروهای داخلی از نیمه دی به این‌سو به ثبات نسبی رسیده است. اقبال نسبی مشتریان به خرید خودرو به‌خصوص خودروهای خارجی کارکرده بعد از یک دوره کاهش قیمت نیز از دیگر عوامل مؤثر در متوقف‌شدن سیر نزولی قیمت‌ها در بازار و حتی افزایش قیمت برخی خودروهای خارجی بوده است. با وجود این، حجم پایین معاملات و عمق کم بازار خودرو شرایطی را رقم زده که به‌نظر می‌رسد درصورت افزایش غیرمتعارف نرخ ارز متاثر از برخی اتفاقات سیاسی، میزان نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو به‌ویژه خودروهای خارجی شدید خواهد بود.

رشد تولید و تداوم روند کاهشی قیمت خودرو
با وجود توقف سیر نزولی و تثبیت نسبی قیمت انواع خودروهای داخلی در چندهفته اخیر، وزیر صنعت که پیش از این نیز بارها بر تداوم روند کاهش قیمت و واقعی‌شدن نرخ‌ها در بازار خودرو تأکید کرده بود، بار دیگر بر کاهشی‌بودن روند قیمت‌ها در بازار خودرو تأکید کرد و گفت: روند قیمت‌ها در بازار خودرو کاهنده بوده است. علیرضا رزم‌حسینی افزود: تولید خودرو نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۳درصد رشد کرده و تا پایان نیمه‌دوم امسال یا حداکثر اردیبهشت‌ماه سال بعد نیز تولید خودرو ۵۰درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با همکاری بانک مرکزی بسته مالی بسیار خوبی برای خودروسازان فراهم شده که در حال اجرایی‌شدن است.

بازگشت مشتریان به بازار خودرو
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری در برخی نمایشگاه‌ها و مراکز فروش خودرو حاکی از بازگشت نسبی خریداران و فروشندگان خودرو به بازار است؛ به‌نحوی که جمعه دهم بهمن‌ماه تعداد زیادی از مشتریان در داخل و حوالی مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر تجمع کردند. این امر حتی موجب اختلال در عبور و مرور خودروها در این مسیر شد. افزایش نرخ ارز و نزدیکی به بازار شب عید ازجمله دلایل رونق معاملات خودرو بوده است. برخی مشتریان حاضر در مرکز چیتگر که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند اغلب فروشندگان مشتریانی هستند که به‌دلیل تنگنای مالی خواستار تبدیل خودرو به سرمایه نقدی بوده یا قصد جایگزینی خودروهای قدیمی و کارکرده خود با مدل‌های به‌روزتر را دارند.خریداران اینگونه خودروها نیز اغلب دلال‌هایی هستند که متاثر از سیر صعودی نرخ ارز، احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید را داده و تلاش می‌کنند در شرایط رکود بازار، خودروهای عرضه‌شده را با قیمت و شرایط بهتری خریداری کنند، هرچند مشخص‌نبودن دقیق قیمت خودروهای خارجی و مونتاژ داخلی با افزایش نسبی نرخ دلار موجب کاهش اقبال خریداران و فروشندگان به انجام معامله در بازار این خودروها شده است. سایت‌های اینترنتی فروش خودرو نیز قیمت‌های متفاوتی را برای برخی انواع خودروهای خارجی با کارکرد و شرایط سلامت مشابه درج کرده و برخی نیز تعیین قیمت توافقی برای فروش اینگونه خودروها را جایگزین اعلام نرخ‌ها در آگهی‌های فروش مشتریان کرده‌اند.

جهش 250میلیونی قیمت وارداتی‌ها
خبرنگاران همشهری می‌گویند؛ واکنش بازار خودروهای خارجی به نوسان نرخ ارز متفاوت بوده است. بررسی قیمت بازار برخی خودروهای ‌پرتقاضای وارداتی نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر قیمت برخی از انواع خودروهای صفر‌کیلومتر و کارکرده و قدیمی خارجی در بازار نیز افزایش 170 تا 250میلیون تومانی را تجربه کرده است. تداوم ممنوعیت واردات و مشخص‌نبودن قیمت این خودروها در بازار نیز به تبعیت بیشتر نرخ خرید و فروش خودروهای خارجی از نوسان نرخ ارز دامن زده است. به‌گفته فعالان بازار خودرو، حتی واردکنندگان نیز با توجه به نوسان قیمت دلار از قیمت‌گذاری جدید این خودروها دست کشیده و معدود خریداران ناچار به خرید این خودروها با نرخ‌های پیشنهادی فروشندگان در بازار هستند.آزرا مدل2019 خودرو تازه‌وارد خارجی است که با گذشت یک‌و‌نیم‌ماه از عرضه آن به بازار در انتظار قیمت جدید است. این شرایط موجب شده تا اکنون برخی فروشندگان این خودرو را با قیمت 2میلیاردو450میلیون در بازار قیمت‌گذاری و خرید و فروش کنند که بیانگر رشد 250میلیون تومانی قیمت این خودرو نسبت به 2هفته گذشته است. اما خودرو BMW سری‌7 فول تغییر قیمت چندانی نداشته و این خودرو‌ با کارکرد 68هزار کیلومتر همانند 2هفته گذشته با قیمت 4میلیاردو200میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین قیمت میتسوبیشی اوتلندر 2018 با افزایش 250میلیون تومانی از یک‌میلیاردو500میلیون به یک میلیارد و 750میلیون تومان، النترا2018 با افزایش 300میلیون تومانی از 920میلیون به یک‌میلیاردو100میلیون و قیمت رنو تلیسمان2018 با افزایش 30میلیون تومانی از یک‌میلیاردو370میلیون به یک‌میلیاردو400میلیون تومان افزایش یافت. فعالان بازار نوسان قیمت‌ها در بازارهای پیشرو مانند ارز، بازگشت هرچند محدود خریداران خودروهای وارداتی پس از ریزش قیمت این خودروها در بازار را عامل اصلی گرانی این خودروها قلمداد کرده و تأکید می‌کنند با توجه به حجم پایین معاملات و عمق کم بازار، واکنش بازار این خودروها به نوسان افزایش قیمت در بازارهای پیشرو زیاد خواهد بود.

تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  از رشد نسبی معاملات در بازار خودرو همزمان با افزایش 2هزار تومانی نرخ دلار در 2هفته اخیر خبر داد و گفت: اگرچه بازار خودرو هنوز راکد است، اما ثبات نسبی نرخ ارز موجب افزایش ریسک‌پذیری مشتریان برای خرید و فروش خودرو شده است.سعید موتمنی‌ افزایش مراجعه دلالان خودرو به مراکز خرید و فروش را نشانه دیگر خروج تدریجی بازار خودرو از رکود دانست و افزود: افزایش نرخ ارز موجب کندتر‌شدن سیر نزولی قیمت در بازار خودروهای داخلی شده است، اما موجب شده افرادی که خودروهای صفر‌کیلومتر را به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها دپو کرده بودند با تثبیت نسبی قیمت‌ها سعی در فروش این خودروها داشته باشند. او با بیان اینکه در بازار خودروهای وارداتی نیز تغییر قیمتی خاصی نسبت به روزهای گذشته اتفاق نیفتاده، افزود: قیمت اغلب خودروهای داخلی نسبت به 2‌هفته گذشته ثابت مانده و به جز پژو206 تیپ2 که از 178میلیون تومان هفته گذشته به 182میلیون تومان رسیده و در آگهی فضای مجازی تا 190میلیون تومان نیز قیمت می‌خورد و پژو206 تیپ5 که در آگهی‌ها 250میلیون تومان قیمت خورده اما نرخ فروش آن در بازار 245میلیون تومان است، قیمت سایر خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

او با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به قبل متعادل و مراجعه خریداران نیز بیشتر شده، گفت: تا اوایل ماه به‌دلیل نوسان نرخ ارز خریداری به بازار خودرو مراجعه نمی‌کرد اما وقتی خریدار می‌بیند نرخ ارز طی چند روز نوسان کمی دارد، نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کند، زیرا از 10روز پیش تا‌کنون نرخ دلار در کانال 24هزار تومان مانده و خرید و فروش خودرو نیز بیشتر شده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ در مورد دلایل توقف سیر نزولی قیمت خودرو، افزود: خرید و فروش در بازار خودرو نیز همانند سایر بازارهای سرمایه‌ای تابع نرخ ارز و نیازمند ثبات است و ورود دلار به کانال 24هزار تومان در هفته گذشته موجب توقف سیر نزولی نرخ خودرو شد.
موتمنی از تثبیت قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی خبر داد و افزود: نرخ سانتافه مدل2017 در هفته گذشته یک میلیارد و 850 تا یک‌میلیاردو950میلیون تومان بود و اکنون نیز می‌توان رنگ مشکی این خودرو را با همین قیمت خریداری کرد، اگرچه در آگهی‌های فروش فضای مجازی قیمت این خودرو تا بیش از 2میلیارد تومان نیز اعلام می‌شود. موتمنی‌ افزود: قیمت آزرای2019 که به‌دلیل کمبود در بازار تا 2میلیاردو450میلیون تومان نیز اعلام می‌شود، واقعی نیست و مشتری می‌تواند رنگ مشکی این خودرو را به قیمت 2میلیاردو300تومان نیز خریداری کند.همچنین قیمت اکسنت در کانال 700میلیون، جک اس5 در مرز 625 تا 630میلیون و هایما 665 تا 670میلیون تومان است و قیمت اغلب محصولات مدیران خودرو در حاشیه بازار به زیر قیمت مصوب کارخانه رسیده است. او تأکید کرد: ممکن است برخی صاحبان آگهی قیمت‌های بالایی را برای خودروهای خود اعلام کنند اما اکنون خریدار چندانی در بازار نیست و به‌نظر می‌رسد خریدار و فروشنده با دلار کانال 24هزار تومانی ‌کنار آمده‌اند، اکنون در بازار خودرو خرید و فروش هست اما نه به قصد سرمایه‌گذاری و تنها مشتریان واقعی خودرو می‌خرند.
مرجع : روزنامه همشهری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها